Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Märke & modell
Volvo 242DL

Årsmodell
1982

Mätarställning
Snart 17500

Effekt & vridmoment
106 starka förgasarhästar

Motor
B21A (snart en B6304)

Växellåda & kraftöverföring
4-växlad, M45
Framöver
5-växlad ZF växellåda från BMW M3, Volvo 850 T5 svänghjul omstiftat så Sachs 707 tryckplatta passar med 6-pucks sinter lamell.

Mål
Bygga en välbyggd bil under en rimlig budget som båda kan användas som brukis och busbil. Även kunna köra lite bana i framtiden.

Har länge tänkt att skapa en projekttråd, men har inte riktigt orkat ta tag i det. Men nu ska jag se om man kan få ihop något.

Volvo 240 har alltid legat varmt kring mitt hjärta, särskilt två dörrars modellen. Sen att stoppa ner en vitmotor i en 240 är lite extra speciellt och har alltid velat genomföra ett eget projekt. Dock är det ju inget nyskapande då detta har gjorts ett antal gånger förr men det spelar ingen roll för min del. Så i December 2009 inhandlades bilen som har blivit mitt projekt.


Så att försöka sammanfatta det som har hänt på ett år då. I början så hände egentligen ingenting förutom att jag bara använde bilen till att köra med. Men vid försommaren så inhandlades donatorbilen, en 960 -91 för ett mycket bra pris. Motorn med alla tillbehör plockades ur och sattes upp i stativ, växellåda och en del annat följde också med ur bilen när den demonterades. 960 karossen såldes sedan av när allt som behövdes hade plockats ur. Efter att karossen sålts tillsammans med en del delar blev priset för motorn +- noll.

Som växellåda blir det inte den klassiska M90 lådan, utan en ZF låda från en BMW M3. Tanken är att försöka sig på att svetsa om den själv så den passar på vitmotorn. 850 T5 svänghjul med Sachs 707 tryckplatta och 6-pucks sinterlamell kommer att användas till den kombinationen.


Under sommaren som gick fick jag även fatt i en komplett uppsättning S60R-bromsok till ett mycket fördelaktigt pris. Dock begagnade men priset per styck blev under 1000-lappen. Så tanken är att dem ska åka på men det är ett senare projekt.

Det är i grova drag vad som har hänt hittills, har säkert gjort en massa annat också. Kommer ladda upp bilder allt eftersom.

Hur 242 ser ut just nu
Bild

Bild

Donatorbilen inkörd i garaget
Bild

Bild

Motorn ur
Bild

Lite demonterad
Bild

R-bromsar
Bild

Skivor inhandlat
Bild

Slitsade skivorna i fräsen, körde med hårdmetallspinnfräs, var som att skära i smör
Bild

Färdiga, slitsade även på baksidan
Bild

Svänghjul + Tryckplatta
Bild

Lamell
Bild

Här är kopplingen isärplockad
Bild

Byggde mig ett verktyg för att se vart tryckplattan hade högst tryckkraft.
Bild

Mellan 7.4 – 8.6 mm uppstod den högsta kraften. Mätaren visar knappt 130 bar vilket motsvarar ungefär 1250 kg.

Bild

Har fixat motorfästen som bultas i framvagnsbalken på 240n, hade inga bilder på dem färdigsvetsade.

Bild
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den ons sep 28, 2016 7:06 pm, redigerad totalt 110 gång.
volvo__242
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör nov 25, 2006 11:32 am
Ort: vargön

Inlägg av volvo__242 »

ser mycket trevligt ut :) du vill inte dela med dig av lite bilder på dina motor fästen i bilen om det går att fixa håller på o bygga t6 i min 240 :D så hade vart kul o se hur andra gör.

mvh jimmy
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Motorfästena har jag inte monterat i bilen ännu. Designen är inte min idé utan dem hittade jag i denna tråd:
Blir intressant att se hur motorn hamnar när man har monterat dessa sen.
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... c&start=80
Där kan du även se hur det ser ut när det är monterat i bilen också.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Började för någon vecka sedan att titta på att modifiera ZF lådan. Tanken var att försöka få klar lådan innan jul men då det var svårt att få tag på ett motorblock till rimligt pris drog det ut på tiden.
Fick till slut tag på ett 850 motorblock som kommer användas som jigg för att kunna spänna in svep och växellåda i.

