ducati tändsystem

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

ducati tändsystem

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

har satt dit ett ducati brytalöst tändsystem på min zundapp ,kör med 70cc
kan någon förklara hur jag ställer in tändningen,
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: ducati tändsystem

Inlägg av G-son »

Genom att vrida tändplattan tills du har önskad förtändning, men det känns som att det svaret är så uppenbart att du antagligen menar något annat... :?:
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

Re: ducati tändsystem

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

jo det vet jag att man måste vrida tändplattan för att ändra tändningen
men hur vet jag hur mycket jag ska vrida ,plattan ska ju stå någon grad i förtädning 1,5grader tror jag , hur vet jag när den är det . ska man mäta vilket läge kolven har.
någon som kan ge en utförlig beskrivning?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: ducati tändsystem

Inlägg av G-son »

Vissa Ducatisvänghjul & tändplattor är märkta för att visa att gnistan ska komma när märkena matchar varann vid något varvtal, vissa har inga markeringar alls. Hur som helst går det inte tala om för en motor vilken förtändning den ska gå bäst med, så kavla upp ärmarna och prova dig fram till den inställning som fungerar bäst. Tar sin lilla tid, men det är enda sättet att hitta optimalt läge.
427cu
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:58 pm

Re: ducati tändsystem

Inlägg av 427cu »

Hej!

Ställ kolven i ÖD. Gör ett märke i svänghjulet och ett i blocket som står mittemot varandra. Vrid tillbaka kolven så den står 1,5mm före ÖD. Gör ett nytt märke i blocket. Starta motorn och anslut stroboskoplampan. Nu skall markeringen på svänghjulet stå för den senaste gjorda markeringen. Om inte...stäng av justera tändpunkten i svänghjulet

mvh
427cu
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: ducati tändsystem

Inlägg av G-son »

Men... ska det linjera på lägsta möjliga tomgång? Maxvarv? Godtyckligt varvtal därimellan? :whistle:

Dessa tändsystem retarderar, alltså flyttas tändpunkten med varvtalet. Mått på förtändning är oanvändbara utan ett givet varvtal.
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

Re: ducati tändsystem

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

men det borde ju finnas en grundinställning på tändningen som man sen kan ut går ifrån
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: ducati tändsystem

Inlägg av G-son »

Absolut. På de motorer där tändningen egentligen ska sitta linjerar man ett streck på plattan mot en pil i blocket, eller om det var tvärt om. Eftersom du inte har en sån motor är det bara att börja prova sig fram...
Skriv svar