Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
Godagens! jag passade på att volta min älskade 242a nu i höst så att jag skulle ha något
att skruva i under vintern. Tur att jag har snälla vänner som sponsra mig med en ny bil
att bygga på. i version två blir det samma drivlina men ny kaross.
efter som det inte är robban som gör denna tråd (jag gör det under tvång, han har mina
verktyg som gissla!/erikb) så lägger jag väl lite och ett gäng med bilder så får robban fylla
på med mer info.
Bil: volvo 242 75
Motor&drivlina: b230ft, ft kolvar, h-profil stakar, 16v topp som är lite smygfilad,
egenbyggt grenrör där det bor en hx40, vems sprut, 6-pucks slinter, m90 låda, 1031 axel.
lite bilder nu då
så här såg den ut:
En oktober dag var det grusbus som stod på schemat
HEJ VAD DET GÅR!
ojdå!
lite bucklig och sned men ingen som inte portopowern och lite spackel kan fixa
nya 242an!
ALLT som sitter skruvas ur för rostlagning m.m
mer kommer senare
att skruva i under vintern. Tur att jag har snälla vänner som sponsra mig med en ny bil
att bygga på. i version två blir det samma drivlina men ny kaross.
efter som det inte är robban som gör denna tråd (jag gör det under tvång, han har mina
verktyg som gissla!/erikb) så lägger jag väl lite och ett gäng med bilder så får robban fylla
på med mer info.
Bil: volvo 242 75
Motor&drivlina: b230ft, ft kolvar, h-profil stakar, 16v topp som är lite smygfilad,
egenbyggt grenrör där det bor en hx40, vems sprut, 6-pucks slinter, m90 låda, 1031 axel.
lite bilder nu då
så här såg den ut:
En oktober dag var det grusbus som stod på schemat
HEJ VAD DET GÅR!
ojdå!
lite bucklig och sned men ingen som inte portopowern och lite spackel kan fixa
nya 242an!
ALLT som sitter skruvas ur för rostlagning m.m
mer kommer senare
Senast redigerad av Robert Markström den mån jan 01, 2018 10:09 pm, redigerad totalt 30 gång.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16v turbo version II (version I blev volta
Lösgrus och sand, ingen har sladdat som han.
Synd på den fina bilen.
Version 2 blir snyggare?
Synd på den fina bilen.
Version 2 blir snyggare?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo version II (version I blev volta
smakprov
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo version II (version I blev volta
jag (mig alltså inte erik;) slänger upp lite fler pics på slakten av nya bilen. dök upp en massa människor som ställde upp på att skruva sönder en fullt fungerande 240, men sen när den skulle ihop igen.. ja, tur man har P3
här sparades lite frisk plåt från den rullade bilen
How to: plock bort en bil från en motor
destruktiv människa nr1. Per
ryms förvånansvärt myck grejjer i en bil alltså
utställningsskick?
powerd by wasa.. inte så hemskt mycket på den men lite smått här å där + 600.000 små rost rosor som ett myggbett stora
jo då det går ta bort mera
The Demolition Crew. Per "hänger" lite avslappnat i garaget, sen har vi kakmonstret karin som kliar sig i arsul å larre vettefan?
blymattor Wiiee tur att The Crew rycker in
nån har stulit bojsänket??
sen tog vi fram lite kuddar å så fick hon mysa lite på sidan medan doktorn fixa det ringrostiga underredet
måst leta reda på resten av picsen, ligger på någon sticka här någerst återkommer med lite mer pics
här sparades lite frisk plåt från den rullade bilen
How to: plock bort en bil från en motor
destruktiv människa nr1. Per
ryms förvånansvärt myck grejjer i en bil alltså
utställningsskick?
powerd by wasa.. inte så hemskt mycket på den men lite smått här å där + 600.000 små rost rosor som ett myggbett stora
jo då det går ta bort mera
The Demolition Crew. Per "hänger" lite avslappnat i garaget, sen har vi kakmonstret karin som kliar sig i arsul å larre vettefan?
blymattor Wiiee tur att The Crew rycker in
nån har stulit bojsänket??
sen tog vi fram lite kuddar å så fick hon mysa lite på sidan medan doktorn fixa det ringrostiga underredet
måst leta reda på resten av picsen, ligger på någon sticka här någerst återkommer med lite mer pics
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo version II (version I blev volta
jo vänner är bra att ha vart å kört bilen idag faktiskt. måst genomföras en liten mappning men sen så! sen kommer förhoppningsvis 19" R fälgarna innan helgen så man får vara lite cool på lördag kanske man sku haft en huv åxå? måst lacka om den eftersom den inte blev riktigt 100 när den gjordes, man ska vara försiktig med klibb trasan
i'll be back
i'll be back
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16v turbo version II (version I blev volta
Blir skitbra Schyssta polare. Alltid kul att vara flera med
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
banan också, gick det fort?
