Erfarenheter av Chevrolet Astro?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Erfarenheter av Chevrolet Astro?

Inlägg av larsat »

Någon som haft en sådan kärra och kan berätta lite om för/nackdelar, soppaförbrukning, kända fel osv?

Sugen på en årsmodell tidigare än 94 gärna automat med AC, ABS, elhissar och vad man nu kan tänkas ha nytta av..

Hur är motorerna (verkar sitta V6a i?) lådor osv. är det 400 låda?
Sett att endel plockat i V8 oxå...

Inte så haj på amerikanare i allmänhet.... tips mottages med tacksamhet!
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Cheva Astro är ungefär som AIDS.
Inget man vill ha och omöjligt att bli av med.
Pzyklojan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: fre mar 27, 2009 12:38 am
Ort: Jomala

Inlägg av Pzyklojan »

Köp abslout inte en 4hjulsdriven iaf!!! Polarn köpte en sån och var något med bärarm och nå hjul lager eller något i den stilen som for och hela skiten måsta bytas och det kosta satan till båda sidor.....

Han sa efteråt ALDRIG ALDRIG IGEN.. Sämsta bilen man kan ha!! Jag som är Bmw fanatiker väljer hällre en Opel än en astro :hihi:
BMW - Brings Me Womens
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

har bara hört skit om dom. en polare hadde en å den strula väll inte jättemycke.men han fick typ skänka bort den när han skulle byta bil.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Nä nu e ni lite elaka då :wink: Har haft Astro själv och det man i första hand ska kolla är att automaten fungerar som den ska minsta lilla den verkar slira mer än vad en automat ska göra el att den är seg på att växla mellan 3 å 4an då är det bara å leta vidare för det sitter en 700 låda i dom å den är inte gratis presis och få renoverad i jämförelse med en 350 låda och den eftarenheten jag har är just att automaten är slut på dom o specielt när dom börjar närma sig 20 k mil . Och så rostar dom oftast i sparklådorna å i nederkant på dörrarna annars så funkar dom helt ok . Men skulla jag köpa en Astro igen så skulle det bli en efter 94 då kom Vortech motorn o även en ny Automat 4L60 tror jag den heter hur som så är det en bättre bil över lag och som redan nämts så ge fan i 4Wd dom är som sakt dyra i delar å lite små kluriga å mecka med
mvh AFFE
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

700 menade jag ju :)
tack för tips! kanske skulle kolla efter en nyare än 94a då, även om jag tycker den äldre ser lite råare ut...

AWD var det väll inte tänkt, det känns som mer krångel än nytta som sagt.

eller så köper man sig en hederlig VAN? *förvirrad*

behöver eg bara nått att frakta folk i o som hellst inte drar FÖR mycket soppa... nått att säga om soppaförbrukning? :roll:
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

larsat skrev:700 menade jag ju :)
tack för tips! kanske skulle kolla efter en nyare än 94a då, även om jag tycker den äldre ser lite råare ut...

AWD var det väll inte tänkt, det känns som mer krångel än nytta som sagt.

eller så köper man sig en hederlig VAN? *förvirrad*

behöver eg bara nått att frakta folk i o som hellst inte drar FÖR mycket soppa... nått att säga om soppaförbrukning? :roll:
köp en riktig van och inte en halvfabrikat ;)
jag har haft ca 20 vanar genom åren

kolla upp så elen funkar och att 700 lådan inte slirar
sen får man ju oftast med en hel del rost på köpet tyvär men de får man fixa sjläv
köp en diesel så kör du på litern om pumpen är okej
Användarvisningsbild
korvluft
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 19, 2011 7:10 pm
Ort: Gävle

Re: Erfarenheter av Chevrolet Astro?

Inlägg av korvluft »

Hur går det med Astroandet?
Jag har hunnit med två 87:or och det ångrar jag inte, vad är det för fel på gamla Astro egentligen?
Den första hade jag som ordinarie, enda bil för 6 - 7 år sen och inga andra problem på ett par år än att generatorn plötsligt började brinna, det var inte så kul kanske.
Bilen gick rätt billigt, 1,1/mil mest landsväg. Inga lådproblem, Astro är jättekul att köra men det ska vara på sommarn, på vintern och i halka verkar som usla, kanar liksom lite hur som helst i kurvor, i alla fall dom gamla som jag haft.
(Värre än Corvair = korvluft som en kompis sa när jag hade en, därför heter jag korvluft)
Har en hitop -87:a just nu sen nåt år tillbaka som extra bil på sommarn, camping eller transporter. Går också hur fint som helst och låter som en V8 i alla fall inne i bilen pga en liten läcka på grenröret.
Ingen rost utom på bakre stötfångarn som jag kastade bort. Återstår en balk med dragkrok på och man kan kliva på den.
Drar ingen olja, toppenbra bottendrag, ja jag frågar mig igen, vad är det för fel om man ska vara riktigt objektiv? Billiga delar också, t.ex. Hansen racing med en massa återförsäljare som AD bildelar.
Varför får ni hicka när ni ser eller hör Astro?
Jag sökte på Astro och bensinförbrukning för den jag har nu drar för mycket, ca 1,4/mil och jag vill veta varför och fixa det. Den svartryker inte.
Roligare bil kan man knappt ha om det ska vara praktiskt också. Man får en bra för högst 10.000 och då ska den vara väldigt fin och besiktad, man får kolla att lådan är ok, javisst.
Har sett att bilar med dålig låda nästan skänks bort.
Jag skulle vilja ha en 4:a med manuell låda men finns väl knappt i Sverige.
Lagom stor, bra acc, billiga delar, snygg, otroligt praktisk/rymlig, vad gnäller man om?
Är det så mycket bättre med vansinnestrimmade gamla skunkar som ingen nytta gör?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Chevrolet Astro?

Inlägg av larsat »

Hej, jag åkte ner till Skåne o köpte en Cheva Van Starcraft -89 av en kille som haft den 2 veckor över PowerMeet i Västerås, det ven o visslade endel om lådan men han sa att han trodde den skulle funka bra, så vi slog till tror jag gav 8500.

Det var en sen torsdagkväll, och polarn sa nu är vi ju ändå halvvägs till Tyskland, så drog rätt ner till Puttgarden o fyllde upp hela bilen med öl & sprit, och ringde jobben o tog ledigt på vägen :)
Sedan hem till Östergötland igen o så drog vi ner i Tyskland på party ett par veckor, först till runt Erfurt o sedan ner förbi Frankfürt, (Hockenheim bl.a.) o ända ner i Bayern.

Det blev några hunda mil, det regnade första veckan så bilen var full av lera, vi stannade på en mack o körde högtryckstvätt även halva bilen invändigt :)
När vi kom hem la jag ut den på blocket, det var rätt många som ringde, till slut ringde en utländsk kille, det visade sig att han var i Sverige för att handla USA delar, han var från Italien, han ville exportera bilen dit för att ta motor o låda till något projekt och samtidigt få hem fler motorer m.m. i lastutrymmet.

Efter lite efterforskning visade det sig att det är näst intill omöjligt att exportera en bil till Italien, så han fick hitta en kompis i Sverige som skrev på ägarpappren och det var åter igen en Skåning, jag skickad ner regpappren o han skrev på, sedan förde Italienaren över pengar och försvann med bilen, någon vecka senare fick jag ett SMS att han var framme i Italien med bilen.
Fick runt 10-11 tusen för den.

Så den gick väll kanske 700 mil på nån månad där, funkade bra, den var utrustad med larm och det kunde gå av lite när som, bl.a. tidigt på morgonen när man låg i tält på campingen var det extra fint när larmet gick kl 5 på morgonen när man supit till 3 tiden, då var man lagom pigg på höga tjut :)

Bra partyvagn men lite väl törstig :)
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Erfarenheter av Chevrolet Astro?

Inlägg av Janzzon »

Jag har snåltrimmat en gammal Astro -87 en gång.
Fick ned förbrukningen ca två dl/mil och det gick lika bra på hälften E85.
Dessa har förgasarinsprut. Vackra rymdkapslar som pekar ner i förgasarna.
Motorgivarna brukar få fel värden med åren och man kan lägga in några olika motstånd för körning med kall resp varm motor.
Alltså vid varm motor får den då magrare blandning än annars och enda problemet är att hålla reda på motorns temperatur och koppla in rätt motstånd för optimal ekonomi.
Varning för Astro i halka utan isracingdubb.
Det är säkrare att åka skidor men känns likadant.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Skriv svar