BMEP och sånt relaterat
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
BMEP och sånt relaterat
Tänkte att vi startar en ny tråd där vi går till grunden med begräppet BMEP (Bromsat Medel Effektiva Trycket) som beräknas på bromsad effekt.
Man kan ibland se att litereffekten på en motor kan vara lite missvisande hög då den bara varvar mycket utan att direkt ha hög fyllnadsgrad (VE), då kan det vara intresant att räkna på BMEP.
Exempel: många äldre MC kan ha 120 hk/liter på höga rpm utan att ha speciellt imponerande medeltryck som ofta en rally motor med bara 85-90 hk/liter kan ha.
Högsta BMEP hamnar vid max vridmoment och det kan vara intresant att se hur många % det faller vid topp effekt också.
En annan liknande mätning är att räkna ut vridet per liter.
formeln för BMEP ser ut så här...
BMEP (PSI) = HP x 13000/liter x RPM
Vill man få svaret i bar multiplicerar man med 0.069, om jag minns rätt
Ta och räkna ut vad ni har på några olika motorer så får vi se om vi kommer nån vart i detta ämne.
Norrback: hade du en metrisk formel så man får ut trycket i bar med mindre jobb?
Man kan ibland se att litereffekten på en motor kan vara lite missvisande hög då den bara varvar mycket utan att direkt ha hög fyllnadsgrad (VE), då kan det vara intresant att räkna på BMEP.
Exempel: många äldre MC kan ha 120 hk/liter på höga rpm utan att ha speciellt imponerande medeltryck som ofta en rally motor med bara 85-90 hk/liter kan ha.
Högsta BMEP hamnar vid max vridmoment och det kan vara intresant att se hur många % det faller vid topp effekt också.
En annan liknande mätning är att räkna ut vridet per liter.
formeln för BMEP ser ut så här...
BMEP (PSI) = HP x 13000/liter x RPM
Vill man få svaret i bar multiplicerar man med 0.069, om jag minns rätt
Ta och räkna ut vad ni har på några olika motorer så får vi se om vi kommer nån vart i detta ämne.
Norrback: hade du en metrisk formel så man får ut trycket i bar med mindre jobb?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredlund88
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre dec 24, 2010 7:37 pm
- Ort: Norrköping
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
detta är nog formeln man ska använda så man får i bar direktMarcus skrev:För en motor som arbetar enligt fyrtaktsprincipen så kan man räkna ut medeltrycket enligt formeln nedan.
BMEP = 0,04*pi*Vridmoment/Slagvolym
BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
Där enheterna är som följer
BMEP - Bar
Vridmoment - Nm
Slagvolym - Liter
vi tar ett räkne exempel på erlands B20 topp från motor bromsar tävligen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240
den gav 231nm vid 5000rpm och den va på 2120cc ungefär
BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
13.8bar =0.1257x231/2.1
13.8 bar är nog en siffra som är rätt svår slagen med en 2v motor med 98 oktan skulle jag tro?
nån fler som orkar räkna på nån motor?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 25, 2010 12:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredlund88
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre dec 24, 2010 7:37 pm
- Ort: Norrköping
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tack för miniräknar hjälpen jag uppdaterade mitt förra räkne exempelfredlund88 skrev:BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
=0.1257x231/2.1
13,827
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Är det intressant?(Edit nu några dagar senare 30/12: Redan här förstod jag att det skulle bli en tråkig 'leta fel på andras påståenden' diskussion)Erland Cox skrev:Som blir ? om du delar med laddtrycket?
Erland.
men hursom,, dela med absolut tryck va?
59.4/3.5=16.97
ej absolut
59.4/2.5=23.76
Allt är beräknat på vridmax vid 5800rpm
Motorn går på E85
Edit: 15.5bar 1200rpm senare.(absolut)
Senast redigerad av Kadett4wd den tor dec 30, 2010 8:57 am, redigerad totalt 4 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Jens Gustavsson skrev:tack för miniräknar hjälpen jag uppdaterade mitt förra räkne exempelfredlund88 skrev:BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym
=0.1257x231/2.1
13,827
0.1257 x 230,9 / 2.127= 13.65 bar. Erland´s motor
Jag fick på tävlingen 0.1257 x 232,3 / 2.127= 13.73 bar
I Finland de jävligt snabba folkrace fiat twincam motorer har ca. 180nm/ 1.65 liter. 0.1257 x 180 / 1.65= 13.71
Har aldrig räknat BMEP men man kan räkna om bromsbänk visar för stora siffror. Här finns en bänk som jag inte litar på, tex.. Toyota motor 1850cc, över 250nm.
0.1257 x 250 / 1.85= 17bar, 98E och det är inte ens starkaste en sån motor, is this possible?
Jag har en inertiabänk för 2-hjulingar, min egen Kawasaki ZX6R visade 105hk/65nm 0.1257 x 65 / 0.599= 13,64 bar. Intressant..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Kawasakin lämnar ju rätt bra för det blir svårare och svårare att få till bra BMEP ju mer man varvar. Det var trimdelstest på Chrysler 440 i nån Amerikansk tidning för väldans många år sen där dom började med hydraulkam och 2-plans insug och slutade med rullkam och dubbla förgasare. Toppar byttes också till olika portning efterhand. Den motor som gav mest vrid hade Mopars .557" lyft kam, efter den kammen ökade effekten men vridet minskade. Om jag minns rätt ligger den på 255 grader vid 0,050". Enligt Larry Meaux ligger inte max BMEP på max vrid utan någonstans emellan max vrid och max effekt. Att max vrid hamnar längre ner beror på friktionen i motorn. Jag ska se om jag kan hitta var han skrev det.
Vad gav B20 motorerna i bmep med 50mm:s förgasare?
Erland.
Vad gav B20 motorerna i bmep med 50mm:s förgasare?
Erland.
Enligt formeln ovan så ligger är max BMEP där man har max bromsat vridmoment
Däremot så kan behöver man inte ha max IMEP (medeltryck beräknat med cylindertryck) på samma ställe som det max bromsade momentet då BMEP är IMEP - FMEP (friktionsmedeltryck som kan variera olinjärt med varvtal etc)
Under rubriken "Överkurs" i länken nedan pratas det lite runt dessa termer
http://www.miataklubben.se/joomla/index ... &Itemid=28
Däremot så kan behöver man inte ha max IMEP (medeltryck beräknat med cylindertryck) på samma ställe som det max bromsade momentet då BMEP är IMEP - FMEP (friktionsmedeltryck som kan variera olinjärt med varvtal etc)
Under rubriken "Överkurs" i länken nedan pratas det lite runt dessa termer
http://www.miataklubben.se/joomla/index ... &Itemid=28
Marcus L
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: