Balansering/fulmek!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Balansering/fulmek!

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag undrar om någon har testat balansera ett svänghjul /svänghjul+tryckplatta i en modern däckbalanseringsmaskin?
isf hur blev repeter-noggrannheten? :)


//Fredde
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Funkar kanon har gjort det i 10år :hihi:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag är inte förvånad att det funkar :thumbright:
men hur mycket diffar det mellan uppspänningarna
och vad brukar maskinerna ligga på för noggrannhet?
skulle man kunna hänga på med vev o allt? :hihi:

/F
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Inlägg av David L »

Beror säkert på maskin till maskin, men vi provade att balansera svänghjul i en däckmaskin och det gick inte att få nån ordning på det. Minsta upplösning var 5 eller 10gram och det ändrade sig lite som det ville beroende på uppspänning. Vi valde i vilket fall att inte borra då det kändes som mer skada än nytta.

Bättre med riktiga maskiner för dessa saker.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Våran på jobbet tycker under typ 7g är ok (10g vikt) men man kan se ner till 1 eller kanske 0,5g skulle jag tro. Har dock aldrig provat med något svänghjul :)
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Inlägg av anglia-61 »

En del maskiner går att ändra känsligheten på, hade en väldigt känslig kund en gång, fick balansera hans hjul med 1gram skalan innan han var nöjd. Fick klippa av vikterna för att få 3 grams mm.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

jo våran går också med 1gram kännslighet, och är det en sådan maskin så bör fastsättningen vara så god med att det ska fungera!

Har då faktist balanserat et svängghjul i den samt en jätte stor kylarfläkt till en hjullastare modell STOR! :)
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har testat det och den maskinen funkade det i..
Höll man in en knapp fick man mer exakta gram än dom vanliga 5-10-15-20 grams skalorna.

funkade med bra repeterbarhet..

Men inget jag gjort efter detta faktiskt..

Om jag säger oldtime balanseringsmaskin, ni vet en sådan med ett vattenpass i mitten och så släpper man en kon så väger däcket på den.

En sådan tycker jag fungerar klockrent att balansera däck med.
Man väljer vart man sätter vikterna och det krånglar aldrig.

Kanske en sådan går att balansera ett svänghjul med?

Ett svänghjul är ju inte heller en stor och bred sak så det bör inte skillja nått om man borrar fram eller baksida på ett sådant hjul tycker jag..

Alternativt i kanten.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

är de inte bättre att skicka svänghjulet och tryckplattan mm till någon som har en redan noll balanserad vevaxel

då blir ju balanseringen rätt sen
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Inlägg av MGP »

här har du mej och min balanserings maskin, volvo b23 axel på filmen :)

http://www.youtube.com/watch?v=5-x-mWLodIg
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

Hej!
Även om digitalskalan på balanseringsmaskinen har en noggrannhet på 1g så är knappast den verkliga mätnoggrannheten så bra.
Testa och balansera ett däck så att det är exakt. Lossa och vrid det ett kvarts eller halvt varv och prova igen får du se.

Har maskinen bra repeternoggrannhet kan du göra på det sättet för att prova fram på svänghjul. Flyttar du med viktangivelsen när du lossar och vrider svänghjulet så är det där det är för lätt. På det sättet går det att få till så att svänhjul blir inom ett par gram.

Kan nog bli svårt att ha tryckplattan monterad och få tillräckligt bra centrering.
Micke
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

precis som Micke föreslog menade jag med att kolla repeternogrannheten,
att köra flera gånger med helst ett hjul som redan är i balans både
statiskt och dynamiskt.
men kul iaf att det verkar funka även om jag själv helst inte skulle
göra så på en motor som är dyrare än en platta öl! :hihi:

fast en seriös fråga till er som verkar ha koll på balansering,
är det själva obalansen som skapar problem med motorn?
jag har svårt att se att tex 5-10 gram ska påverka motoreffekt
eller skada motorn i sig!? (den lilla vikten på vevpartiet på en B23/230
som jag tycker ser stadigare ut än en normalstor svarv)
är det inte så att den lilla obalansen
startar svängningar i veven som i sin tur skadar motorn?
och om vevpartiet är i perfekt balans så startar förhoppningsvis
inte ens svängningarna/flexet!

//Fredde
The
Forumsberoende
Inlägg: 5097
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

En obalans på 10 gram vid en radie på 15cm ger en centrifugalkraft på 80kg vid 7000rpm om jag nu inte tänker helt galet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1590
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Balansering/fulmek!

Inlägg av loop »

Hur fungerar en balanseringsmaskin? Och hur gör man? Köpte senaste Classic motor för det var en artikel som verkade bra, men jag har lika många frågor fortfarande. Det var mest bilder utan förklaringar
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Balansering/fulmek!

Inlägg av robban »

Vad vill du veta så kan jag svara på det. Jag har riktig maskin för att balansera vevpar och svänghjul. Det är ungefär som en CNCmaskin det blir aldrig bättre än uppspänningen. Att tro att det blir centrerat i en däckmaskin får nog tänka om, även om det är en driftig tanke :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar