Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
ViktorL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jul 16, 2009 7:45 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Inlägg av ViktorL »

Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Material för min konvertering:
1. ZF växellåda.
2. huvudkopplingscylinder från Volvo 260 lämpligast (Jag har använt en från 940 då den är mycket lättare att få tag på. Den behöver dock en extern vätskebehållare)
3. Slavcylinder från BMW E30 modellen.
4- Lamell passade lådans splines.
5. 1m stålspunnen slang mellan cylindrarna. m10x1 i ena änden och m12x1 i andra.
6. Främre del av kardan från en 740 med M47 låda
7. Urtrampningslager till 328/528/M3
8. M5 3.8 Hardyskiva
9. Spakställ från m45 låda


Spakställ:

Jag har använt 240ins spakställ som grund och gjort lite ändringar på det.

Bild
Bild
Bild

Växellådsbalk:

Jag har flyttat bak orginalbalken till dom bakre hålen och svetsat på två st vinkeljärn. Mellan dessa och växellådan har jag satt gummibussningar.

Bild

Kopplingspedal:

Då orginalfästet för pedalen sitter ganska precis mitt för där huvudkopplingscylinderns arm kommer in så måste pedalen flyttas upp till det högre fästet.
För att detta ska gå så måste röret och axeln där bulten går igenom kortas med ca 10mm.
Sedan måste plåtbiten där vajern sitter fäst kapas lös och svetsas i vinkel mot golvet så det stämmer in mot huvudkopplingscylinderns arm.

Bild

Sedan är det bara ett problem kvar och det är att pedalen blir lite kortare än vanligt. Jag valde att ta en extra pedal från skroten och skarva på en bit så den blir samma längd som orginal.


Slavcylinder:

Den här delen är nog lite individuell och borde kontrollmätas på varje bil. I mitt fall där jag använder mig av det plana svänghjulet anpassat för Sachs 618 tryckplatta så blev "pinnen" totalt 153mm lång. Jag valde att göra en helt ny istället för att skarva på orginalet. Värm lite på plasthatten som sitter på ändan så lossnar den, ifall ni vill använda den.

Obs! Tänk på att trycka in kolven i slavcylindern när ni räknar ut längden.

Bild


Kardan:

Jag har använt främre delen av kardan från en 740 med m47-låda, den är rätt längd och allt. Jag valde att använda 740ins stödlager, men då det är lite mindre i diam. än 240ins så vulktejpade jag det till rätt storlek och klämde sedan fast det med orginalbalken.

Bild
Bild


Urtrampningslager från 328/528/M3
Bild

Vätskebehållare
Bild

Slutresultat
Bild




Jag hoppas att denna guide reder ut några frågetecken om konverteringen iallafall.


http://www.garaget.org/?car=1404" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Viktor
Senast redigerad av ViktorL den sön feb 05, 2012 12:28 pm, redigerad totalt 2 gång.
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

Som sagt 940:s huvud cylinder är lättare att fixa
vill man inte ha en extra behållare så passar 740 eller 940
bromsvätske behållare som har uttag till kopplingscylindern

Finns 2 st olika bromsvätskebehållare, tror att det var 740 jag tog
ifrån. En passar like a glove och den andra passar inte
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Inlägg av Ekren »

240 från 92-93 har utag for slavcylinder.
242 Turbo
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Mycket bra inlägg! :thumbright:

Denna borde klistras!
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:
wccc.fi är ett forum
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Rasmus 85 skrev:Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:
Passar smack på
Bild
Fd GOLiO
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Fint :thumbright:
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
MasterDevil
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av MasterDevil »

Nu blir det hemma å bygga lite :)
Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

Rasmus 85 skrev:Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:
Det är när man kör 260låda som man behöver en hylsa.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
team240racing
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 05, 2010 12:24 am
Ort: 20001

Inlägg av team240racing »

god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Inlägg av Ekren »

team240racing skrev:god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:
Ta den tykkeste, orginal er vell 30mm?

m5 hardyn jeg har er værtfall tjukkere en volvo hardy.

har litt og gå på splines`a og da.
242 Turbo
team240racing
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 05, 2010 12:24 am
Ort: 20001

Inlägg av team240racing »

tusen takk for svar da er det ut på shopping i morgen:)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Hej,

Någon som vet vilket artikel nummer 940 huvudcylinder har som man ska använda. Antar att man vill ha en så stor som möjligt?

MVH // Daniel
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av J00r »

I min 740 kör jag med M90 spakställ passa rakt på!
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

går det att skaka fram bildena igen månne?
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Skriv svar