B20, förslag på första steg in i trimträsket?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

B20, förslag på första steg in i trimträsket?

Inlägg av Race-Jimmy »

Den nyinköpta vinter/pendlarbilen söker fler hästar.

Vad rekomenderar ni som förstasteg för att få mer snurr i motorn. Börjar nästan tvivla på att man kan få upp nägra ställ me denna maskin som sitter i nu när vintern kommer å isen lägger sig
┌∩┐(_)┌∩┐
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Inlägg av Simon01 »

Om du ska börja lite lungt och billigt så tycker jag du ska satsa på att porta och plana toppen, eller köpa en steg 2 topp eller motsvarande. Sen kan du byta ut kamaxeln mot en K eller D, går nog att hitta för nån hundralapp. En Weber 36/36 förgasare så får du nog lite mer liv i bilen.
Detta borde inte kosta mer än nån tusenlapp, många extra hk för pengarna. Om du har tänkt att trimma mer seriös senare så är det ju inte fel att renovera blocket heller, men då går det ju åt lite fler slantar :wink:
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

Vågar man sig på å porta toppen själv utan att man förstör något kritiskt? Är det "bara" å porta på så mycket det går ut mot avgas å så...
runda av kanter osv, eller är det bara onödigt å börja fila på nått sånnt själv?
┌∩┐(_)┌∩┐
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Race-Jimmy skrev:Vågar man sig på å porta toppen själv utan att man förstör något kritiskt? Är det "bara" å porta på så mycket det går ut mot avgas å så...
runda av kanter osv, eller är det bara onödigt å börja fila på nått sånnt själv?
B20 toppar finns de 75 på dussinet så prova porta du! Blir de bajs skaffar du en ny topp och provar igen ;) Man lär sig av sina misstag! :) akta ventilsätena bara så du inte skadar som, då måste du fräsa om dom.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
sonfrabest
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am

förgasare

Inlägg av sonfrabest »

Yes jag håller med... weber 36/36 är det absolut bästa. Dessutom så drar den mindre soppa. Tro det eller ej, men det är sant. Dubbla SU kan du skippa, svårt att synka + att många läcker.

Nej så mitt förslag blir således:

weber 36/36
extraktorgrenrör + mekonomen hemmabyggt avgassystem :wink:

Tar du sedan bort all inredning, fixar ESAB-diff och det är snö ute så borde du kanske, kanske, kunna åka på breisladd med spjuvern.
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

Så nån av domhär kammarna är lite för heta å sätta i om man inte har gjort nått mer än extraktorgrenrör, 2"avgassystem å snart en weber 32/36 om allt går som det är tänkt


Alt1 R-kam
Alt2 TIMO 818-kam
┌∩┐(_)┌∩┐
Skriv svar