Portningstråd 530/531
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Portningstråd 530/531
Tänkte slänga upp en portningstråd då många andra och jag själv tycker infon är lite spridd. Helst bilderna på portade 8v toppar är väl inte så jättemånga.
Är man nybörjare som jag är detta högintressant!
Jag börjar med lite bilder på min portade 530!
Jag började med att slänga på en gammal toppackning och rista in efter den med hjälp av en vass skruvmejsel. Då ser man vart man ska begränsa sig i förbränningsrummet.
På bilden ser ni till höger att jag slipat ner knölen runt tändstiftet, vilket ska sänka spikningsrisk och även så ökas ju kubikcentimetrarna också.
På vänstra sidan kan du jämföra hur orginal förbränningsrum ser ut!
Korta radien ut från sätet på insug, innan portning. Ni ser att det är rätt mycket gods nedanför sätet emot golvet i kanalen. Här sitter en hel del flöde! Men dock finns det en vattenkanal runt 3cm ut i kanalen som man får vara försiktig med.
Efter portning (inte helt klar) ska ta lite mer på sidorna. Man ska sträva efter att ha nånstans runt 88% av ventildiametern (44/35) orginal blir alltså 30.8mm på avgas och 38,72mm på insug. Det bör man försöka få till i grytan ut mot kanalen. Dock bör man undvika att bredda hela kanalen ut för då minskas gashastigheten! Så lagom är att kona ut diametern till halva insug/avgaskanalen
Här in mot insugskanalen från flödeshållet.
Detta med portning är givetvis efter vilken karaktär eller effektmål man söker.
Det här är en 530 topp som lätt portad och anpassad för gatkörning med varvstopp nånstans runt orginal.
Många som frågat efter detta i min tråd.. så nu kan experterna bara fylla på och rätta alla mina fel.
Är man nybörjare som jag är detta högintressant!
Jag börjar med lite bilder på min portade 530!
Jag började med att slänga på en gammal toppackning och rista in efter den med hjälp av en vass skruvmejsel. Då ser man vart man ska begränsa sig i förbränningsrummet.
På bilden ser ni till höger att jag slipat ner knölen runt tändstiftet, vilket ska sänka spikningsrisk och även så ökas ju kubikcentimetrarna också.
På vänstra sidan kan du jämföra hur orginal förbränningsrum ser ut!
Korta radien ut från sätet på insug, innan portning. Ni ser att det är rätt mycket gods nedanför sätet emot golvet i kanalen. Här sitter en hel del flöde! Men dock finns det en vattenkanal runt 3cm ut i kanalen som man får vara försiktig med.
Efter portning (inte helt klar) ska ta lite mer på sidorna. Man ska sträva efter att ha nånstans runt 88% av ventildiametern (44/35) orginal blir alltså 30.8mm på avgas och 38,72mm på insug. Det bör man försöka få till i grytan ut mot kanalen. Dock bör man undvika att bredda hela kanalen ut för då minskas gashastigheten! Så lagom är att kona ut diametern till halva insug/avgaskanalen
Här in mot insugskanalen från flödeshållet.
Detta med portning är givetvis efter vilken karaktär eller effektmål man söker.
Det här är en 530 topp som lätt portad och anpassad för gatkörning med varvstopp nånstans runt orginal.
Många som frågat efter detta i min tråd.. så nu kan experterna bara fylla på och rätta alla mina fel.
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Portningstråd 530/531
bra att du kasta upp denna, hoppas de blir nått vettit av den!!!!!!!!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Re: Portningstråd 530/531
Man kan alltid hoppas! Förhoppningsvis kommer expertisen in och korrigerar
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Portningstråd 530/531
Dålig respons tycker ja!!
ska se om ja kan få upp lite bilder på 530n som ja har börjat på i veckan som kommer,
ska ha den till PVn med:
B230F block
530 topp (från en 230E) portad, planad och förhoppningsvis förbättrade förb.rum!
K-jet
extraktor
lätt svänghjul
m.m.
OBS! SUGIS!
ska se om ja kan få upp lite bilder på 530n som ja har börjat på i veckan som kommer,
ska ha den till PVn med:
B230F block
530 topp (från en 230E) portad, planad och förhoppningsvis förbättrade förb.rum!
K-jet
extraktor
lätt svänghjul
m.m.
OBS! SUGIS!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Re: Portningstråd 530/531
Alla som portar får gärna slänga upp lite bilder, skriv gärna om det är sug/överladd. Flödet vill man ju uppnå i båda men kan ju vara bra att veta.
