B6254 Turbo. Vilken turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

B6254 Turbo. Vilken turbo?

Inlägg av Erlandsson »

Håller på att bygga sexa med turbo nu.. Letar turbo, vill gärna ha tips på aggregat som inte kostar skjortan och som samtidigt har bra respons.

Receptet blir följande.

B6254 block med 3L vev
Borrad 1 öd
Förstärkningspinnar i blocket
Fräst vevhusvent
3L topp med putsade kanaler, inslipade ventiler och nya lyftare
143mm h-stakar
t5-05 kolvar med frästa ventiluttag
E85
Nira i3+
Nya T5 spolar
Hemmabyggt insug
Hemmabyggt grenrör

m.m m.m

Men vad ska man satsa på för turbo? Siktar på runt 600-700hk, bilen ska användas till både gata, bana, drifting.

Funderar på en Holset HX52 med 10-11 avgashus. Borde blir hyfsad respons för pengarna

Ös på med förslag och kommentera gärna.

Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

En 55a med 16hus sku nog sitta fint, 10-11 huset e nog för litet, körde 10hus på min femma förut, hade fullt ladd före 4k trots att w-gaten inte stängde ordentligt :hihi:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

Kökarmicke skrev:En 55a med 16hus sku nog sitta fint, 10-11 huset e nog för litet, körde 10hus på min femma förut, hade fullt ladd före 4k trots att w-gaten inte stängde ordentligt :hihi:
Kanske risk för skyhögt mottryck med så litet avgashus?

När tror du en hx55a med 16 hur kan ha fullt ladd på min 2,8L sexa med original topp.

Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Är det rätt stakar du kör med?

Jag har byggt en sådan motor, Jag har använt mig av 139,5 stakar och 850 kolvar 81mm

Motorn står klar i väntan på att bilen ska bli klar kommer att köra med en kkk k31 avgashus 24,

Garagepolaren har byggt likadant med samma turbo, Hans motor börjar vid 3500-4000 säger han
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

jag har 25 hus på min 55a laddar 1,9bar och hade 1,7 i mottryck då

700hästar i motor

känns som det var ganska lagom avgashus
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

karlsson_6 skrev:Är det rätt stakar du kör med?

Jag har byggt en sådan motor, Jag har använt mig av 139,5 stakar och 850 kolvar 81mm

Motorn står klar i väntan på att bilen ska bli klar kommer att köra med en kkk k31 avgashus 24,

Garagepolaren har byggt likadant med samma turbo, Hans motor börjar vid 3500-4000 säger han
rätt stakar om man ska köra e85.

När har han fullt ladd?
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

Thorsella skrev:jag har 25 hus på min 55a laddar 1,9bar och hade 1,7 i mottryck då

700hästar i motor

känns som det var ganska lagom avgashus
Vid vilket varv börjar den dra iväg gött? Rätt att det blir seeeg spoolup men det kanske inte är nån fara.

Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Ja du typ 4000 börjar de ladda på ganska ordenkligt men vid 4500-5000 spinner de. Iof vet ja inte om de är så kul å drifta med ett sådant aggregat. Vet inte
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Erlandsson »

Thorsella skrev:Ja du typ 4000 börjar de ladda på ganska ordenkligt men vid 4500-5000 spinner de. Iof vet ja inte om de är så kul å drifta med ett sådant aggregat. Vet inte
Funderar på att prova med en hx52 med #16avgashus . Men risken kanske är stor för högt mottryck?

Eller dubbla 19t? Blir visserligen lika dyrt som ett fint precision agg.
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Nja skulle nog inte våga nått mindre än 19 hus i såfall.
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
ljongberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör apr 26, 2014 7:57 pm

Re: B6254 Turbo. Vilken turbo?

Inlägg av ljongberg »

har du fortfarande användning av grenröret?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B6254 Turbo. Vilken turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

nästan så en super hx 40 ska räcka till 650hk. bromsade en supra 2.5L motor i min bänk med trim kamaxlar på 240 grader/1.25mm samt grenrör och insug i övrigt std, den gav 639hk utan att turbon protesterade. men annars en billet MFS HX50 klarar den effekten hur lätt som helst utan risk för mottryck.

man kan inte jämföra väldigt gamla lastbils-aggregat med de nya performance holset, det har hänt mycket än fast de heter likadant och ibland med samma mått på hjulen.
se bild på http://www.swedishracingmotors.com/holset-turbos.html

maila mig för mer tips, ideer och för bra priser jens@savarturbo.se

mvh jens
Skriv svar