Rullar till inertia Dyno

Diskussioner för erfaret folk
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Hej söker rulle/ar till mitt dyno bygge.
Söker antingen två rullar med ca måtten dia 380-400mm längd 550-580mm solida alt en längre vals/rulle som mäter 1800-2000mm
eller något liknande som kan tänkas fungera som rulle till dyno.
Söker rullar som har ca 15-20 kg.m2
Någon som har något liggandes vet någon som har eller vet firma/or som kan bygga.

Tacksam för alla tips
Mvh Henrik
Nybro
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Barkis »

kanske, vad får dom kosta :hey:
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Det jag hittat än så länge är solida rullar på 380x560 då har priset varierat mellan 15,000-25,000:- + lager så allt under det är intressant.
Mvh Henrik
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Jarmo Y »

Rullar 2 x 850mm långa, 400mm dia, 350mm innerdia, 25mm tjock alltså.
Fläns 4x 500mm x 40mm tjocka och du får minst 43kg inertia, mer i verkligheten.
60mm axlar och lager.

Performance Trends säljer boxen och allt, så du får billigt och bra bänk, ganska lätt..
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Barkis »

Tage skrev:Det jag hittat än så länge är solida rullar på 380x560 då har priset varierat mellan 15,000-25,000:- + lager så allt under det är intressant.
Mvh Henrik
då var rullarna obearbetade antar jag, tillkommer säkert 10-15000 till för svarvning och balansering.

Jag har ett par rullar som är dia400x710 svängmassan blir 21kg.m2, dom har legat länge men lämna faktiskt in dom så sent som förra veckan för svarvning och balansering, lager finns så det är igentligen bara tillverka en ställning till dom så är det klart, har mest tillverkat den för ja tyckte det var kul :hihi: gjort allt själv men svarven är förliten för att kunna köra alla ytor på en uppspänning så jag fick lämna bort sista finskäret, lättringen och balancering men har säkert stått i svarven en arbetsvecka med dom hittills.

Har dock inte funderat på att sälja dom förrän jag såg ditt inlägg, tanken var väl att jag skulle göra allt färdig, köra lite bilar och se hur det fungerar för att sedan sälja hela kitet
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Jarmo Y skrev:Rullar 2 x 850mm långa, 400mm dia, 350mm innerdia, 25mm tjock alltså.
Fläns 4x 500mm x 40mm tjocka och du får minst 43kg inertia, mer i verkligheten.
60mm axlar och lager.

Performance Trends säljer boxen och allt, så du får billigt och bra bänk, ganska lätt..
Hej menar att du har dessa rullar liggandes? eller vet var det går att köpa?
Performance Trends säljer vad jag förstår endast elektroniken?
Mvh Henrik
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Barkis skrev:
Tage skrev:Det jag hittat än så länge är solida rullar på 380x560 då har priset varierat mellan 15,000-25,000:- + lager så allt under det är intressant.
Mvh Henrik
då var rullarna obearbetade antar jag, tillkommer säkert 10-15000 till för svarvning och balansering.

Jag har ett par rullar som är dia400x710 svängmassan blir 21kg.m2, dom har legat länge men lämna faktiskt in dom så sent som förra veckan för svarvning och balansering, lager finns så det är igentligen bara tillverka en ställning till dom så är det klart, har mest tillverkat den för ja tyckte det var kul :hihi: gjort allt själv men svarven är förliten för att kunna köra alla ytor på en uppspänning så jag fick lämna bort sista finskäret, lättringen och balancering men har säkert stått i svarven en arbetsvecka med dom hittills.

Har dock inte funderat på att sälja dom förrän jag såg ditt inlägg, tanken var väl att jag skulle göra allt färdig, köra lite bilar och se hur det fungerar för att sedan sälja hela kitet
Okej, mjukvaran och boxen har jag redan, så är bara rullar jag är intresserad av. Om du är intresserad att sälja så hör gärna av dig.

Mvh Henrik
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Jarmo Y »

Tage skrev:
Jarmo Y skrev:Rullar 2 x 850mm långa, 400mm dia, 350mm innerdia, 25mm tjock alltså.
Fläns 4x 500mm x 40mm tjocka och du får minst 43kg inertia, mer i verkligheten.
60mm axlar och lager.

