Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hejhopp!

Precis monterat min torsendiff i min 1031 axel.

Vilken olja bör man köra? Samma som till den öppna diffen som satt där innan?

Är ju inga lameller i den så det bör väl inte vara så stor skillnad, eller?


Mvh.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Inlägg av jonas landin »

varför inte fråga han som sålt den??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Jonas har semester å är rätt svår (om inte omöjlig) att få tag på just nu. svarar på mail, men tar ett par dagar.

När jag körde torsen i min gamla 850 så körde jag med Castrol TAF-X, på inrådan av Autotech.

Har för min Quaife sa syntetolja utan tillsats för LSD.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Audi quattro lådorna är det ingen speciell olja till iaf.
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Okej.. det var lite tips på oljor i alla fall!

Nej precis, Jonas är inte direkt kontaktbar dessa tider, och detta är lite panik eftersom bakaxeln står tom på olja och jag ska besikta på fredag!

Haha, ös på med mer. Lär ju vara fler som kört torsen på någon gammal volvo? :lol:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!

Gå in på nån affär och kolla i listorna vad som rekomenderas till din bakaxel, oftast finns det två alternativ..
Ett billigare, mineral.
Och ett dyrare, syntet...

Välj vad du känner är lämpligast.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Kollar man autodata säger dom SAE:90W i bakaxeln.

Audi Quattro säger samma som min FWD SAE:75W/90 syntetisk

Men kollar man på uppbyggnaden på diffen så finns de ju bara kugghjul i den.

Så håller med Gustav i han resonemang.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

LS tillsats ska väl bara användas i lådor/diffar där det är lameller inblandade? En torsendiff använder ju inte några lameller.
10.01@233kmh. Gatevo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Gustav skrev:Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!
Jag pratar naturligtvis om längsmonterade maskiner med torsendiff i lådan. (mellandiffen)
Jag menar inte att man ska köra med samma olja, men att det inte skiljer på oljan i de lådorna mot vanliga framhjulsdrivna bara för att det sitter torsen i dem.
Naturligtvis ska man ha en hypoidolja i bakaxeln.
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hmm.. får se om någon vet då. Tänkte köpa olja idag.


Tvekar på att typ mekonomen vet vad man ska köra för olja :doh:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Är inne på Redline Shockproof ! Verkar funka till det mesta, dock extra LS tillsats om man kör med lamelldiff stod det.


Något att satsa på!?
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )

dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...

jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

knotan skrev:den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )

dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...

jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt

Jo, visst är det mindre kinkigt med bakaxeln. Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.

Redlines 80-90W kostade samma slant som Shockproof, sen finns det kanske för o nackdelar!

Men Castrol tar säkert nästan detsamma är jag rätt säker på.

Fick ett svar från Stefan Behrendtz från TPC att Redline Shockproof skulle funka fint.

Tror det blir sån olja imorgon, den är ju för bakaxlar, spoldiffar och så vidare står det på den.


Men det är sant som du säger, i slutändan märker man säkert ingen skillnad direkt på en "vanlig" 80-90w och den här.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

940 Guldboxen skrev: Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.
Word :thumbright:
Senast redigerad av The den tor jul 22, 2010 8:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Skiljde 5(!) kr litern på kastrull och redline när jag bytte på brukisen härom veckan :hihi:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar