BMEP och sånt relaterat

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Man kan ju få upp till 125% Ve med en sugmotor och det gäller för en turbomotor också. 1 bar X 125% X 250%. Men då måste man ha avstämt insug och pulsladdning. Tryckdrivna turbos kostar lika mycket att driva som dom ger.
En mindre turbin kräver egentligen mer tryck för att driva en större kompressor om det inte vore för pulsenergin. Sen finns det inga dumma frågor, bara dumma svar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intellektuell

Erland.
Precis, och svarade dumt med en fråga.
Vad jag kan 'känna' är att din/era teorier haltar rätt ordentligt då flertalet människor upplevt samma sak som mig i flertalet olika bromsbänkar och totalt oberoende av varandra, så det är inte heller nån konspiration oss emellan *S*
Att räkna fram lite Bmep VE etc etc räcker inte med typ 3-5 inputs i formeln.
Det kanske kräver 1000 inputs. Det är sån otrolig dynamik i gasväxlingen som vi dödliga har svårt att förstå.
Jag spenderade flera år med att räkna på grenrör/insug på början av 2000talet, det gav utkast i riktigt fina grenrör som kompisen svetsade ihop.
Jag räknade och räknade och kom fram till att man kunde bara snudda på det riktiga svaret med de få inputs man har.
De riktiga svaren visade sig i bromsbänken.
Det blev nästan som om jag svor ed på att aldrig räkna igen, kändes som bortspilld tid, finns annat i livet som ger mera livskvalitet.
Så att döma mig genom att fråga dumt för att på så vis idiotföklara mig passivt är oerhört dumt, rent av barnsligt.
Det är bara för dig att acceptera att det FINNS faktiskt människor som lyckas gång på gång utan att ta fram det ni kallar 'era verktyg'
Program,flödesbänkar etc etc.
Men vetgirighet som du/ni är beskaffade med är bra, det kan jag erkänna.
Men ni får inte glömma att ni själva satt bollen i rullning då ni frågar er varför den rullar.
Mao, på engelska,, remember where you are coming from...
Användarvisningsbild
Marcus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:16 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Marcus »

Att räkna ut BMEP är ju inga problem, du behöver ju inte korrigera för laddtryck om du inte vill.

IMEP eller t.ex. rate of heat release är lite trixigare att räkna fram, och framförallt mäta.

God Fortsättning!
:)
Marcus L
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Inlägg av Expat »

Att effekten kan öka mer än laddtrycket borde ge stöd för och att man kan få olika procentuell effektökning vid olika laddtryck, är väl något de flesta som hållit på med turbotrim upplevt.
Läst flera bra svar här, vad det kan bero på.
Ett av svaren kan också vara den energi i form av värmeöverföring till turbinhjulet som existerar. En motor kan för exempel bli bränslesnålare om den har en turbo
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Marcus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:16 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Marcus »

En sak som redan är "betald" är motorns friktion (FMEP), så när man bjuder på mer luft med turbon så får man ut mer arbete ut på vevaxeln än om man t.ex. skulle haft två motorer som fick dela på samma mängd mat som den turboladdade ensam slukar i sig.

:)
Marcus L
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Precis. men friktionen ökar även något med högre effekt i samma maskin.
Man får juh högre belastningar på lager etc etc.
Men den blir inte dubblerad med dubbel effekt.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Erland Cox skrev:Varför skulle man få sämre verkningsgrad med samma kompressionsförhållande beroende på hur mycket gas man trycker in i förbränningsrummet?

Erland.
Högre tryck - effektivare förbränning.

Större brännbar gasmängd i samma kylande yta - större del av förbränningen alstrar användbart tryck.

Större gasvolym kan skapa större turbulens vilket ger effektivare förbränning. Speciellt om det saknas effektiva squishytor.

Jag är endast en spekulerande amatör på detta område, men ser inte någon anledning till att det skulle vara omöjligt att en motor kan fungera procentuellt bättre än laddtryckshöjningen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

många kloka inlägg här på slutet :thumbright:

inte bara fylnadsgreden som är viktig det är förbränning och friktions förlusterna som blir åt bättre hållet på högre laddtryck också.

men ska man va ärlig så brukar inte turbo motorernas specifika bränsleförbrukning va nått att direkt skryta över.