Performance Trends säljer boxen och allt, så du får billigt och bra bänk, ganska lätt..
Hej menar att du har dessa rullar liggandes? eller vet var det går att köpa?
Performance Trends säljer vad jag förstår endast elektroniken?
Mvh Henrik

Nej, det var bara ett förslag vad du kan söka, som räcker till det inertia du letar. Järnskrotar har rullar, åtminstone här i Finland, jag fick skrotrullar 450mm x 700mm x 25mm x 2 kostade inte mycket.
Köp inte solida, om det menar att de är inte som "rör"
Inertia blir inte mycket mer men väger 10 gånger mer.
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Nej, det var bara ett förslag vad du kan söka, som räcker till det inertia du letar. Järnskrotar har rullar, åtminstone här i Finland, jag fick skrotrullar 450mm x 700mm x 25mm x 2 kostade inte mycket.
Köp inte solida, om det menar att de är inte som "rör"
Inertia blir inte mycket mer men väger 10 gånger mer.[/quote]

Ja fördelen med rör är ju att man slipper mycket onödig vikt, men problemet är att rör oftast har VÄLDIGT dålig balans. Pratat med några firmor och de menar att det är väldigt svårt att hitta rör med bra balans då de flesta rör är gjutna, och är inte vem som helst som kan balansera så stora rullar.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Jarmo Y »

Det räcker att svarva utanpå röret, och sidorna, för flänsar. Förra lördag en polare tog med sej till balansering 4 rullar eller rör, 325mm utdia, 10mm tjocka, 800mm långa. Sidorna är 500mm dia, 40mm tjocka.
4 st. rullar, balansering kostade under 50eur. tillsammans, tog 3 timmar att göra alla fyra. Normal pris här är 70-80 eur/ timme för balansering.

Jag har själv en rulle för 2-hjulingar, gjorde den för minicrossbiker först, efteråt har svetsad dit mycket mer järn, balanseringen gjorde själv statisk, har kört en Kawasaki 257km/h på den och lever fortfarande :) ZX6R.s egen mätare visade över 280 km/h..

Tro inte på de som säger att rör är dålig choice, de kanske vill bara sälja mer järn till dej ;)
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Barkis »

min förra bänk jag gjorde var av ämnesrör, diameter på 510, svarvade både invändigt och utvändigt så gavlarna passade bra men det blev ändå mycket balansering, sitter rätt bra klumpar på sidorna och balanseringen kosta 1500kr för en rulle men man bör nog kolla balanseringen även på massiva rullar för att vara på den säkra sidan.
Nytt materialet brukar ligga runt 20kr/kg om man inte har rabatter, skrothandlarn här tar mellan runt 7kr/kg beroende på vad det är.


Jarmo: du skrev att du själv balansera dina rullar, hur gjorde du då?
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av FMR »

Frågade ahlsell/stena vad stål/plåt kostar så sent som i går kostar runt 8kr/kg beror på vad det är


man får 2,30kr/kg för skrot i dag Rostfritt 13-14kr/kg

Man kan bygga en egen balanserare oxå rätt enklet el låna nån typ en enkelt granlundare anväder vi mkt på jobbet med skivor på


det du kan göra är att låta en firma valsa till rullar bli inte farligt dyrt i 15-20mm tjocka plåtar gäller bara att det är en riktig vals med övre tryckande vals så den blir helt rund sen bara fin svarva..
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Barkis »

Kanske sabbar tråden nu men kan väl vara bra info för trådskaparen också :wink:

FMR, kan du förklara hur man bygger denna enkla balanserare? Och vad är en granlundare?

Håller på med ett "svänghjul" till ena bänken, det är en skiva 600x50 (100kg) med 35mm axel igenom, har försökt balansera genom att bygga en liknande ställning som man balanserar mc hjul med, axeln ligger alltså på en lagrad ställning så tyngsta punkten ska vrida sig neråt men det blir inte tillräckligt nogrant :(


Bild
Tage
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör dec 25, 2010 1:59 pm

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Tage »

Barkis skrev:min förra bänk jag gjorde var av ämnesrör, diameter på 510, svarvade både invändigt och utvändigt så gavlarna passade bra men det blev ändå mycket balansering, sitter rätt bra klumpar på sidorna och balanseringen kosta 1500kr för en rulle men man bör nog kolla balanseringen även på massiva rullar för att vara på den säkra sidan.
Nytt materialet brukar ligga runt 20kr/kg om man inte har rabatter, skrothandlarn här tar mellan runt 7kr/kg beroende på vad det är.


Jarmo: du skrev att du själv balansera dina rullar, hur gjorde du då?
Hmm, Okej. Då jag har möjlighet att köpa genom en mekanisk verkstad så skulle t.ex nya ämnesrör inte bli särskilt dyrt. Men han som skötte inköpen av material menade att även om det var ämnesrör så blir det en gjutskarv? och risken var att rören skulle väga betydligt mer just där. Men kan kanske fungera med ämnesrör efter balansering. Vilka firmor kan balansera rör med 400mm dia?

Tack på förhand.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rullar till inertia Dyno

Inlägg av Jarmo Y »

Barkis skrev: Håller på med ett "svänghjul" till ena bänken, det är en skiva 600x50 (100kg) med 35mm axel igenom, har försökt balansera genom att bygga en liknande ställning som man balanserar mc hjul med, axeln ligger alltså på en lagrad ställning så tyngsta punkten ska vrida sig neråt men det blir inte tillräckligt nogrant :(
Bild
Just sådär jag balanserade också, jag värmare lager med gasbrännare så det blev ännu mindre friktion.
600mm dia kan du inte varva mycket mer än 4000rpm på den.
Skriv svar