Garanti / reklamationsrätt på racingprodukter?

Tjata om vad som helst .
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Garanti / reklamationsrätt på racingprodukter?

Inlägg av Holger »

Har ett litet problem, vill gärna höra er åsikt på frågan.

Köpt en ny tryckplatta, specad av företaget till ca 700nm med sinterlamell. Specialanpassad och förstärkt av företaget. Glad i hågen köper jag den, monterar och provkör. Kopplingen slirar. Jag har inga 700nm för övrigt. Max 650nm. Jag river ner och tryckmäter den. Det är samma tryck i den som en helt original platta! Sån platta som satt originalmonterad på motorn. Sämre platta än jag kört med innan som började slira när jag fick lite mer moment i motorn.

Nu. Han hävdar att det är en racingprodukt och inga garantier gäller. Jag håller inte med. Åsikter?



OBSERVERA: Vi väntar på svar från SACHS på om det möjligtvis kan vara någon form av fabrikationsfel på tryckplattan!! Är det så är det naturligtvis ett annat läge vi står i!
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Vad är det för sachs nummer?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tyvärr har jag sett det du skriver förut,vissa firmor säljer
orginalliknande plattor(ibland slappare) med sinterlamell
och kallar dom racingkopplingar :doh: .
lyckligtvis upptäcktes det vid provtryckning och
pengarna gick att få tillbaka! du kan kanske nämna att
du vill lämna in en av deras "racingplattor" för test eller
få pengarna tillbaka? dom vill säkert inte att folk ska upptäcka vad dom säljer!
själva har dom ju iallafall ingen koll :hihi:

/Fredde
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Är det spec?, har hört liknande historier med deras kopplingar förr.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Konsumentköplagen:
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492).


22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Inlägg av David L »

Typ varenda Ebaysats som säljs med 'sporttryckplatta' och sinterlamell innehåller en målad originaltryckplatta. I bästa fall har dom lagt till ett fjäderbläck, men dom är ändå inte jämförbara med en riktigt Sachs sportplatta.

Som alltid så får man vad man betalar för.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Plattan är en Sachs: 88 3082 999 747

Ingen blåmålad historia. Det är en original platta från sachs. De modifikationer som det skrevs om i produktbeskrivningen fick jag göra själv (borra upp några hål) förövrigt.


Det känns bra dumt att jag inte provtryckte innan jag monterade.

Och det där med att man får vad man betalar för så är det absolut ingen billig platta jag köpt. Kostade en bit över 3000kr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Den verkar vara specad för 420nm med sinter?

http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning ... koppel.pdf
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Japp precis. Av Sachs. Han specar den till 700nm med sachs sinter och vill få det till att det beror på hur jag monterat, vilken typ av sinterlamell jag har (har en kinalamell), att jag har en RWD istället för FWD osv. Att det är där felet ligger.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Även om du schimsar in plattan exakt och har en supersinterlamell så vinner du ändå inte nästan 300nm :doh: fy fan för klåpare
Chevelle SS -65
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Du vill inte berätta vilket företag som gjort bort sig då?

Menar så vi andra inte går på samma miss :doh:
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Hittills är det i lite utredningsfas. Vill ge han tid att kolla över innan jag går vidare. Blir det ingen bra lösning så kommer jag inte ge mig. Det är säkert.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Ta fram all information du kan.

Med :

Sachs artikelnummer stansat på din tryckplatta
Sachs artikelnummer och specifikationer (som finns i tråden)
Och möjligen ett bevis på provtryckningen på den och en original.

Då borde du kunna hävda falsk marknadsföring och förklara att du går till ARN med ärendet om dom inte åtgärdar det.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Vill som sagt ge en chans att rätta till det hela först innan jag går vidare.


Men detta är ett intressant ämne känner jag! Finns det något egentligen som kan friskriva från reklamation pga "race-grejer"?

Sen att företag inte är tvingade att följa ARN beslut är en annan historia...
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Holger skrev:Men detta är ett intressant ämne känner jag! Finns det något egentligen som kan friskriva från reklamation pga "race-grejer"?
Beror väl lite på hur man tolkar konsumentköplagens formuleringar, enda sättet att kringgå den är väl om man menar att grejerna uppenbarligen ska ha mycket kort livslängd vid avsedd användning. Men grejerna måste ändå uppfylla det säljaren lovar i sin produktdata...
Skriv svar