jag tror att en turbo inte tar så många hk att driva heller som många tror om den är riktigt effektiv och jobbar med låga avgastryck.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Precis, och svarade dumt med en fråga.
Vad jag kan 'känna' är att din/era teorier haltar rätt ordentligt då flertalet människor upplevt samma sak som mig i flertalet olika bromsbänkar och totalt oberoende av varandra, så det är inte heller nån konspiration oss emellan *S*
Att räkna fram lite Bmep VE etc etc räcker inte med typ 3-5 inputs i formeln.
Det kanske kräver 1000 inputs. Det är sån otrolig dynamik i gasväxlingen som vi dödliga har svårt att förstå.
Jag spenderade flera år med att räkna på grenrör/insug på början av 2000talet, det gav utkast i riktigt fina grenrör som kompisen svetsade ihop.
Jag räknade och räknade och kom fram till att man kunde bara snudda på det riktiga svaret med de få inputs man har.
De riktiga svaren visade sig i bromsbänken.
Det blev nästan som om jag svor ed på att aldrig räkna igen, kändes som bortspilld tid, finns annat i livet som ger mera livskvalitet.
Så att döma mig genom att fråga dumt för att på så vis idiotföklara mig passivt är oerhört dumt, rent av barnsligt.
Det är bara för dig att acceptera att det FINNS faktiskt människor som lyckas gång på gång utan att ta fram det ni kallar 'era verktyg'
Program,flödesbänkar etc etc.
Men vetgirighet som du/ni är beskaffade med är bra, det kan jag erkänna.
Men ni får inte glömma att ni själva satt bollen i rullning då ni frågar er varför den rullar.
Mao, på engelska,, remember where you are coming from...

Jag dömer varken dig eller någon annan. Men prova att bygga en N/A motor som kan hävda sig i racing istället för en turbomotor så kommer du att se att matten behövs när det saknas en effektkran. Jag kan göra en väldigt bra topp utan flödesbänk och beräkningar men jag kan göra en ännu bättre med. Hade jag haft en bromsbänksmula i en bänk och testat så hade jag kunnat komma ännu längre och jag hoppas kunna få det så i framtiden. Men att bromsa allt som jag gör är omöjligt. Ingen vill betala och tid saknas så det måste vara i närheten av rätt från början. Sen handlar det om hur långt man vill nå. Jag vill nå så långt jag någonsin kan och tröttnar aldrig på att lära mig nya saker fast det blir svårare och svårare. Jag lider en viss brist på bollplank att diskutera med och det är svårt att hitta nya grejer att läsa. Jag köpte Race Tech igår därför att dom har startat en artikelserie i hur man designar en racemotor. Dom började med grundläggande topplockskonstruktion och det var väldigt intressant.

Bollen rullar därför att den har kinetisk eller lägesenergi tills den energin är förbrukad av friktionen. Hoppas bara att min energi aldrig blir förbrukad.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag byggde en vass 8v Opelmaskin en gång i tiden, de som är föregångaren till 16v maskinen i kadett.
Motorkod C20ne.
Den vart tyvärr aldrig bromsad, men slutfarter kontra vikt sade att den låg kring 200-205hk med trångt insug, och lite kasst grenrör.
Den varvade som satan iaf, 9000rpm var inga bekymmer, men satte stoppet på 8800rpm.
Byggde nytt insug och grenrör som aldrig vart testat då jag demonterade maskin och den var sopor, så jag köpte en calibraturbo motor istället.
Men siktet var inställt på ca 230hk ur 1998cc
Enems värsta diton låg kring 170hk med liknande insug/grenrör.
Jag hade mer mos fastän jag hade snällare kam.
Där var det resta kanaler och svetsade förbränningsrum, vilket enem maskinerna aldrig hade.
De ~205hk var helt utan beräkning.
När jag byggde nytt grenrör och insug räknade jag lite på pulserna för att inte bygga helt fel.
Det är riktigt synd att den kombon aldrig vart startad.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag stryker inlägget, det är meningslöst att käfta.

Erland.
Senast redigerad av Erland Cox den ons dec 29, 2010 2:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kadett4wd vad körde ni för kammar i audin som du tycker det verkar orimligt att den skulle kunna lämna 271hk@8000rpm. det behövs ju inte
många timmar i en sån topp för den ska räcka till, iallafall flödesmässigt.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

en.wikipedia.org/wiki/Mean_effective_pressure


Om du vet rpm och vrid, du kan räkna hk, utan 1000 olika saker, bmep lika lätt..
Bmep kan räkna efterhand, efter bromsningen vad det blir, så varför tröttna sej mer med det.
Det fattar jag inte hur kan mäta säkert Fmep när motorolja och olika coatingmetod redan ger olika saker, är det någon värmesensor som mätar kolv, vev,och annat värme eller bara oljetempsensor? Lättare kolvar redan ger mer vrid och effekt jämför med tunga med breda kolvringar, så Fmep måste minskas och Bmep går upp.



På turbomotor det kanske måste ingår mera räkningar för Bmep, turbo hjälper redan före 0 bar tryck, minskar Fmep? Fmep försvinner och blir positivt :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

lek med tanken att luften blir som friktionslös för sugmotorn då den knuffas på av turbon vid 1bar absolut.
Skriv svar