Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Har sett mycket tuffa byggen på detta forum, och vill gärna delge er med mitt något annorlunda koncept.
Detta projekt finns att läsa om även på Zatzy:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.
Målet med denna busbil är att regga den som Ombyggt Fordon med hjälp av SFRO.
Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.
Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen.
Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.
Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.
Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen
Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.
---------------------------------------------
Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!
Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats
Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96
Torpeden på insidan rensad
Rensad instrumentpanel
Den startar ju inte!!! Öppet köp??
Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?!
Här ska vi kapa för att lådan ska få plats
Detta projekt finns att läsa om även på Zatzy:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.
Målet med denna busbil är att regga den som Ombyggt Fordon med hjälp av SFRO.
Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.
Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen.
Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.
Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.
Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen
Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.
---------------------------------------------
Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!
Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats
Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96
Torpeden på insidan rensad
Rensad instrumentpanel
Den startar ju inte!!! Öppet köp??
Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?!
Här ska vi kapa för att lådan ska få plats
Senast redigerad av Tegheim den fre mar 01, 2013 7:54 pm, redigerad totalt 6 gång.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det var ett nytt motor konsept i 142!
Mer Hi-tech än B20
Mer Hi-tech än B20
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Okej, nu kommer några bilder på motorn.
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar
Notera dock att de INTE är en Rx7motor, denna 3skiviga wankel finns endast såld i Japan i en bil som heter JC Cosmo, lämnar 300hk och 414nm original med dubbelturbo.
Turbon som ska hjälpa till, Garrett GT45 ala 17kg
60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!
Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!
Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.
Och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu...
Mycke nöje!
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar
Notera dock att de INTE är en Rx7motor, denna 3skiviga wankel finns endast såld i Japan i en bil som heter JC Cosmo, lämnar 300hk och 414nm original med dubbelturbo.
Turbon som ska hjälpa till, Garrett GT45 ala 17kg
60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!
Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!
Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.
Och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu...
Mycke nöje!
Behåller ju orginal-bredd på axeln antar jag, sedan vill jag ju inte köra spole eller AGA-diffat, utan körbar diff, känns dyrt att sätta ihop en Chrysler 8 3/4"...erssa skrev:låter som att risken är stor att få drivaxlar som ser ut som korkskruvar. men många kör med mkt effekt med de axlarna så detr kan vara värt att testa.