En fixtur kommer att svarvas för att sedan centrera och fixera motorblock, svep och växellåda. Efter det ska det bara brassas på med TIGen.

Svepet som kommer att användas kommer från en 960 automatväxellåda typ AW30-43. Växellådan som kommer användas är som nämnts tidigare en 5-växlad ZF typ S5D320Z från en BMW M3 -94. Denna låda är relativt vanligt och förekommer också på 325, 328, 525, 528 etc. kommer inte ihåg exakt alla, bara att söka lite så hittar du vilka det är exakt. JFGI!

Så det börjades med att montera isär växellådan, detta var inte helt lätt till en början då vi inte hade någon service manual att tillgå. Efter ett antal timmar fick vi tillslut isär den och precis lagom hittade vi en beskrivning. Hade inte behövt ta isär så mycket som vi gjorde. Men men…
Själva lådan

Bild

Bild

Väldigt kompakt och fina drev, imponerande ingenjörskonst.
Bild

Efter en hel del mätningar och beräkningar kom vi fram till en fixtur som skulle funka och svarvade fram denna. Blev en rätt bastant bit :)

Bild

Bild

Bild

När fixturen väl var klar var det dags att börja måtta och mäta på svepet och lådan. Svepet och lådan kapades med hjälp av en slitsfräs. Gick rätt skapligt, men det tog lite tid.

Bild

Bild

Bild

Bild

De kvarvarande bitarna planades sedan för att få en fin anläggningsyta.
Bild

Såhär någonting kommer det slutligen bli, ser rätt bra ut.
Bild

Lådan kommer inte svetsas förrän i Januari, då både jag och Alex som ska hjälpa mig med svetsen försvinner på olika håll över jul och nyår.
Får helt enkelt pyssla med annat över jul. Men det finns helt klart att göra :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -börjat modda växellådan

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Längesen en update nu, så det är verkligen på tiden!!!

Så vad har hänt sen sist,
Under julen revs det sista ur motorn, allt ligger i delar i nu och väntar på att få lite behandling.

Bild
Bild
Bild

Block och gördel rengörs, massvis med skit och oxid. Skiten rann av efter lite ansträngning men oxiden sitter verkligen som berget. Måste slipas om man vill bli av med den.

Bild

En del delar har hunnits tvättas av… (Här är det dock innan tvätt :P)
Bild
Bild

…blästrats…
Bild

Och även hunnit få lite färg.
Bild
Bild
Bild

Generatorn fick sig lite kärlek också.
Bild
Bild
Bild

När ändå generatorn plockades isär, så passade jag på att byta lager i den. De gamla hade efter 20 års trogen service slutligen gett upp.
Bild
Bild

För den som är intresserad av att byta i sen egen generator så är det vanliga spårkullager med dubbla radialtätningar. En styck 6202 och en 6203, finns att köpa på vilken välsorterad verkstadsbutik som helst.

Växellådan har nu svetsats, dock med en del bekymmer. Materialen i svepet och växellådan verkar inte särskilt kompatibla då det håller på och spricker och har sig. Alex som hjälpt mig svetsa berättade att han hade fått ihop en ca 15 cm lång söm på ena sidan, vänt på växellådan för att svetsa på andra sidan. Precis när ljusbågen tändes så sprack HELA svetsen på andra sidan. Han sa att det lät som ett pistolskott. :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Slipade ner den första fogen runt om och svetsade på nytt, fick bort mycket orenheter och till slut blev så stark att det slutade spricka. Dock oroar det mig att den ska spricka framöver. Har dock ingen bild på lådan färdigsvetsad.

Har även pysslat med lite annat, har tillverkat en del specialverktyg för att kunna montera ihop motorn på ett bra och smidigt sätt sen när det väl är dags. Ska tillverka packbox hylsor för främre, bakre kamaxel samt vevaxel. Även ett mothåll för att kunna montera vibrationsdämpare och två verktyg för att kunna pressa ihop övre topplocket ska hinnas göras. Anledningen till att jag lägger ner tid på att göra dessa verktyg är för att jag känner på mig att det inte är sista gången jag kommer meka Volvo vitfemma. :)

Bild
Bild
Bild

Dorn för att driva ut ventilstyrning, dorn för montering av ventilstyrning, dorn för montering av ventilpackning, nolla kamaxlarna, fixeringshållare för kamaxlar och verktyg för att nolla vevaxeln.

Det som måste göras nu är att montera motorn. Montera koppling och växellåda, anpassa slavcylinder och bygga om kopplingspedal. Måste köpa en huvuvkopplingscylinder, någon som har något bra tips? Tittade på en wilwood 0.75”, är det för klent?

Sen ska motorn i bil med allt vad det innebär av kardanaxel, kylare, kräningshämmare och framför allt el. Ja ni som gjort denna operation tidigare vet vad som behöver göras :)

När jag sen ska montera S60R bromsarna så har jag funderat på att bygga bromsvåg. Har gjort lite kalkyleringar på det hela men det ligger en bit fram i tiden. Man vill göra allt på en gång, men man får försöka koncentrera sig på en sak i taget.
Sen är jag sugen på att bygga egna topplagringar med coilovers också. :P

Det var allt för nu!
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Babs »

grymt imponoread av både bygge och smideskonsten
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Babs skrev:grymt imponoread av både bygge och smideskonsten
Tack för det :thumbright: Alltid roligt att höra.



Helgens uppdatering,

Blocket och gördel fick sig en sista tvätt...
Bild
Bild
...innan det fick sig lite färg. Trevligt!
Bild
Bild

Kolvarna fick sig även en liten omgång, mycket skit som satt fast på dem.
Bild

Nu är nästan allt förberett för ihopsättning. Behöver köpa nya topplocksbultar och lite andra små grejer, sen så :)
Bild
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av maranello »

Snyggt!

:thumbright:
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Lådan är nu helsvetsad, ihopmontering sker i veckan.

Så förhoppningsvis har man en färdig låda till helgen :)
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån maj 04, 2009 7:10 pm
Ort: Ledsjö

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Brag-Jr »

vilket arbete du lägger ner, blir grymt bra ! fortsätt så :thumbright:
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av orvid »

Imponerande jobb, fortsätt så :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Daniel Ireståhl »

orvid skrev:Imponerande jobb, fortsätt så :)
Brag-Jr skrev:vilket arbete du lägger ner, blir grymt bra ! fortsätt så :thumbright:
Tack för kommentarerna, har läst era trådar och ni gör ett fint jobb med era 242or också :thumbright:
Kvällens bestyr...


Har rengjort toppen ikväll, hade tänkt att kladda lite färg på den imorgon. Dock ser den inte så ren ut här. :)
Bild
Rengjorde förbränningsdomen, blev bra men vet inte om jag hade gjort om det :)
Bild
Närbild,
Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Karl Buchka »

Nu tycker jag det har stått stilla lite väl länge... Sätt igång och jobba för fan! :D
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Karl Buchka skrev:Nu tycker jag det har stått stilla lite väl länge... Sätt igång och jobba för fan! :D
Endast för dig Karl så kommer det en liten uppdatering ;)

Toppen har fått sig lite färg, satte på oljelocket för att få lite kontrast.
Bild
Bild

Har även roat mig med att rengöra ventilerna, insugsventilerna var inga problem att få rena. Varmt vatten och lite stålull gjorde susen. Dessvärre var avgasventilerna riktigt ingrottade i skit, spände upp dem i svarven och putsade av dem lite försiktigt. Tog inget på sätet, då jag inte är sugen på att fräsa detta. Insåg senare att det möjligtvis har varit en beläggning på översidan av ventiltallriken. Någon som kan kommentera detta?
Förhoppningsvis går det att köra ändå.

Insugsventil
Bild

Avgasventil
Bild

Har även börjat montera ihop toppen igen, de nya ventilpackningar var busenkla att sätta dit igen med specialverktyget jag gjort :)

Bild
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -toppen ihopmonteras

Inlägg av NiclasA »

härligt, kul å sa att det händer lite här:)
Skriv svar