Hej. Håller på att skruva ihop min renoverade 400-låda med manuellt ventilhus och behöver då byta spak. Den golvspak jag har nu är en B&M starshifter(tror jag den hette) och den har jag lite problem med, då den inte riktigt funkade som jag trodde.
Jag lyfter ju spärren till "ratchet mode" och drar ner till 1:an, sen skjuter jag spaken framåt ett hack, 2:an. Därefter lägger jag i 3:an genom att trycka en gång till. Därefter så går det inte att föra ner spaken i
2:an igen, utan måste lyfta upp spärren och FÖRSIKTIGT föra den framåt till automatens drive-läge, för att sedan gå till baka in i "ratchet mode". oförsiktighet ger brutalt frivarv då neutralen åker i.
Inget av detta har varit ett problem under sommarn som gick, då lådan fortfarande var automat, men med manuellt ventilhus så måste det ju gå att bara trycka spaken åt det håll man vill växla.
Frågan är alltså, är min spak kass, är jag dum i huvudet (lite troligt faktiskt) eller har jag fel spak för mina behov? Vad heter isåfall funktionen jag söker? tips om lämplig spak?
Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Jag har plockat isär några i studiesyfte och de brukar kärva i alla leder efter ett tag. Testa att göra rent den och fetta in på nytt så kanske den fungerar bättre.
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Byt till B&M´s quiksilver spak. den går mycket lätt att "ratcha" åt vilket håll du vill, fungerar som en "mc vxl spak" den står i mittlägget hela tiden du är i ratchet mode..
Från parkläget får du lyfta den uppåt och föra den förbi revers, neutral och ställa den i Drive, där trycker du ner den och är i ratchet mode, 2 klick bakåt (spaken hamnari mittläge vid varje klick när du släpper den) så ligger då 1án i, BANG (frammåt då) nästa klick 2án, bang 3án, sista banget framåt ger den neutral om du behöver.. MEN finnessen är att ligger du på 3án och vill tillbaks till 2án så gör du en bang bakåt vips är 2án i
Denna spak fungerar även för reverse manual body ventilhus vilket inte JAG rekomenderar, dessutom är spaken väldigt lätt "bygga" om för 4 vxlad låda senare..
Från parkläget får du lyfta den uppåt och föra den förbi revers, neutral och ställa den i Drive, där trycker du ner den och är i ratchet mode, 2 klick bakåt (spaken hamnari mittläge vid varje klick när du släpper den) så ligger då 1án i, BANG (frammåt då) nästa klick 2án, bang 3án, sista banget framåt ger den neutral om du behöver.. MEN finnessen är att ligger du på 3án och vill tillbaks till 2án så gör du en bang bakåt vips är 2án i
Denna spak fungerar även för reverse manual body ventilhus vilket inte JAG rekomenderar, dessutom är spaken väldigt lätt "bygga" om för 4 vxlad låda senare..
Anders "Nova" Forsberg
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
En mycket bra spak, kör en sådan på min TH700R4.Byt till B&M´s quiksilver spak
Köpte min hos Dalhems för en billig peng...
//Brasse
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Jag installerade en B&M Pro Ratchet spak igår och fick väl ett skapligt intryck av den iaf.
Visst, den är ju amerikansk och toleranser är därefter. Men den såg väl tilltagen ut och känslan funkade helt klart.
"Nackdelen" är att den endast har ratchet-funktion och inget annat.
Däremot vet jag inte hur den står sig i längden med slitage osv.
Har du kikat så att vajern går i mjuka böjar osv så den inte också bidrar till att spaken inte funkar som den ska?
Visst, den är ju amerikansk och toleranser är därefter. Men den såg väl tilltagen ut och känslan funkade helt klart.
"Nackdelen" är att den endast har ratchet-funktion och inget annat.
Däremot vet jag inte hur den står sig i längden med slitage osv.
Har du kikat så att vajern går i mjuka böjar osv så den inte också bidrar till att spaken inte funkar som den ska?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Har nu fått reda på att det är så den spaken funkar. Så, det blir att köpa nytt.
Pro Ratchet har startspärr med eller?
Pro Ratchet har startspärr med eller?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.
Det följer med två brytare du kan installera inuti konsolen. En för neutral och en för backljus.
Det är alltså bara en vanlig brytare, men den ena förmodar jag att du kan koppla till tändlåset om du har startspärren i den?
Jag har startspärren direkt i min låda så ja har inte brytt mig om att sätta i dom. Backljus kan iof vara bra att ha så den får jag nog sätta i senare.
Det är alltså bara en vanlig brytare, men den ena förmodar jag att du kan koppla till tändlåset om du har startspärren i den?
Jag har startspärren direkt i min låda så ja har inte brytt mig om att sätta i dom. Backljus kan iof vara bra att ha så den får jag nog sätta i senare.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.