Guide: Provtryckning av tryckplattor

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

g-krafter ? och 9.82 vad?

som Erik säger så på väg att tryckas ner får man stora friktionsförluster,
om man smörjer plattan så blir det nästan lika ner och upp!
(inget man ska göra men så blir det)
mät på uppsläppet helt enkelt.
mvh Fredde
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Gravitationskonstanten (g) = 9.82. Varierar lite beroende på vart man befinner sig på jordklotet.
Kraften (Newton, N) är lika med massan gånger gravitationskonstanten. Sitter inte högstadiefysiken i ryggmärgen :wink:

Jag mätte min tryckplatta på tillbakavägen, alltså när jag släppte på trycket. Har även dragit av ca 50 kg pga att jag vill vara på den säkra sidan och inte uppge ett för högt värde. Repeterade även mätningen några gånger för att se att samma värde uppnådes vid varje provtryckning.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

35,36mm håller jag med om, men skalan spelar ju ingen roll om man bara vill veta hur man ska chimsa den, ska man dock veta att plattan klarar en viss effekt kan det ju vara bra att veta ungefärliga trycket.
Själv ska jag köra med en sachs förstärkt BMW M30B35 tryckplatta, den ska klara runt 600hk med organisk lamell har jag hört, så den trycker nog rätt hårt.
Undrar hur trögtrampad den blir med hydraulisk koppling som det är på dom bmw lådorna.. :roll:
Awpelqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Ort: Luleå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av Awpelqvist »

för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta? :)
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av jol »

Awpelqvist skrev:för att vara som många andra så tänkte jag fråga om någon är sugen på att mäta in en koppling till mig? givetvis står jag för eventuell frakt för tryckplatta och lamell (antar att jag inte måste skicka med tryckplattan då mäta in schimsen är något jag kan göra själv) betalar även en överkomlig summa för jobbet om någon är sugen på att ta på sig detta? :)
Var bor du? Och har du nån aning om hur mycket plattan trycker?
Senast redigerad av jol den ons feb 02, 2011 1:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Awpelqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Ort: Luleå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av Awpelqvist »

har ingen aning egentligen men det är en bmw e30 ix tryckplatta (original platta)

jag bor i luleå
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av jol »

Ok kan nog ordna det svarade på ditt pm


edit:
Efter en del krångel att bygga en egen blev det att låna portapower-kolven igen. Okänd diameter så trycket är ovänsentligt, bara man hittar max vid uppsläpp. Lite svårare med digital manometer men exaktare, man får släppa upp långsamt :)
Bild
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av erikjakan »

Vad brukar en 765 platta ligga på ?

Med en lätt begagnad 4 puckad lamell och original m30 svänghjul så ligger jag på ca 1 mm mellan tryckplatta och svänghjul. Tycker det känns väldigt lite.

Finns det ingen spec från Sachs på hur det "ska" vara?

MVH Erik
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av ahberg »

Någon nere i skåne/blekinge trakten som kan mäta upp min koppling, givitvis mot ersättning

skicka ett PM isf

//Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredrik B
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Ort: Malmberget

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av Fredrik B »

hjälper de att provtrycka\shimsa in (om de är möjligt) en 2 skivig koppling lik denna:

http://www.rhdjapan.com/nismo-super-cop ... -r33-55829" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja,vad ska man svara :) det vet man ju först när man provtryckt den :wink:

/Fredde
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av abris »

Hej!
provtryckte min saab turbo tryckplatta fabr. Sachs i dag, tänkt att använda på 02'an tillsammans med en fyrpucksinter.
pressade förbi 770kg tills den sjönk betydligt och öppnade sakta på ventilen
Då peakade tryckplattan på ca. 720kg ( plus att jag hade typ ett 5kg remhjul på plattan som jag pressade emot)
Det verkar som om jag måste schimsa ut den ca 3mm då lamellen är 8mm tjock,
Är det någon som har nått bra tips på lämpliga brickor/schims?

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Fredrik B
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Ort: Malmberget

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av Fredrik B »

fredde_vit_pv skrev:ja,vad ska man svara :) det vet man ju först när man provtryckt den :wink:

/Fredde

men de är möjligt att shimsa in en sån alltså!?om de skulle behövas efter en provtryckning
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av fredde_vit_pv »

helt klart ligger den an mot svänghjulet någonstans och där borde det gå att shimsa!
men det kan ju vara åt andra hållet oxå och då får man ta bort material där istället.
det man får se upp med är om tryckplattan centreras på en svarvad kant på svänghjulet,
då är det ingen höjdare att lägga shims mellan så den hamnar utanför och centreras av enbart skruvarna.

/F
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Guide: Provtryckning av tryckplattor

Inlägg av knotan »

troligen vettigare att anpassa svänghjulet för måttet i svarven än att hålla på å mecka med shims.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar