Gammal kaross på nytt chassie

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Hemigunnar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Hemigunnar »

therealpinto skrev:Generellt sett är den typen av bygge inget som SFRO rekommenderar. Det är svårt att få balksystemen i olika självbärande karosser att lira ihop. Det blir ofta rätt mycket pusslande och mekande, som gör att det blir onödigt tungt och klumpigt.

Dessutom klassas ett sådant fordon normalt sett som amatörbyggt fordon ändå, vilket gör att man vinner inte så mycket på att använda en befintlig platta.

Jag tycker att det brukar bli en bättre lösning att bygga en ny bärande ram istället, en balkram eller någon fackverkslösning.

Alternativt bygga om den självbärande karossen man har och anpassa den till den nya drivlinan. En Falcon med Supradrivlina skulle inte behöva så fantastiskt stora ändringar i bottenplattan, och då behåller man ju Falconens identitet normalt sett, vilket kanske kan vara trevligt på vissa sätt.

/Gustaf
Misstänkte att det var på det viset...

...och exemplet med Falcon/Supra var bara hyptetiskt...

Har en Barracuda -65 kaross stående och jag ÄLSKAR verkligen väghållningen, motor och drivlinan i min Mitsubishi Legnum (Galant kombi VR4)...!
Vore helt fantastiskt om det gick att kombinera de två...
Råkade mäta på hjulbasen och den är i princip identisk.
*spånar vidare*
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, jag misstänkte att det var hypotetiskt men samma resonemang funkar egentligen nästan helt oavsett vilka två bilar man vill kombinera.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hemigunnar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Hemigunnar »

therealpinto skrev:Jo, jag misstänkte att det var hypotetiskt men samma resonemang funkar egentligen nästan helt oavsett vilka två bilar man vill kombinera.

/Gustaf
Nja, detta är ju en fyrhjulsdriven bil, med fjäderben i alla hörnen... Känns som att det vore svårt att få till det, när man redan har alla fästen och vinklar på ett befintligt chassie...

Skulle det ens vara möjligt att få den genom besiktningen...? Ens som amatörbygge...?
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag hävdar ändå att skillnaden inte är så stor. Att bygga infästningar för fjäderben i en befintlig kaross skiljer sig inte så fantastiskt mycket från att bygga andra infästningar.

Om man skulle skala av karossen från en självbärande kaross, och montera dit en annan, så skulle klassningen bli amatörbyggt fordon. Men jag skulle vara tveksam till att godkänna det tekniska utförandet. Det beror förstås på hur man lyckats få ihop de bärande bitarna med varandra men min erfarenhet säger att det inte är så lätt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
blazerteam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm

Inlägg av blazerteam »

Flera slika projekt.83 Dodge Mirada på nyere Charger chassis,og 70 AMC AMX på Gto 05 chassis.

http://www.bangshift.com/forum/index.php?topic=24772.0
Skriv svar