Precis, och svarade dumt med en fråga.Erland Cox skrev:Man kan ju få upp till 125% Ve med en sugmotor och det gäller för en turbomotor också. 1 bar X 125% X 250%. Men då måste man ha avstämt insug och pulsladdning. Tryckdrivna turbos kostar lika mycket att driva som dom ger.
En mindre turbin kräver egentligen mer tryck för att driva en större kompressor om det inte vore för pulsenergin. Sen finns det inga dumma frågor, bara dumma svar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intellektuell
Erland.
Vad jag kan 'känna' är att din/era teorier haltar rätt ordentligt då flertalet människor upplevt samma sak som mig i flertalet olika bromsbänkar och totalt oberoende av varandra, så det är inte heller nån konspiration oss emellan *S*
Att räkna fram lite Bmep VE etc etc räcker inte med typ 3-5 inputs i formeln.
Det kanske kräver 1000 inputs. Det är sån otrolig dynamik i gasväxlingen som vi dödliga har svårt att förstå.
Jag spenderade flera år med att räkna på grenrör/insug på början av 2000talet, det gav utkast i riktigt fina grenrör som kompisen svetsade ihop.
Jag räknade och räknade och kom fram till att man kunde bara snudda på det riktiga svaret med de få inputs man har.
De riktiga svaren visade sig i bromsbänken.
Det blev nästan som om jag svor ed på att aldrig räkna igen, kändes som bortspilld tid, finns annat i livet som ger mera livskvalitet.
Så att döma mig genom att fråga dumt för att på så vis idiotföklara mig passivt är oerhört dumt, rent av barnsligt.
Det är bara för dig att acceptera att det FINNS faktiskt människor som lyckas gång på gång utan att ta fram det ni kallar 'era verktyg'
Program,flödesbänkar etc etc.
Men vetgirighet som du/ni är beskaffade med är bra, det kan jag erkänna.
Men ni får inte glömma att ni själva satt bollen i rullning då ni frågar er varför den rullar.
Mao, på engelska,, remember where you are coming from...