Ascona B

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

ascona

Inlägg av Lidenfors »

bilen finns kvar (senast jag pratade med holger)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Då är det dags för en uppdatering tycker jag, eller försäljning... till mig då :hihi:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Re: Ascona B

Inlägg av Holger »

Titta lite intresse för min gamla hög till bil 8) Jag har tänkt att göra mig av med den. Ligger annons ute. Inte gjort alls mycket med den, inte åkt något heller. Förutom en liten provtur för 2 veckor sedan... Det var rätt halt. Nästan en antydan till grepp på 4:ans växel. Eller inte. Vägen var hyfsat torr iaf. Några minus ute. Kan meddela att slitna "r"-däck och is är ingen bra kombo. Höll på att köra fast på plan mark :D Har tappat sugen att hålla på med den, den är som jag ville ha den. Roligare att bygga än att köra har jag kommit fram till.

Det jag gjort med den är att jag bytt kamaxlar, spridare och pumpar. E85. Minns inte vad jag uppdaterade senast men större vattenkyl och oljekyl har tillkommit, efter det har alla problem jag haft med motorn varit spårlöst borta.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Ascona B

Inlägg av Painlake Racing »

Kollade annonsen och har några frågor:

*Hur mycket jobb skulle det vara att byta ut motorn till 9000 2,3T 94-98?
*Vad möts man av för problem om man försöker regga den (med otrimmad motor)?
*Hur skulle bilen fungera till drifting(/bana) tror du?

Edit: Sugen på att spara motorn till något annat bygge? Funderar på hur man skulle kunna få ner priset till, en för mig, mer hanterbar nivå... Jag tycker ju också egentligen att det är roligare att bygga själv, men körningen är absolut det viktigaste så är lite sugen på din bil. Inriktningen blir i så fall drift,bana,gata. Har redan en bil för raktframåka.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ascona B

Inlägg av Cassius »

Besiktning sköter du via SFRO som med rätt förutsättningar tillåter 200hk/ton tjänstevikt. Då Asconan inte väger mycket mer än 1000kg skulle nog en grundmotor med mindre än 200hk vara att föredra.

Du får byta bromssystem och bakaxel också för att få den genom SFRO, något som nog behövs hur som helst (om det inte redan är gjort?)

Det finns minst 1 reggad Ascona B med Saab motor redan.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Re: Ascona B

Inlägg av Holger »

Det är inga problem att regga, behövs originalturbo, katalysator o sånt. Och tror man måste ha en mekanisk handbroms, räcker väl inte med hydraulisk? Motorn som sitter i är på 185hk från början.

Varför byta motor? Det som skiljer mellan 9000 & 900 är ju bara runtomkringgrejerna, som jag inte haft så stor nytta av ändå när man får bygga om allt för att få ihop det :)




Och att skruva isär att sälja så är det inte aktuellt. Antingen som den är eller så behåller jag den. Har inget behov av att bli av med den, men det känns lite onödigt att ha den ståendes då jag åker så otroligt lite i den. Och vill absolut inte ha en halv bil kvar :D
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Ascona B

Inlägg av Painlake Racing »

Jag har jobbat mycket med 9000 2,3 maskiner, så har mycket grejer till dem samt kunskap, det var det enda.

Tänker inte ge dig ett bud på den, du blir bara arg, för det budet är inte på samma planet som din prisidé ;) Den är säkert värd så mycket men min plånbok skriker rakt ut! ;) Sen är det ju roligare att bygga själv. Men jag hoppas att bilen hamnar hos någon som kan fortsätta vidareutveckla den :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Em4l
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: tis okt 16, 2007 4:26 pm
Ort: Vinslöv

Re: Ascona B

Inlägg av Em4l »

Du har inget "extra" Grenrör? söker ett nytt till min Manta. då där är väldigt trångt med original grenrör.
Emil "VILDEN" Carlson

Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen

Autodepån Motorsport
Skriv svar