Torrsump

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har för mig att jag körde med ca 4 bar först, eller något högre i pv:n.
Det gick inte..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag har en helt std pump i min opelmaskin.(Z20LET pump) inga brickor alls för att höja tryck eller nåt.
till det har jag en motor med större lagerspel samt kolvkylningsmunstycken, mao låg restriktion för att skapa tryck.

ändå har jag 5bar på tomgång och upp mot 7bar på full mutter.

lagerspel std 0.03mm nu har jag 0.055
vevlagerdimensioner ~50mm diam och 21mm breda
Ramlager runt 65mm diam och 25mm breda.
Jag har en restriktor på 2.8mm upp mot topplocket för att prioritera smörjning till vevpartiet samt matar oljegalleriet till vevaxeln från båda hållen.
Men det hör till saken att det är strypt där std men något något större bara.

Det jag ville komma fram till är att Opel har designat motorn för högt tryck verkar det som.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Kadett4wd skrev:jag har en helt std pump i min opelmaskin.(Z20LET pump) inga brickor alls för att höja tryck eller nåt.
till det har jag en motor med större lagerspel samt kolvkylningsmunstycken, mao låg restriktion för att skapa tryck.

ändå har jag 5bar på tomgång och upp mot 7bar på full mutter.

lagerspel std 0.03mm nu har jag 0.055
vevlagerdimensioner ~50mm diam och 21mm breda
Ramlager runt 65mm diam och 25mm breda.
Jag har en restriktor på 2.8mm upp mot topplocket för att prioritera smörjning till vevpartiet samt matar oljegalleriet till vevaxeln från båda hållen.
Men det hör till saken att det är strypt där std men något något större bara.

Det jag ville komma fram till är att Opel har designat motorn för högt tryck verkar det som.
ja det är nog väldigt olika oljetryck i olika motorer har för mig att del låg på ca 5.5-6bar med orig pumpen men jag kan ha fel åxå! kollade i verkstadshandboken och där stog det
3.5bar -4000rpm varm motor!
ska testa att växla upp pumpen ca 30% och se vad det gör känns bättre att kanske ha lite för högt än för lågt :?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
j.alvin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: fre jan 30, 2009 2:54 pm
Ort: Tranås/Linköping

Inlägg av j.alvin »

Lyfter tråden lite och undrar hur du (kökarmicke) kopplade alla sugsteg till slut. Kopplade du två anslutningar till toppens oljeretur ner till blocket?

Har själv en 5-stegs verdi pump till min 4 cyl Nissan motor och hade tänkt ta 3 från tråget, även om verdi bara brukade plocka 2 på fyrcylindriga när jag frågade. Vet inte riktigt var jag ska göra av den 4:e.

Kör ni med sluten vehusventilation primer/kökar micke m.fl.???

Verdi rekommenderade mig att ej gå under -0.6 bar. Ska ansluta en turbotrycksmätare till vevhuset för att se vad jag hamnar på. Om jag går under så får jag montera en vevhusburk med filter förmodar jag??
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

j.alvin skrev:Lyfter tråden lite och undrar hur du (kökarmicke) kopplade alla sugsteg till slut. Kopplade du två anslutningar till toppens oljeretur ner till blocket?

Har själv en 5-stegs verdi pump till min 4 cyl Nissan motor och hade tänkt ta 3 från tråget, även om verdi bara brukade plocka 2 på fyrcylindriga när jag frågade. Vet inte riktigt var jag ska göra av den 4:e.

Kör ni med sluten vehusventilation primer/kökar micke m.fl.???

Verdi rekommenderade mig att ej gå under -0.6 bar. Ska ansluta en turbotrycksmätare till vevhuset för att se vad jag hamnar på. Om jag går under så får jag montera en vevhusburk med filter förmodar jag??
jag har pluggat alla orig vevhusvent och avluftar endast torrsumps tanken med en breather! funkar kanon på min iaf jag har en 4steg pump från scp har 3st sugsteg i tråget inga i toppen
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jag fick för dåligt med tid över, så jag bankade i fyra anslutningar i tråget å den femte fick suga vaccum i blocket bara. Mätte aldrig undertryck i motorn, så jag vet inte hur det ligger till med den saken?
Funderar på att förverkliga dendär iden iår med att suga på varsin sida på toppen, jag tror nog de bara blir bättre med det.
Ang, för högt vaccum i motorn, jag monterade en Moroso "vaccum relief valve" eller va de hette i ventilkåpan, en slags backventil som ska släppa in lite luft om vaccumet blir för högt
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Vitmotorer är ju kända för högt vevhustryck, dock verkar vår nya setup mycket tät. Det är ju samma kolvar som du kör. Har kört kompisens motor upp till 2.1bar laddtryck med hx35 super. sprutet säger 1870mg/stroke vilket motsvarar i regionen 650nm (4cyl vitmotor). vi drar motorn till 9000rpm och den trycker inte ur sig någon olja alls. Så du behöver kanske inte suga så mycket som du tror?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

torpis skrev:Vitmotorer är ju kända för högt vevhustryck, dock verkar vår nya setup mycket tät. Det är ju samma kolvar som du kör. Har kört kompisens motor upp till 2.1bar laddtryck med hx35 super. sprutet säger 1870mg/stroke vilket motsvarar i regionen 650nm (4cyl vitmotor). vi drar motorn till 9000rpm och den trycker inte ur sig någon olja alls. Så du behöver kanske inte suga så mycket som du tror?
De jag vill komma till med att suga oljan ur toppen är att slippa oljan som rinner ner på vevaxeln från återriningskanalerna. Då jag kör med 93.2mm veven blir det extremt trångt mellan blocket och veven, och det kan (nu skriver jag "kan" enligt egna väldigt långsökta teorier) bildas en sådan luftkudde av draget från veven på ena sidan att oljan ev inte slipper till att rinna ner utan blir kvar ovanför veven.
Har hört talas om att t.ex någon chrysler v8 får samma fenomen om man inte gör om oljerinningen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j.alvin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: fre jan 30, 2009 2:54 pm
Ort: Tranås/Linköping

Inlägg av j.alvin »

Okej då kommer jag att prova att plugga alla utgångar i toppen/ventilkåpan samt blocket utom en som jag sätter en mätare på för att kolla upp vakuumet. Sedan får det bli en luftbruk på oljetanken.

En lite dum fråga kanske men om jag pluggar motorn på detta sätt så borde jag väl kunna sätta min mätare på en av utgångarna på ventilkåpan? Skulle rent praktiskt vara mycket enklare och om min motor är helt tät så har jag väl samma undertryck i toppen som i vevhuset eller blir det annorlunda på något sätt i toppen??? :roll:
Skriv svar