Balansering/fulmek!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Balansering/fulmek!
jag undrar om någon har testat balansera ett svänghjul /svänghjul+tryckplatta i en modern däckbalanseringsmaskin?
isf hur blev repeter-noggrannheten?
//Fredde
isf hur blev repeter-noggrannheten?
//Fredde
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Beror säkert på maskin till maskin, men vi provade att balansera svänghjul i en däckmaskin och det gick inte att få nån ordning på det. Minsta upplösning var 5 eller 10gram och det ändrade sig lite som det ville beroende på uppspänning. Vi valde i vilket fall att inte borra då det kändes som mer skada än nytta.
Bättre med riktiga maskiner för dessa saker.
Bättre med riktiga maskiner för dessa saker.
Våran på jobbet tycker under typ 7g är ok (10g vikt) men man kan se ner till 1 eller kanske 0,5g skulle jag tro. Har dock aldrig provat med något svänghjul
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 811
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
- Ort: Södra Dalsland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Har testat det och den maskinen funkade det i..
Höll man in en knapp fick man mer exakta gram än dom vanliga 5-10-15-20 grams skalorna.
funkade med bra repeterbarhet..
Men inget jag gjort efter detta faktiskt..
Om jag säger oldtime balanseringsmaskin, ni vet en sådan med ett vattenpass i mitten och så släpper man en kon så väger däcket på den.
En sådan tycker jag fungerar klockrent att balansera däck med.
Man väljer vart man sätter vikterna och det krånglar aldrig.
Kanske en sådan går att balansera ett svänghjul med?
Ett svänghjul är ju inte heller en stor och bred sak så det bör inte skillja nått om man borrar fram eller baksida på ett sådant hjul tycker jag..
Alternativt i kanten.
Höll man in en knapp fick man mer exakta gram än dom vanliga 5-10-15-20 grams skalorna.
funkade med bra repeterbarhet..
Men inget jag gjort efter detta faktiskt..
Om jag säger oldtime balanseringsmaskin, ni vet en sådan med ett vattenpass i mitten och så släpper man en kon så väger däcket på den.
En sådan tycker jag fungerar klockrent att balansera däck med.
Man väljer vart man sätter vikterna och det krånglar aldrig.
Kanske en sådan går att balansera ett svänghjul med?
Ett svänghjul är ju inte heller en stor och bred sak så det bör inte skillja nått om man borrar fram eller baksida på ett sådant hjul tycker jag..
Alternativt i kanten.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
här har du mej och min balanserings maskin, volvo b23 axel på filmen
http://www.youtube.com/watch?v=5-x-mWLodIg
http://www.youtube.com/watch?v=5-x-mWLodIg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Hej!
Även om digitalskalan på balanseringsmaskinen har en noggrannhet på 1g så är knappast den verkliga mätnoggrannheten så bra.
Testa och balansera ett däck så att det är exakt. Lossa och vrid det ett kvarts eller halvt varv och prova igen får du se.
Har maskinen bra repeternoggrannhet kan du göra på det sättet för att prova fram på svänghjul. Flyttar du med viktangivelsen när du lossar och vrider svänghjulet så är det där det är för lätt. På det sättet går det att få till så att svänhjul blir inom ett par gram.
Kan nog bli svårt att ha tryckplattan monterad och få tillräckligt bra centrering.
Även om digitalskalan på balanseringsmaskinen har en noggrannhet på 1g så är knappast den verkliga mätnoggrannheten så bra.
Testa och balansera ett däck så att det är exakt. Lossa och vrid det ett kvarts eller halvt varv och prova igen får du se.
Har maskinen bra repeternoggrannhet kan du göra på det sättet för att prova fram på svänghjul. Flyttar du med viktangivelsen när du lossar och vrider svänghjulet så är det där det är för lätt. På det sättet går det att få till så att svänhjul blir inom ett par gram.
Kan nog bli svårt att ha tryckplattan monterad och få tillräckligt bra centrering.
Micke
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
precis som Micke föreslog menade jag med att kolla repeternogrannheten,
att köra flera gånger med helst ett hjul som redan är i balans både
statiskt och dynamiskt.
men kul iaf att det verkar funka även om jag själv helst inte skulle
göra så på en motor som är dyrare än en platta öl!
fast en seriös fråga till er som verkar ha koll på balansering,
är det själva obalansen som skapar problem med motorn?
jag har svårt att se att tex 5-10 gram ska påverka motoreffekt
eller skada motorn i sig!? (den lilla vikten på vevpartiet på en B23/230
som jag tycker ser stadigare ut än en normalstor svarv)
är det inte så att den lilla obalansen
startar svängningar i veven som i sin tur skadar motorn?
och om vevpartiet är i perfekt balans så startar förhoppningsvis
inte ens svängningarna/flexet!
//Fredde
att köra flera gånger med helst ett hjul som redan är i balans både
statiskt och dynamiskt.
men kul iaf att det verkar funka även om jag själv helst inte skulle
göra så på en motor som är dyrare än en platta öl!
fast en seriös fråga till er som verkar ha koll på balansering,
är det själva obalansen som skapar problem med motorn?
jag har svårt att se att tex 5-10 gram ska påverka motoreffekt
eller skada motorn i sig!? (den lilla vikten på vevpartiet på en B23/230
som jag tycker ser stadigare ut än en normalstor svarv)
är det inte så att den lilla obalansen
startar svängningar i veven som i sin tur skadar motorn?
och om vevpartiet är i perfekt balans så startar förhoppningsvis
inte ens svängningarna/flexet!
//Fredde
Re: Balansering/fulmek!
Hur fungerar en balanseringsmaskin? Och hur gör man? Köpte senaste Classic motor för det var en artikel som verkade bra, men jag har lika många frågor fortfarande. Det var mest bilder utan förklaringar
Re: Balansering/fulmek!
Vad vill du veta så kan jag svara på det. Jag har riktig maskin för att balansera vevpar och svänghjul. Det är ungefär som en CNCmaskin det blir aldrig bättre än uppspänningen. Att tro att det blir centrerat i en däckmaskin får nog tänka om, även om det är en driftig tanke
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos