Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av Falkenrejsing »

Hej. Håller på att skruva ihop min renoverade 400-låda med manuellt ventilhus och behöver då byta spak. Den golvspak jag har nu är en B&M starshifter(tror jag den hette) och den har jag lite problem med, då den inte riktigt funkade som jag trodde.
Jag lyfter ju spärren till "ratchet mode" och drar ner till 1:an, sen skjuter jag spaken framåt ett hack, 2:an. Därefter lägger jag i 3:an genom att trycka en gång till. Därefter så går det inte att föra ner spaken i
2:an igen, utan måste lyfta upp spärren och FÖRSIKTIGT föra den framåt till automatens drive-läge, för att sedan gå till baka in i "ratchet mode". oförsiktighet ger brutalt frivarv då neutralen åker i.
Inget av detta har varit ett problem under sommarn som gick, då lådan fortfarande var automat, men med manuellt ventilhus så måste det ju gå att bara trycka spaken åt det håll man vill växla.

Frågan är alltså, är min spak kass, är jag dum i huvudet (lite troligt faktiskt) eller har jag fel spak för mina behov? Vad heter isåfall funktionen jag söker? tips om lämplig spak?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av thojo »

Jag har plockat isär några i studiesyfte och de brukar kärva i alla leder efter ett tag. Testa att göra rent den och fetta in på nytt så kanske den fungerar bättre.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nova67ss
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 24, 2010 8:39 pm
Ort: Göteborg

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av Nova67ss »

Byt till B&M´s quiksilver spak. den går mycket lätt att "ratcha" åt vilket håll du vill, fungerar som en "mc vxl spak" den står i mittlägget hela tiden du är i ratchet mode..

Från parkläget får du lyfta den uppåt och föra den förbi revers, neutral och ställa den i Drive, där trycker du ner den och är i ratchet mode, 2 klick bakåt (spaken hamnari mittläge vid varje klick när du släpper den) så ligger då 1án i, BANG (frammåt då) nästa klick 2án, bang 3án, sista banget framåt ger den neutral om du behöver.. MEN finnessen är att ligger du på 3án och vill tillbaks till 2án så gör du en bang bakåt vips är 2án i

Denna spak fungerar även för reverse manual body ventilhus vilket inte JAG rekomenderar, dessutom är spaken väldigt lätt "bygga" om för 4 vxlad låda senare..
Anders "Nova" Forsberg
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av tobmag »

Byt till B&M´s quiksilver spak
En mycket bra spak, kör en sådan på min TH700R4.
Köpte min hos Dalhems för en billig peng...

//Brasse
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av Jonathan_ »

Jag installerade en B&M Pro Ratchet spak igår och fick väl ett skapligt intryck av den iaf.
Visst, den är ju amerikansk och toleranser är därefter. Men den såg väl tilltagen ut och känslan funkade helt klart.
"Nackdelen" är att den endast har ratchet-funktion och inget annat.

Däremot vet jag inte hur den står sig i längden med slitage osv.

Har du kikat så att vajern går i mjuka böjar osv så den inte också bidrar till att spaken inte funkar som den ska?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av Falkenrejsing »

Har nu fått reda på att det är så den spaken funkar. Så, det blir att köpa nytt.
Pro Ratchet har startspärr med eller?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Växelspak till automat med manuellt ventilhus.

Inlägg av Jonathan_ »

Det följer med två brytare du kan installera inuti konsolen. En för neutral och en för backljus.
Det är alltså bara en vanlig brytare, men den ena förmodar jag att du kan koppla till tändlåset om du har startspärren i den?

Jag har startspärren direkt i min låda så ja har inte brytt mig om att sätta i dom. Backljus kan iof vara bra att ha så den får jag nog sätta i senare.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar