Kostar?j0jje skrev:Till salu!
Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!
Jo det fick jag göra, nja det är väl mest att det är mkt mer jobb än man tror.Cpt Tuttle skrev:Ja jag kollade med omegakylaren men det såg ut som att jag skulle få notcha ur rambalkarna då? Fick du göra det?
Nåt annat som man ska tänka på när man gör en sån här operation? Frågar så att jag har lite kött på benen till jag ska börja.
Kan tilläggas att alla mätare funkar på bilen såsom hastighetsmätare, tankmätare och tempmätare osv är kalibrerade. Tänkte kan va bra att veta för ev intressenter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
- Ort: Älsvbyn
Läste första sidan och såg ett litet roligt sammanträffande.
Jag var nämligen till villhelmina förra veckan och hämtade en kadett -79 besiktigad till 2011 för 3000:-
Köpte förövrigt min första kadett därikring åxå, och min andra i vännäs.. verkar vimla av dom där uppe
Jag var nämligen till villhelmina förra veckan och hämtade en kadett -79 besiktigad till 2011 för 3000:-
Köpte förövrigt min första kadett därikring åxå, och min andra i vännäs.. verkar vimla av dom där uppe
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07
Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld .....
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07
Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld .....
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Är inte rädd för jobb Tänkte mest om du kom på några smarta lösningar under arbetets gång...j0jje skrev:Jo det fick jag göra, nja det är väl mest att det är mkt mer jobb än man tror.Cpt Tuttle skrev:Ja jag kollade med omegakylaren men det såg ut som att jag skulle få notcha ur rambalkarna då? Fick du göra det?
Nåt annat som man ska tänka på när man gör en sån här operation? Frågar så att jag har lite kött på benen till jag ska börja.
Det gjorde man väl säkert men inte som jag kommer på just nu direkt, du kan ju pm:a om du undrar nåt mer senCpt Tuttle skrev:Är inte rädd för jobb Tänkte mest om du kom på några smarta lösningar under arbetets gång...j0jje skrev: Jo det fick jag göra, nja det är väl mest att det är mkt mer jobb än man tror.
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Nu har man som sagt registreringsbesikta bilen med bytt motor, låda, bakaxel samt rekord 2.2 bromsar fram och ascona bak har kommit över en turbo och intercooler från en Saab 9000 2.3 som jag börjat bygga dit, dock trångt nå djuriskt. Kommer nå bilder senare. Väntar på tilläggssprut från McX också. Siktar på dryga 200 häst kommer bli kul då den vägde in på 940 kg med nästan full tank
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Ballt bygge!
Håller själv på med min Ascona a -75 som ska bli xe-konverterad.
Hur har du löst kardanen? Har du någon glidlagring? Original så kan ju medbringaren på lådan glida in och ut, men på r25 lådan så är den fast. Känns inte som att det behöver röra sig speciellt mycket med tanke på att axel er ledad framme i struten. Det kanske räcker med det lilla som hardyn och axeln i struten flexar?
Håller själv på med min Ascona a -75 som ska bli xe-konverterad.
Hur har du löst kardanen? Har du någon glidlagring? Original så kan ju medbringaren på lådan glida in och ut, men på r25 lådan så är den fast. Känns inte som att det behöver röra sig speciellt mycket med tanke på att axel er ledad framme i struten. Det kanske räcker med det lilla som hardyn och axeln i struten flexar?
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Du har alltså reggat den och inte gjort mer än Asconans bakaxel + bromsar och Rekord fram i övrigt?
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Syns på första sidan (var tvungen kolla själv då jag inte mindes ) är omega mellanaxel med tillhörande hardy och sen rekord knutkors påsvetsat. Jo det räcker med den flexen, kört över 1000 mil iaf och det funkar fint.Jimmen skrev:Ballt bygge!
Håller själv på med min Ascona a -75 som ska bli xe-konverterad.
Hur har du löst kardanen? Har du någon glidlagring? Original så kan ju medbringaren på lådan glida in och ut, men på r25 lådan så är den fast. Känns inte som att det behöver röra sig speciellt mycket med tanke på att axel er ledad framme i struten. Det kanske räcker med det lilla som hardyn och axeln i struten flexar?
Cpt tuttle: jo det räcker, var inte alls som jag trott att regga men det är väl olika var man besiktar, jag gjorde det i Skellefte
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Kommer lite bilder ifall nån är intresserad av att se hur snikbygget fortgår
Tilläggsblad
Var tänkt att köra på adapterrör från början men gav upp det rätt fort och insåg att det blev enklare bygga ett nytt grenrör än ny "downpipe" som består av dubbelrör precis mellan motor och styrstången och kopplingsvajjern som går mellan dom rören. Svårt att förklara i text men det är då väldigt ont om plats så det blev ett mycket enkelt grenrör, tog en kväll att göra om man inte räknar med flänsarna som också är handjagade med plasma och pelarborr.
Så här ser det ut i dagsläget
Det som är kvar att göra är att:
Få ihop downpipen från turbon till avgasrören
Intercoolerfäste
Delvis nya fästen till kylare
Köpa biltema elfläkt och montera
Fixa slangar till Lmm och tryckrör
Ha lös tråget och svetsa oljeretur
fixa olja in till turbon osv
Sen blire försöka få McX sprutet att funka med opelns sprut
Tilläggsblad
Var tänkt att köra på adapterrör från början men gav upp det rätt fort och insåg att det blev enklare bygga ett nytt grenrör än ny "downpipe" som består av dubbelrör precis mellan motor och styrstången och kopplingsvajjern som går mellan dom rören. Svårt att förklara i text men det är då väldigt ont om plats så det blev ett mycket enkelt grenrör, tog en kväll att göra om man inte räknar med flänsarna som också är handjagade med plasma och pelarborr.
Så här ser det ut i dagsläget
Det som är kvar att göra är att:
Få ihop downpipen från turbon till avgasrören
Intercoolerfäste
Delvis nya fästen till kylare
Köpa biltema elfläkt och montera
Fixa slangar till Lmm och tryckrör
Ha lös tråget och svetsa oljeretur
fixa olja in till turbon osv
Sen blire försöka få McX sprutet att funka med opelns sprut
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Kadett C -79 2l OHC| Numera reggad å bes, snart med Turb
Kul projekt! Roligt att du fick den reggad, eftersom det inte ska gå Grattis! Den kommer nog gå rätt så bra med lite övertryck i insuget, inte så mycket bil att flytta på
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde
Tackar! Varför ska inte det gå då? Jo jag tror den kommer bli rätt så pigg, eftersom den är långt ifrån slö utan turbo, kan ju iofs bero på att man kör merca diesel till vardags normalt men iaf