Biltansportering...
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Biltansportering...
Hejsan!
Som de flesta som skruvar bilar redan vet, så kan det vara ett elände att frakta sitt fordon...
Antingen hyr du en biltransportkärra på macken, för B-körkort, lastar upp din bil och åker dit för överlast, med böter som följd,
ELLER så hyr du den stooora trailern, som du INTE får dra med B-körkort, lastar upp din bil och åker dit för olovlig körning och blir av med körkortet...
Har ju likson ledsnat på det och vill göra något åt saken... Visst, skaffa BE-kort och åk lagligt... Mmm, funkar ju om man har en bil som får dra så mycket, men vilken bil i rimlig prisklass får dra över 2000kg? En vetiig jänkare väger ju in runt 1800 kg, sen väger ju släpet säkert 500 till, så totalvikt på 2300-2500kg är ju vad som krävs då...
Man kan ju alltid bygga ett släp att dra efter traktorn... I 30 km/h... Man ledsnar ju rätt fort...
Eller bakom bilen... Hur tungt får man lasta på ett 30-släp? Oreggat och med LGF-skylt.
Jag vill ha en Solsta-Saab...!! (skulle bli en Solsta-Mitsubishi i så fall...)
Kan jag bygga en?
FÅR jag bygga en?
Går det få den besiktigad?
Blir det amatör eller ombyggt? (blir ju troligtvis både längre hjulbas och bredare spårvidd)
Hur mycket får den lasta?
Vad använder jag för bakaxel/ar?
Luftfjädring för att slippa ramper?
Någon som har gjort det som kan berätta och visa bilder?
Vänligen
Gunnar
Som de flesta som skruvar bilar redan vet, så kan det vara ett elände att frakta sitt fordon...
Antingen hyr du en biltransportkärra på macken, för B-körkort, lastar upp din bil och åker dit för överlast, med böter som följd,
ELLER så hyr du den stooora trailern, som du INTE får dra med B-körkort, lastar upp din bil och åker dit för olovlig körning och blir av med körkortet...
Har ju likson ledsnat på det och vill göra något åt saken... Visst, skaffa BE-kort och åk lagligt... Mmm, funkar ju om man har en bil som får dra så mycket, men vilken bil i rimlig prisklass får dra över 2000kg? En vetiig jänkare väger ju in runt 1800 kg, sen väger ju släpet säkert 500 till, så totalvikt på 2300-2500kg är ju vad som krävs då...
Man kan ju alltid bygga ett släp att dra efter traktorn... I 30 km/h... Man ledsnar ju rätt fort...
Eller bakom bilen... Hur tungt får man lasta på ett 30-släp? Oreggat och med LGF-skylt.
Jag vill ha en Solsta-Saab...!! (skulle bli en Solsta-Mitsubishi i så fall...)
Kan jag bygga en?
FÅR jag bygga en?
Går det få den besiktigad?
Blir det amatör eller ombyggt? (blir ju troligtvis både längre hjulbas och bredare spårvidd)
Hur mycket får den lasta?
Vad använder jag för bakaxel/ar?
Luftfjädring för att slippa ramper?
Någon som har gjort det som kan berätta och visa bilder?
Vänligen
Gunnar
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Biltansportering...
Ang oreggat lgf-släp så får tjänstevikten på släpet inte överstiga tjänstevikten på de fordonet som drar det.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Biltansportering...
Vadå tjänstevikt på släpet??
Det finns väl ingen tjänstevikt på ett oreggat släp...?!
Eller är det totalvikt du menar...?
För det spelar väl ingen roll vad släpet väger tomt, när man drar det med LGF-skylt...?
Vänligen
Gunnar
Det finns väl ingen tjänstevikt på ett oreggat släp...?!
Eller är det totalvikt du menar...?
För det spelar väl ingen roll vad släpet väger tomt, när man drar det med LGF-skylt...?
Vänligen
Gunnar
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Re: Biltansportering...
Man får väl överhuvudtaget inte dra ett oreggat släp bakom en personbil. Med undantag för båtvagnar, kompressorer, husvagnar och liknande som räknas som redskap..
Vi brukar använda dolly, men de går sakta.
Ford Scorpio kombi får dra 2000kg.
Vi brukar använda dolly, men de går sakta.
Ford Scorpio kombi får dra 2000kg.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Biltansportering...