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Re: Portningstråd 530/531
det finns liksom ingen bästa lösning för alla, alla olika motorer byggs på olika sätt och bör därför portas olika, blir nog därför svårt att göra en sån här tråd tyvär....
ang toppen i builderna ovan så skule jag välja en "gatsetup" som du säger kasnke en 270-290 graders kam med minst 112 gradres nockvinkel, typ 940 grenrör eller xtraktor, en hx35-50 eller motsvarande storlek på andra agg å plocka mellan 400-550 häst vid runt 2 bars ladd.
användbart register tack vare ganska "snäll" topp å lite argare kam mellan typ 3000-7000 beroende lite på vilken turbo.
antagligen en ZF/m90 låda å antingen 3.5-3.9 utvxl beroende på vikten på bilen och valet av agg, borde blir en riktigt potent gatbil
ang toppen i builderna ovan så skule jag välja en "gatsetup" som du säger kasnke en 270-290 graders kam med minst 112 gradres nockvinkel, typ 940 grenrör eller xtraktor, en hx35-50 eller motsvarande storlek på andra agg å plocka mellan 400-550 häst vid runt 2 bars ladd.
användbart register tack vare ganska "snäll" topp å lite argare kam mellan typ 3000-7000 beroende lite på vilken turbo.
antagligen en ZF/m90 låda å antingen 3.5-3.9 utvxl beroende på vikten på bilen och valet av agg, borde blir en riktigt potent gatbil
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Re: Portningstråd 530/531
Knotan, givetvis får man porta lite efter setup. Och tänkt effektmål. Dessutom om bilen ska användas till drifting, bana eller rakt fram.
Men det jag och andra vill är nog få bättre flås i toppen överlag, utan att skapa för låg gashastighet osv. Ventilera vart på insug och avgas det bromsar först, och vad man allmänt bör tänka på helt enkelt. Basic grejor (som man givetvis kan lista ut själv om man börjar läsa böcker m.m.)
Det är min topp i bilderna som jag börjat porta lite lätt på, första (eller okej då andra) toppen jag portar. Har ungefär 6 timmars erfarenhet.
Jag kommer köra med:
b230fk (orginal botten tills den rasar)
Ajdén 37mm rör, pulssplitt med HKS 50mm wg
KKK K27 50/68 med stort avgashus
530 toppen på bilderna
KG2T kamaxel (300dgr/10.5in mm/11.9mm ut/114 nockvinkel) Med en nypa salt..
490cc spridare @ 4.5 grundtryck ~ 600cc motsvarande
74mm lmm
3" hela vägen, 300celler kat
Vikingchip
Innovate bblambda
E85
1-1.2 bar ladd
Torsendiff och 3:31 och ett stycke M90.
Men det jag och andra vill är nog få bättre flås i toppen överlag, utan att skapa för låg gashastighet osv. Ventilera vart på insug och avgas det bromsar först, och vad man allmänt bör tänka på helt enkelt. Basic grejor (som man givetvis kan lista ut själv om man börjar läsa böcker m.m.)
Det är min topp i bilderna som jag börjat porta lite lätt på, första (eller okej då andra) toppen jag portar. Har ungefär 6 timmars erfarenhet.
Jag kommer köra med:
b230fk (orginal botten tills den rasar)
Ajdén 37mm rör, pulssplitt med HKS 50mm wg
KKK K27 50/68 med stort avgashus
530 toppen på bilderna
KG2T kamaxel (300dgr/10.5in mm/11.9mm ut/114 nockvinkel) Med en nypa salt..
490cc spridare @ 4.5 grundtryck ~ 600cc motsvarande
74mm lmm
3" hela vägen, 300celler kat
Vikingchip
Innovate bblambda
E85
1-1.2 bar ladd
Torsendiff och 3:31 och ett stycke M90.
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Portningstråd 530/531
Bara för att man samlar bilder behöver ju inte alla toppar va lika/till samma sak!
det bästa vore ju om man la upp bilder och förklara så mycke som möjligt!
isf skulle man ju kunna leta upp nått som passar en å efterlikna!
det bästa vore ju om man la upp bilder och förklara så mycke som möjligt!
isf skulle man ju kunna leta upp nått som passar en å efterlikna!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Portningstråd 530/531
Dags å lyfta denna tråden kanske??!
Började med en 530 som jag tänkte ha till min PV. (står längre upp i tråden)
Nu funderar jag på att använda denna till min 740 turbo istället!
Hur tycker ni att den ser ut?
Har putsat mest i grytorna och innerradien på insug och på avgas är det grytorna, innerradien och styrningen är nertagen, har inte förstorat kanalerna mer än lite puts!
Förbränningsrummen har jag putsat runt ventilerna och vid stiftet!
Vad ska göras/e fel?
Ska ju inte ha spridarhålen och pulsairhålen ska man plugga dom lr e de bättre å börja på en ny topp utan?
Info om 740n finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=61218" onclick="window.open(this.href);return false;
Började med en 530 som jag tänkte ha till min PV. (står längre upp i tråden)
Nu funderar jag på att använda denna till min 740 turbo istället!
