Sprut till v12, dubbla stift+dubbla spridare
Moderator: backeliten
Sprut till v12, dubbla stift+dubbla spridare
Vad finns det för eftermarknadssprut som skulle kunna fungera bra på en 27 liters dubbelturbo-motor? Dubbla stift per cylinder + 2 alt 3x spridare per cylinder.
Oj. Du lär ju ha minst 6st tändutgångar och 2st multiplex, för jag misstänker att du inte ska skjuta bägge gnistorna samtidigt/cylinder.
Vipec V88 är väll det enda som jag tänker på såhär direkt som har mer än 4 tändutgångar.
Edit: Motech M600, M800, M880 har 6st dom med.
Är det Cobran (eller vad det var för bil?) som va nere på mantorp?
Vipec V88 är väll det enda som jag tänker på såhär direkt som har mer än 4 tändutgångar.
Edit: Motech M600, M800, M880 har 6st dom med.
Är det Cobran (eller vad det var för bil?) som va nere på mantorp?
Jag vet faktiskt inte hur det bästa sättet för det att fungera är. Om man tänder båda stiften samtidigt osv. Jag antar det, då förbränningsrummen är symmetriska. Frågan kom upp i helgen då en jag känner bygger en sådan motor till en tractorpuller. Och jag kände rent spontant att varför hålla på och klabba med mekaniska styrningar på allt, när det finns finfina grejer och mycket kunskap på bilsidan.
Du kan ju köra med fördelare oxå och bara använda 1 tändutgång om du ska skjuta bägge samtidigt, eller 2 fördelare och 2 utgångar om du ska skjuta dom separat.
Stod å kika på mantorp när dom höll på att bromsa/mappa en kärra med dubbla stift i en v12:a, de gick inge bra tills en polare gick fram till dom och sa att dom skulle tetsa tycka tändkabeln på ena stiftet, då gick den bättre.
Vet själv inte hur det där funkar, men mistänker att det inte är så bra med 2 flamfronter i ett och samam förbränningsrumm vilket det blir om man skjuter bägge samtidigt.
Stod å kika på mantorp när dom höll på att bromsa/mappa en kärra med dubbla stift i en v12:a, de gick inge bra tills en polare gick fram till dom och sa att dom skulle tetsa tycka tändkabeln på ena stiftet, då gick den bättre.
Vet själv inte hur det där funkar, men mistänker att det inte är så bra med 2 flamfronter i ett och samam förbränningsrumm vilket det blir om man skjuter bägge samtidigt.
Man får ganska stor spelmån med tändningen ändå, givetvis beroende på hur brett bläcket på rotorn är. går ju att kolla på ett ungefär med gradskiva och kolla hur stor vinkel man kan ställa tändningen inom och anpassa rotorn efter det.
Givetvis ska ju fördelaren va stum och brytarlös om det ska funka.
En jobbarkompis kördet ett MS på det viset innan han installerade Autronic SM4 och multiplex på sin rod med jagga 12:a på så han kunde köre 6 kanals wasted. Va inte me ett dugg under det bygget, men vet att det funkade. kan kolal mer med honom hur dom gjorde om de behövs.
Givetvis ska ju fördelaren va stum och brytarlös om det ska funka.
En jobbarkompis kördet ett MS på det viset innan han installerade Autronic SM4 och multiplex på sin rod med jagga 12:a på så han kunde köre 6 kanals wasted. Va inte me ett dugg under det bygget, men vet att det funkade. kan kolal mer med honom hur dom gjorde om de behövs.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 09, 2006 9:58 am
Bilen från Mantorp som nämndes har en m137 mercedesmotor, V12 med dubbla stift, använder ett VEMS och 4st 6poliga wasted spark spolar.
De problem de hade bottnade i att en av spolarna var trasig och några tändkablar som inte var bra.
Kontakta Emil på Linköpings Motorsport för mer info då det är han som knåpat ihop det elektroniska.
De problem de hade bottnade i att en av spolarna var trasig och några tändkablar som inte var bra.
Kontakta Emil på Linköpings Motorsport för mer info då det är han som knåpat ihop det elektroniska.