kan bli ett hur långt svar som helst men förtydligare lite ,att plocka nr skyltar på ett tidigare reggat fordon ex husvagn eller släp och sätta på en lgf skylt funkar inte ...olagligt
skaffade be för många år sedan efter mycket tjat ,öppnade helt klart dörrar för dom mest konstiga kombinationer ,en stor fördel är att du kan strunta i släpets totalvikt när du väljer dragbil ...är vikten släpet har just för tillfället som gäller även om det kan väga 3500kg ,flyttar ofta mitt släp med min audi som bara får dra 1600kg ..och släpet har en totalvikt på 3500kg
finns alternativ på dragbilar beroende på budget
hade tidigare en dodge van-90 som fick dra 2600kg kostnad runt 10-15 tusen ,,har sedan ett par år en dodge pickis bensin som får dra 3500kg ingen räser men prisvärd ....ca 80-100t billigare än en liknade diesel
tror det mest prisvärda är en suv ex jeep cherokee vissa får dra 3500kg gissar på att prisnivån är från 20t och upp
och när det gäller släp så blir tyngre släp mer prisvärda då mindre släp/nedviktade blir dyra pga av att man får köra dom med b-kort ...lidande blir lastviken
,och ett tyngre släp slipper man låna ut till mindre vana tungsläpkörare (b-kort)
skaffade be för många år sedan efter mycket tjat ,öppnade helt klart dörrar för dom mest konstiga kombinationer ,en stor fördel är att du kan strunta i släpets totalvikt när du väljer dragbil ...är vikten släpet har just för tillfället som gäller även om det kan väga 3500kg ,flyttar ofta mitt släp med min audi som bara får dra 1600kg ..och släpet har en totalvikt på 3500kg
finns alternativ på dragbilar beroende på budget
hade tidigare en dodge van-90 som fick dra 2600kg kostnad runt 10-15 tusen ,,har sedan ett par år en dodge pickis bensin som får dra 3500kg ingen räser men prisvärd ....ca 80-100t billigare än en liknade diesel
tror det mest prisvärda är en suv ex jeep cherokee vissa får dra 3500kg gissar på att prisnivån är från 20t och upp
och när det gäller släp så blir tyngre släp mer prisvärda då mindre släp/nedviktade blir dyra pga av att man får köra dom med b-kort ...lidande blir lastviken
,och ett tyngre släp slipper man låna ut till mindre vana tungsläpkörare (b-kort)
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Biltansportering...
ska man drasläp i detta land så är man i lagens namn jagad som en bank rånare och liknande böter. helt otroligt kassa regler orkar inte gå in på alla ideotiska grejor man har varit med om tack vare detta.
skulle inte total vikten höjas till 4000kg snart eller blir det inget av det?
körkortet är alltid på spel när man ska till en tävlig ändå så har man inte gjort nått fel tycker jag som tänker logiskt då släpet är ok och bilen ok och allt under 3500kg i värkligheten men ändå så tappar man kortet om man blir kollad
skulle inte total vikten höjas till 4000kg snart eller blir det inget av det?
körkortet är alltid på spel när man ska till en tävlig ändå så har man inte gjort nått fel tycker jag som tänker logiskt då släpet är ok och bilen ok och allt under 3500kg i värkligheten men ändå så tappar man kortet om man blir kollad
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Biltansportering...
hur kan du tappa kortet om allt är lagligt?Jens Gustavsson skrev:ska man drasläp i detta land så är man i lagens namn jagad som en bank rånare och liknande böter. helt otroligt kassa regler orkar inte gå in på alla ideotiska grejor man har varit med om tack vare detta.
skulle inte total vikten höjas till 4000kg snart eller blir det inget av det?
körkortet är alltid på spel när man ska till en tävlig ändå så har man inte gjort nått fel tycker jag som tänker logiskt då släpet är ok och bilen ok och allt under 3500kg i värkligheten men ändå så tappar man kortet om man blir kollad
grund reglen är att man får alltid dra lätt släp 750kg ...allt annat är undantagsregler
rycktet om höjd tågvikt från 3500kg till 4250kg ...säkert ytterligare ett par år bort ,och då med ett enklare teoriprov be "light"
polisen gör det väll lätt för sig icke be korts chaffisar är lätta byten ,har man be ¨då är det näst intill omöjligt att sätta dit någon utan att väga
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Biltansportering...
Ja, 750 kg är ju liksom inget att ens prata om...
Det vore kul att bygga en transport, men jag har ju redan projekt över öronen...
Det vore såå häftigt att få lasta närmare två ton och köra motorvägsfart...
Skulle underlätta mitt liv!
Det vore kul att bygga en transport, men jag har ju redan projekt över öronen...
Det vore såå häftigt att få lasta närmare två ton och köra motorvägsfart...
Skulle underlätta mitt liv!
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Biltansportering...
hade en lätt lastbil 3500kg innan, biltransport ,fick lasta 1720kg ....typ alltid överlass det sista körde vi med 750kg kärra efter med verktyg ,soppa ,elverk osv ,böter på överlast baseras på % på lastvikten 172kg 10% osv ...iofs B-korts lagligt
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Re: Biltansportering...
Då jag själv fått möjligheten att ta CE är jag kanske jävig men jag tror man ska satsa på BE kort. Man har det livet ut (förhoppningsvis) och man slipper dividera med bilar fram och tillbaks. Vist kör jag med överlass på min kärra men jag kan köra med vilken av mina bilar jag vill.
Anders J
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Biltansportering...
...men om jag nu bestämmer mig för att bygga en biltransport av en framhjulsdriven bil, typ som en SolstaSaab...
*Vad är det som bestämmer lastvikt/totalvikt?
*Eftersom det antagligen blir BÅDE större hjulbas OCH spårvidd (bak), blir det automatiskt ett amatörbygge då?
*Finns det några dispenser i så fall, ang. Avgasvärden, Belysning (E-märkning).
*Vad är det som bestämmer lastvikt/totalvikt?
*Eftersom det antagligen blir BÅDE större hjulbas OCH spårvidd (bak), blir det automatiskt ett amatörbygge då?
*Finns det några dispenser i så fall, ang. Avgasvärden, Belysning (E-märkning).
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Re: Biltansportering...
Amatörbygge som jag fattat det. Dvs inga avgasregler bla.
SFRO bedömmer din konstruktion och uträkningar.
SFRO bedömmer din konstruktion och uträkningar.