Hur tycker ni att den ser ut?
Har putsat mest i grytorna och innerradien på insug och på avgas är det grytorna, innerradien och styrningen är nertagen, har inte förstorat kanalerna mer än lite puts!
Förbränningsrummen har jag putsat runt ventilerna och vid stiftet!
Vad ska göras/e fel?
Ska ju inte ha spridarhålen och pulsairhålen ska man plugga dom lr e de bättre å börja på en ny topp utan?
Info om 740n finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=61218" onclick="window.open(this.href);return false;
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Portningstråd 530/531
Kan komma med några små tips för att öka flödet!
Areor och olika portningar/kamaxel lämnar jag utanför. Dock är detta viktigast.
Korta radien sitter mycket flöde i på 530 topparna. Lägg ner den lite samt runda den fint.
Bra säten är viktigt, inga radiesäten och sådant på insug.
Använd tre eller varför inte 5 vinklar på insug.
Titta in i min tråd på "vad händer i garagen" -"Luhr´s garage" där ser ni bra förbränningsutrymmen.
Som parantes kan jag säga att dom flesta "hemportade" 530 locken som jag flödat ligger runt 150-175cfm.
175 cfm är okej tycker jag men med std ventil kommer man upp i 185-190cfm med lite pysslande.
Den värsta 44mm toppen jag gjort kommer över 200cfm
Men ta innerradien och förbränningsutrymmet och nöjj er där på 530 om ni inte har specifika planer på toppen.
531 är en topp från helvetet och kräver mycket för att bli potentiell (roligare att porta enligt mig).
Blir snabbt ganska trevliga kanaler på insug om man jämnar till en del gjutmissar samt putsar innerradien.
Bör ligga runt 190-200cfm med det enkla ingreppet på std ventil.
Dom bästa topparna jag gjort på 46mm ventil ligger på 245cfm och med std ventil 230cfm
Areor och olika portningar/kamaxel lämnar jag utanför. Dock är detta viktigast.
Korta radien sitter mycket flöde i på 530 topparna. Lägg ner den lite samt runda den fint.
Bra säten är viktigt, inga radiesäten och sådant på insug.
Använd tre eller varför inte 5 vinklar på insug.
Titta in i min tråd på "vad händer i garagen" -"Luhr´s garage" där ser ni bra förbränningsutrymmen.
Som parantes kan jag säga att dom flesta "hemportade" 530 locken som jag flödat ligger runt 150-175cfm.
175 cfm är okej tycker jag men med std ventil kommer man upp i 185-190cfm med lite pysslande.
Den värsta 44mm toppen jag gjort kommer över 200cfm
Men ta innerradien och förbränningsutrymmet och nöjj er där på 530 om ni inte har specifika planer på toppen.
531 är en topp från helvetet och kräver mycket för att bli potentiell (roligare att porta enligt mig).
Blir snabbt ganska trevliga kanaler på insug om man jämnar till en del gjutmissar samt putsar innerradien.
Bör ligga runt 190-200cfm med det enkla ingreppet på std ventil.
Dom bästa topparna jag gjort på 46mm ventil ligger på 245cfm och med std ventil 230cfm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Portningstråd 530/531
Får du bätre flöde på insug med 3-vinkel ann med radiestål?
ja gillar 4076B stålet bra,alla fall med stor backcut, men kansje en vanlig 3-vinkel jobbe skulle bli bätre då?
har inga flödesbank tyvar.
mvh
ja gillar 4076B stålet bra,alla fall med stor backcut, men kansje en vanlig 3-vinkel jobbe skulle bli bätre då?
har inga flödesbank tyvar.
mvh
MG Performance
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Portningstråd 530/531
Har påbörjat en 531a till min B23et med recepet:
Std B23ET botten, renoverad å borrad till första öd,
"Lätt" portad 531, std ventiler, lite värre fjädrar,
Axt 275 kam, 112*
extraktor, 37mm invändigt, pulssplit,
BW s200
Orginalinsug till en början, ev. 3" spjäll,
Siktar på 350-450 "roliga" hästar med trevligt register för buskörning!
Har grovfilat kanalen och ska putsa lite mer, men tänkte inte ta bort så mycket mer, ev. lite mer i innerradien, vad tycker folket??
Std B23ET botten, renoverad å borrad till första öd,
"Lätt" portad 531, std ventiler, lite värre fjädrar,
Axt 275 kam, 112*
extraktor, 37mm invändigt, pulssplit,
BW s200
Orginalinsug till en början, ev. 3" spjäll,
Siktar på 350-450 "roliga" hästar med trevligt register för buskörning!
Har grovfilat kanalen och ska putsa lite mer, men tänkte inte ta bort så mycket mer, ev. lite mer i innerradien, vad tycker folket??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!