VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

MegaTune klarar inte av att ta emot tal större än 255 (8 st 1:or och 0:or) för tryck, alltså måste man halvera noggrannheten för att då kunna täcka upp till 512 kPa (9 st 1:or och 0:or).

Det är bara ifall man har en MAP-sensor som stöder mer än 2.5 bar absoluttryck, alltså 1.5 bar laddtryck över atmosfär. Normalt använder man en 4 bars sensor för det (den finns i webshopen) som alltså klarar 3 bar laddtryck.

Internt har inte VEMS några som helst problem med det här, utan jobbar med 16 bitars upplösning från A/D-omvandlaren dit MAP-sensorn är kopplad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

ok jag är med, jag ska åka med bosch 3bars och felet som blir i megatune kan jag leva med. Alltså skiter jag i hiboost och åker med 12x12 standard.
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Alltså kör du High-boost trodde jag du menade.. för det lär du göra om du vill se 2 bar laddtryck med den sensorn. Varför inte köra med Motorola-sensorn monterade i boxen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

1. har ingen Motorola 4bars, de fanns inte då jag beställde... :(
2. jag har en gm 3bar (ingen bosch, skrev fel)
3. det känns inte som jag kommer att ladda 3bar öt.

Som jag förstog det, är det bara "visningen" i megatune som blir fel om jag inte kör med "hi boost", boxen bryr sig inte, men visst det hade varit kul med rätt värde i loggen.... Kan du fixa en 12x12 hi boost lite smidit så vore det tacksamt... med krav menar du my_make eller?
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du har mail.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

Har kopplat färdigt och provat lite, men får ingen gnista, har varvtals signal och spridarna pulsar (bortkopplade) och plus 12v fram till spolen är osäker på trigger inställningarna
36-1 90grader innan tdc

från config
primary_trigger=01
secondary_trigger=02
tooth_wheel=23
trigger_tooth=00
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF detta behövs väl ens inte?
tooth_wheel_twidth2=FF detta behövs väl ens inte?
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=30
ign_dwell6=83
ign_crank_advance=2E
ign_out=70
ignchmax=05

från tables
h[2]=06 05 06 05 00 00 00 00

utgångarna har stämt tidigre...
244 16VT
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Långben skrev:Har kopplat färdigt och provat lite, men får ingen gnista, har varvtals signal och spridarna pulsar (bortkopplade) och plus 12v fram till spolen är osäker på trigger inställningarna
36-1 90grader innan tdc

från config
primary_trigger=01
secondary_trigger=02
tooth_wheel=23
trigger_tooth=00
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF detta behövs väl ens inte?
tooth_wheel_twidth2=FF detta behövs väl ens inte?
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=30
ign_dwell6=83
ign_crank_advance=2E
ign_out=70
ignchmax=05

från tables
h[2]=06 05 06 05 00 00 00 00

utgångarna har stämt tidigre...

ändra till följande, så borde det funka.

trigger_tooth=01
tooth_wheel_twidth1=0A
tooth_wheel_twidth2=14
ign_tdcdelay=A0
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om inte det fungerar - ställ den här frågan på Wiki:n istället, så experterna får titta på det. Om nu inte utrikiskan är ett problem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

fick du det att funka?
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

nej, ras efter test med motronic... kolvarna var antagligen för mkt avsvarvade, tålde inte värmen då kanten till första ringen vek sig uppåt.
intresset har gått i djup svacka...
244 16VT
Skriv svar