VEMS
Moderator: backeliten
MegaTune klarar inte av att ta emot tal större än 255 (8 st 1:or och 0:or) för tryck, alltså måste man halvera noggrannheten för att då kunna täcka upp till 512 kPa (9 st 1:or och 0:or).
Det är bara ifall man har en MAP-sensor som stöder mer än 2.5 bar absoluttryck, alltså 1.5 bar laddtryck över atmosfär. Normalt använder man en 4 bars sensor för det (den finns i webshopen) som alltså klarar 3 bar laddtryck.
Internt har inte VEMS några som helst problem med det här, utan jobbar med 16 bitars upplösning från A/D-omvandlaren dit MAP-sensorn är kopplad.
Det är bara ifall man har en MAP-sensor som stöder mer än 2.5 bar absoluttryck, alltså 1.5 bar laddtryck över atmosfär. Normalt använder man en 4 bars sensor för det (den finns i webshopen) som alltså klarar 3 bar laddtryck.
Internt har inte VEMS några som helst problem med det här, utan jobbar med 16 bitars upplösning från A/D-omvandlaren dit MAP-sensorn är kopplad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Alltså kör du High-boost trodde jag du menade.. för det lär du göra om du vill se 2 bar laddtryck med den sensorn. Varför inte köra med Motorola-sensorn monterade i boxen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
- Ort: Ryd i mörkaste småland
1. har ingen Motorola 4bars, de fanns inte då jag beställde...
2. jag har en gm 3bar (ingen bosch, skrev fel)
3. det känns inte som jag kommer att ladda 3bar öt.
Som jag förstog det, är det bara "visningen" i megatune som blir fel om jag inte kör med "hi boost", boxen bryr sig inte, men visst det hade varit kul med rätt värde i loggen.... Kan du fixa en 12x12 hi boost lite smidit så vore det tacksamt... med krav menar du my_make eller?
2. jag har en gm 3bar (ingen bosch, skrev fel)
3. det känns inte som jag kommer att ladda 3bar öt.
Som jag förstog det, är det bara "visningen" i megatune som blir fel om jag inte kör med "hi boost", boxen bryr sig inte, men visst det hade varit kul med rätt värde i loggen.... Kan du fixa en 12x12 hi boost lite smidit så vore det tacksamt... med krav menar du my_make eller?
244 16VT
Du har mail.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
- Ort: Ryd i mörkaste småland
Har kopplat färdigt och provat lite, men får ingen gnista, har varvtals signal och spridarna pulsar (bortkopplade) och plus 12v fram till spolen är osäker på trigger inställningarna
36-1 90grader innan tdc
från config
primary_trigger=01
secondary_trigger=02
tooth_wheel=23
trigger_tooth=00
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF detta behövs väl ens inte?
tooth_wheel_twidth2=FF detta behövs väl ens inte?
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=30
ign_dwell6=83
ign_crank_advance=2E
ign_out=70
ignchmax=05
från tables
h[2]=06 05 06 05 00 00 00 00
utgångarna har stämt tidigre...
36-1 90grader innan tdc
från config
primary_trigger=01
secondary_trigger=02
tooth_wheel=23
trigger_tooth=00
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF detta behövs väl ens inte?
tooth_wheel_twidth2=FF detta behövs väl ens inte?
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=30
ign_dwell6=83
ign_crank_advance=2E
ign_out=70
ignchmax=05
från tables
h[2]=06 05 06 05 00 00 00 00
utgångarna har stämt tidigre...
244 16VT
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Långben skrev:Har kopplat färdigt och provat lite, men får ingen gnista, har varvtals signal och spridarna pulsar (bortkopplade) och plus 12v fram till spolen är osäker på trigger inställningarna
36-1 90grader innan tdc
från config
primary_trigger=01
secondary_trigger=02
tooth_wheel=23
trigger_tooth=00
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF detta behövs väl ens inte?
tooth_wheel_twidth2=FF detta behövs väl ens inte?
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=30
ign_dwell6=83
ign_crank_advance=2E
ign_out=70
ignchmax=05
från tables
h[2]=06 05 06 05 00 00 00 00
utgångarna har stämt tidigre...
ändra till följande, så borde det funka.
trigger_tooth=01
tooth_wheel_twidth1=0A
tooth_wheel_twidth2=14
ign_tdcdelay=A0
Axel Wall
Om inte det fungerar - ställ den här frågan på Wiki:n istället, så experterna får titta på det. Om nu inte utrikiskan är ett problem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.