SPOLE till bakaxeln???

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

SPOLE till bakaxeln???

Inlägg av elajl »

Vad menas med det å hur funkar det???

Har hört man kan göra själ rätt lätt om man vet hur den funkar å har rätt verktyg...nån som har nån CAD ritning...:-)
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

spole innebär att du har en massiv klump i.. dvs stum bakaxel..
du kan lika gärna svetsa ihop bakaxeln det håller för raktframåka det blir bellastningar när man svänger självklart
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Så det bli ungefär samma som att aga diffa med andra ord...
ikke besiktningsvänligt...å däckslitande
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har besiktat med spole. det är inte olagligt.
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Jag har också besiktat med svets diff och det gick bra och bromsarna var jämna och fina bak :-)
Bild
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

OK...
En polare skulle besikta en Opel Ascona C med Omega motor å svetsdiffad axel men det gick inte så jävla bra heller...hehe...besiktnings snubben skulle köra in i bromshallen å så gasa han på lite när han svängde...då släppte det direkt å han höll på å dra in i en vägg...sen hissa han upp bilen å snurra på ett hjul å såg att båda gick åt samma håll...blidde 2:a på det...

Men det kasnke bara var ren otur vad vet jag..

Men det nöter ju däck som fan väl om man har svets/spole...har ju tänkt mig 17"are på 142an å det blir jobbigt å köpa nya däck hela tin...
skulle vara bra med slung eller lammel diff då ju...

Finns det nån volvo axel som det sitter det original på???
Vart köpa annars??? rätt dyrt va???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det sitter slungdiff på många 740 axlar men lamelldiff är nog bättre det sitter sådan på ambulanserna och snutbilar om man kan hitta på skroten kanske (volvo)
men det är nog bättre att köpa en nyrenoverad, går att få tag i hyffsat billigt
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Slungdiff är meningslöst, enda gången man har nytta av den är om man kör fast på vintern eller när man ska köra på strippen, den fungerar bara ifrån stillastående.

En välspänd lamelldiff är det bästa, tuggar inte däck och man kan lita på att baken alltid kommer när man vill det.

Svetsdiff funkar bra att köra med också, jag har 245x35x17 bak på 140:n nu, och visst tuggar det, men det är helt ok.
Däckitaget är ju ingenting jämfört med dom gångerna man hänger ut baken eller snurrar något varv.
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

larsat skrev:spole innebär att du har en massiv klump i.. dvs stum bakaxel..
du kan lika gärna svetsa ihop bakaxeln det håller för raktframåka det blir bellastningar när man svänger självklart

Det är INTE tillåtet att åka med ihopsvetsade diffdrev i dragracing så har du elajl tänkt åka på strippen måste du ha antingen spole eller lamelldiff.
Ska du dessutom mest köra på gatan är en lamelldiff att föredra framför allt annat.

En spole kan se ut såhär

Bild

och detta är ett exempel på en lamelldiff

Bild

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

så med spole blir det ungefär samma sak som med en svetsad axel...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är exakt samma sak, drivaxlarna snurrar lika hela tiden vill säga
bilsport svetsade väll bakaxeln på turbocontainern? måste vara många som kör med det på strippen iaf... men slungdiff kan man ju ha istället isåfall att det skulle vara meningslöst stämmer väll inte, det funkar ju på strippen och kör man på gatan kan man ju lika gärna köra odiffat om man nu inte är ute efter att tävla me andra bilar eller något sånt olagligt :wink:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kör man med spole så måste man ha godkända drivaxlar, frågan är om det finns till volvoaxlar...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

larsat skrev:det är exakt samma sak, drivaxlarna snurrar lika hela tiden vill säga
bilsport svetsade väll bakaxeln på turbocontainern? måste vara många som kör med det på strippen iaf... men slungdiff kan man ju ha istället isåfall att det skulle vara meningslöst stämmer väll inte, det funkar ju på strippen och kör man på gatan kan man ju lika gärna köra odiffat om man nu inte är ute efter att tävla me andra bilar eller något sånt olagligt :wink:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg i den här frågan, det är INGEN som kör med svetsade diffdrev i dragracing eftersom det INTE är tillåtet i någon klass överhuvudtaget.
Skulle man komma till en tävling och besiktningen upptäcker att diffdreven är svetsade kan man glömma att köra tills man fixat differentialen, skulle dom inte upptäcka det på besiktningen och om man kör med svetsade drev och det händer något, får man sina fiskar varma av besiktningschefen som förmodligen aldrig vill se en där igen.
Reglerna är för din egen säkerhet först och främst och sedan alla andras och det finns alltid en anledning till att dom skrivits, och det är då inte för att jävlas med dom tävlande.
Dom flesta inom dragracingen kör med spole eller det som är mer vanligt i dom lägre klasserna, lamelldiff.

