B6254 Turbo. Vilken turbo?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål
B6254 Turbo. Vilken turbo?
Håller på att bygga sexa med turbo nu.. Letar turbo, vill gärna ha tips på aggregat som inte kostar skjortan och som samtidigt har bra respons.
Receptet blir följande.
B6254 block med 3L vev
Borrad 1 öd
Förstärkningspinnar i blocket
Fräst vevhusvent
3L topp med putsade kanaler, inslipade ventiler och nya lyftare
143mm h-stakar
t5-05 kolvar med frästa ventiluttag
E85
Nira i3+
Nya T5 spolar
Hemmabyggt insug
Hemmabyggt grenrör
m.m m.m
Men vad ska man satsa på för turbo? Siktar på runt 600-700hk, bilen ska användas till både gata, bana, drifting.
Funderar på en Holset HX52 med 10-11 avgashus. Borde blir hyfsad respons för pengarna
Ös på med förslag och kommentera gärna.
Mvh
Receptet blir följande.
B6254 block med 3L vev
Borrad 1 öd
Förstärkningspinnar i blocket
Fräst vevhusvent
3L topp med putsade kanaler, inslipade ventiler och nya lyftare
143mm h-stakar
t5-05 kolvar med frästa ventiluttag
E85
Nira i3+
Nya T5 spolar
Hemmabyggt insug
Hemmabyggt grenrör
m.m m.m
Men vad ska man satsa på för turbo? Siktar på runt 600-700hk, bilen ska användas till både gata, bana, drifting.
Funderar på en Holset HX52 med 10-11 avgashus. Borde blir hyfsad respons för pengarna
Ös på med förslag och kommentera gärna.
Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Do88.se
Degab
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
En 55a med 16hus sku nog sitta fint, 10-11 huset e nog för litet, körde 10hus på min femma förut, hade fullt ladd före 4k trots att w-gaten inte stängde ordentligt 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål
Kanske risk för skyhögt mottryck med så litet avgashus?Kökarmicke skrev:En 55a med 16hus sku nog sitta fint, 10-11 huset e nog för litet, körde 10hus på min femma förut, hade fullt ladd före 4k trots att w-gaten inte stängde ordentligt
När tror du en hx55a med 16 hur kan ha fullt ladd på min 2,8L sexa med original topp.
Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Do88.se
Degab
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Är det rätt stakar du kör med?
Jag har byggt en sådan motor, Jag har använt mig av 139,5 stakar och 850 kolvar 81mm
Motorn står klar i väntan på att bilen ska bli klar kommer att köra med en kkk k31 avgashus 24,
Garagepolaren har byggt likadant med samma turbo, Hans motor börjar vid 3500-4000 säger han
Jag har byggt en sådan motor, Jag har använt mig av 139,5 stakar och 850 kolvar 81mm
Motorn står klar i väntan på att bilen ska bli klar kommer att köra med en kkk k31 avgashus 24,
Garagepolaren har byggt likadant med samma turbo, Hans motor börjar vid 3500-4000 säger han
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål
rätt stakar om man ska köra e85.karlsson_6 skrev:Är det rätt stakar du kör med?
Jag har byggt en sådan motor, Jag har använt mig av 139,5 stakar och 850 kolvar 81mm
Motorn står klar i väntan på att bilen ska bli klar kommer att köra med en kkk k31 avgashus 24,
Garagepolaren har byggt likadant med samma turbo, Hans motor börjar vid 3500-4000 säger han
När har han fullt ladd?
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Do88.se
Degab
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 670
- Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
- Ort: Åmål
Funderar på att prova med en hx52 med #16avgashus . Men risken kanske är stor för högt mottryck?Thorsella skrev:Ja du typ 4000 börjar de ladda på ganska ordenkligt men vid 4500-5000 spinner de. Iof vet ja inte om de är så kul å drifta med ett sådant aggregat. Vet inte
Eller dubbla 19t? Blir visserligen lika dyrt som ett fint precision agg.
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Do88.se
Degab
Re: B6254 Turbo. Vilken turbo?
har du fortfarande användning av grenröret?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B6254 Turbo. Vilken turbo?
nästan så en super hx 40 ska räcka till 650hk. bromsade en supra 2.5L motor i min bänk med trim kamaxlar på 240 grader/1.25mm samt grenrör och insug i övrigt std, den gav 639hk utan att turbon protesterade. men annars en billet MFS HX50 klarar den effekten hur lätt som helst utan risk för mottryck.
man kan inte jämföra väldigt gamla lastbils-aggregat med de nya performance holset, det har hänt mycket än fast de heter likadant och ibland med samma mått på hjulen.
se bild på http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html
maila mig för mer tips, ideer och för bra priser jens@savarturbo.se
mvh jens
man kan inte jämföra väldigt gamla lastbils-aggregat med de nya performance holset, det har hänt mycket än fast de heter likadant och ibland med samma mått på hjulen.
se bild på http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html
maila mig för mer tips, ideer och för bra priser jens@savarturbo.se
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/