Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Har sett mycket tuffa byggen på detta forum, och vill gärna delge er med mitt något annorlunda koncept.

Detta projekt finns att läsa om även på Zatzy:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959" onclick="window.open(this.href);return false;

Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.

Målet med denna busbil är att regga den som Ombyggt Fordon med hjälp av SFRO.

Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.

Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen.

Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.

Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.

Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen :)

Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.

---------------------------------------------

Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!

Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats

Bild

Bild

Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96

Bild

Torpeden på insidan rensad

Bild

Rensad instrumentpanel

Bild

Den startar ju inte!!! Öppet köp??

Bild

Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?!

Bild

Här ska vi kapa för att lådan ska få plats :)

Bild
Senast redigerad av Tegheim den fre mar 01, 2013 7:54 pm, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Snacka om en Pärla!

Gillar konceptet starkt, jag är svag för wankel så denna tråd kommer följas!
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Inlägg av Simon01 »

Inte ofta man ser så rostfria 140:s, riktigt grymt projekt!!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Verkar vara ett roligt projekt,fränt med Wankel oxå! lycka till

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det var ett nytt motor konsept i 142!

Mer Hi-tech än B20 :)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Okej, nu kommer några bilder på motorn.
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar :)

Notera dock att de INTE är en Rx7motor, denna 3skiviga wankel finns endast såld i Japan i en bil som heter JC Cosmo, lämnar 300hk och 414nm original med dubbelturbo.

Turbon som ska hjälpa till, Garrett GT45 ala 17kg
Bild
60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!
Bild
Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!
Bild

Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.
Bild

Och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu... :)

Bild

Mycke nöje!
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Vad väger vankeln ?
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Nice!, kul att se att bygget fortsätter på ett trevligare forum än bara zatzy ;)
det där blir en dräpare!
Johannes Selberg
Ford F100
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

HaLinG skrev:Vad väger vankeln ?
Svårt att säga, har aldrig vägt den, men skulle gissa på att den kommer väga runt 180-200 klar kanske...
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Coolt bygge.
Kan du inte vara så fräck att du lägger i en b20 i RX7:an?? :twisted:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Hur mycket effekt kan man plåga en körbar 1031-axel med? Om man lyckas få ner vikten till 1100-1150kg och 750kusar, går den sönder då? :D

Kommer sitta 4-link på självklart...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

låter som att risken är stor att få drivaxlar som ser ut som korkskruvar. men många kör med mkt effekt med de axlarna så detr kan vara värt att testa.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

härligt me wankel o turbo...ser fram emot att höra dendär maskin varva upp sen :twisted:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

erssa skrev:låter som att risken är stor att få drivaxlar som ser ut som korkskruvar. men många kör med mkt effekt med de axlarna så detr kan vara värt att testa.
Behåller ju orginal-bredd på axeln antar jag, sedan vill jag ju inte köra spole eller AGA-diffat, utan körbar diff, känns dyrt att sätta ihop en Chrysler 8 3/4"...
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Fy f-n vilken hårig maskin, den kommer att yla som en besatt :shock:
Skriv svar