Texten här under är från SBFs regelbok så det är bara att läsa själva

DRT 2.11 Bakaxel

Det är förbjudet att svetsa differentialdreven i bakaxeln i alla klasser.
I klass Stock och ET långsammare än 12,00 sekunder är det tillåtet med fyrhjulsdrivna bilar.
Drivaxlar och axellåsningar särskilt avsedda för Dragracing är obligatoriska på alla bilar med låst bakaxel, spole, samt dessutom i Competition, Super Gas, Super Comp och ET snabbare än 11,00 sekunder.

DRT 2.2 Låsanordningar För Drivaxlar

Alla bilar, med undantag för ET-bilar där så anges i ET-reglementet, ska vara försedda med en tillfredställande anordning som låser drivaxlarna.
Minimikrav är en lagerlåsbricka av aluminium med godstjocklek 3mm (0,120 tum), eller en av stål med en minsta godstjocklek av 2,25mm (0,090 tum). Fullflytande axlar rekommenderas där detta är lämpligt. Original C-clip låsning är ej tillåten i enlighet med resp. klassreglemente.

Slut citat


FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja tänkte på när bilsport anordnar en dag på strippen och man kör med vanliga besiktigade bilar som rullar på gatorna då kan jag garantera att dom kör med helt orginal drivaxlar och antagligen också svetsade axlar.. var t.ex. en epa/a-traktor som körde i gbg i somras dom brukar väll vara svetsade axlar på sen om det är utanför reglementet har jag ingen aning om dom har ju endel regler iaf..
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Nu räknar jag inte Bilsports "en dag på strippen" till Dragracingtävlingar och om dom har och vad dom har för regler vet jag inte heller, jag talar bara om vad som gäller på de SBF sanktionerade tävlingarna runt om i Sverige för dom som tänkt köra där.
Bilsports evenemang är mest bara för provapå folk och dom har nog inte preppat banan med allt för mycket däcksklister heller, dom flesta drivaxlar och diffar håller nog för det eftersom det då inte är allt för bra grepp och dom flesta kör med gatdäck eller möjligen ett par gamla hårda slicks.
Men på en välpreppad bana med rejält med gummi och däcksklister från start till 50 meter efter mål tar grejjorna MYCKET stryk och det är inte helt ovanligt med både klippta drivaxlar, knäckta mellanaxlar, knutkors och rasade diffar om man inte har riktiga grejjor.
Enligt min mening hör svetsade diffdrev och klena drivaxlar möjligen hemma på folkracebanan och har definitivt ingenting på en dragstrip att göra.
Det håller inte för påfrestningarna där och det är inte SÅ himla fränt att tappa en drivaxel eller att diffen rasar och låser sig i 180-200 blås, har man aldrig åkt karusell och berg och dalbana samtidigt förr så lär man göra det då.
Nu brukar som tur är dom flesta bakaxelras hända direkt i starten så man hinner inte upp i någon fart men allt kan hända.
Vi kan ta ett annat exempel då vi ändå håller på:
Delade bakaxlar utan övre och undre bärarmar är inte heller godkända om bilen går snabbare än 10.0 sekunder och har en vikt överstigande 907 kg t.ex 63-82 Corvette m.fl, och från och med Advanced ET och uppåt är inga individuellt avfjädrade bakaxlar tillåtna alls eftersom dom anses för klena och måste bytas ut mot en stel axel med godkända drivaxlar mm om man nu vill tävla med en sån bil.

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, SBFs reglemente är skrivet för förarens säkerhet i första hand, sen alla andras, och inte för att vara jävliga med dom som tävlar.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Skriv svar