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
tillräckligt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=50488" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=50488" onclick="window.open(this.href);return false;
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
Antar att ingen här gillar rost? gör inte jag iaf, som tur var så va det ju inte så värst omfattande i jämförelse med tex. subwoofers 240 som jag ger en för att han orkar
iaf, gick "ganska" snabbt att svetsa karossen, det som tog tid var alla dessa smårosor som syns på någon bild nedan, svetsjobbet tog ca 4 veckor medans under arbetet för lack tog typ 2 månader
här kom en bit från den rullade bilen väl till pass då någon "lagat" tidigare
här byttes även en bit, syn även vart alla rosor varit!
bortkapade kanter.
Workshop!
mmmmm, mysigt
se där, nu börja de likna nå.
blev ju "bara" 13-14kg underredsmassa
sen fick vi (jag & vaken med P3) finbesök, bara passa på å sätta han i arbete
sen lyckades jag lura ut lillebror (Böte) i garaget. hans skoter var nog trasig vid det tillfället så jag undrar om han hade en baktanke?
sen tog jag tag i hjulbaljan
nuke y-kors?
sen fick den hjul lagomt till jul
inte ofta man kan genomskåda en bil
iaf, gick "ganska" snabbt att svetsa karossen, det som tog tid var alla dessa smårosor som syns på någon bild nedan, svetsjobbet tog ca 4 veckor medans under arbetet för lack tog typ 2 månader
här kom en bit från den rullade bilen väl till pass då någon "lagat" tidigare
här byttes även en bit, syn även vart alla rosor varit!
bortkapade kanter.
Workshop!
mmmmm, mysigt
se där, nu börja de likna nå.
blev ju "bara" 13-14kg underredsmassa
sen fick vi (jag & vaken med P3) finbesök, bara passa på å sätta han i arbete
sen lyckades jag lura ut lillebror (Böte) i garaget. hans skoter var nog trasig vid det tillfället så jag undrar om han hade en baktanke?
sen tog jag tag i hjulbaljan
nuke y-kors?
sen fick den hjul lagomt till jul
inte ofta man kan genomskåda en bil
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
vågade inte göra inlägget längre då datorn kan få för sig frysa ihop ibland
jodå, mycket trevliga ställen ska det allt börja rosta på
å under bakljusen i karosserikittet hade det börja "wasa" sönder.
men sen var det inte mycket mer med rosten. längs med tröskel vid golvbrunnarna bak
hade det rötat lite å ovan domkrafts fästena båda sidor fram men det har jag inga kort
på som tur är så då svetsa vi bort massa skruvhål å snygga till motorrummet som
sen fick sig en sväng med käftsmälls orange färg
ja den är från biltema
nödvändigt? ja vet it men coooolt
morotsbalk
glömde jag berätta om rosorna? jo det blev endel finspacklande å slipande.
hittar fortfarande vita kusar i näsan
sedan blev det ett ventiltätnings byte eftersom Kvalitets fabrikatet Elwis blev till plast efter 3-400mil?!?!?
så då smidde jag fram ett verktyg av en rörstump, en gammal borr & en m8 insex 70mmlång.
motållet var 2st m10 mutter och en bit plattjärn som träddes över och låstes med m8 på toppens pinnbult!
ventiltätningarna tänkte jag köpa på volvo men när han berättar att dom kostar 29sek st kasta ja kölappen på han och sprang till auto ojanperä som sålde mig Elring tätningar för 8.43st
sen blev det nya leder å k-stag
sen åkte motorn upp med balkar å låda monterad
ett tak fick färg. gjorde det i omgångar, svårt lacka hela bilen i ett svep när man lurkar runt i ett lortigt garage
sen fick jag mig nya kjolar i plåt bockade! tack Daniel
inpassning mot dörrar å skärm för att svetsas för att sedan delas från dörrspringan å ner för att få lös skärmen
å så slipa förståss........
skärmen moddades för en snyggare övergång mot kjolen
sen fick denna sida ett lager grund, lugn bara. fanns visst 2 sidor
sen kom larre förbi lagomt till fruset skyfall så han fick ratta värsting traktorn så det går komma fram på uppfarten
ser småfrusen ut?
nåväl kommer fler bilder i färg här nåndag då arslet vaknat efter kökstolsmaraton på 2 timmar!
jodå, mycket trevliga ställen ska det allt börja rosta på
å under bakljusen i karosserikittet hade det börja "wasa" sönder.
men sen var det inte mycket mer med rosten. längs med tröskel vid golvbrunnarna bak
hade det rötat lite å ovan domkrafts fästena båda sidor fram men det har jag inga kort
på som tur är så då svetsa vi bort massa skruvhål å snygga till motorrummet som
sen fick sig en sväng med käftsmälls orange färg
ja den är från biltema
nödvändigt? ja vet it men coooolt
morotsbalk
glömde jag berätta om rosorna? jo det blev endel finspacklande å slipande.
hittar fortfarande vita kusar i näsan
sedan blev det ett ventiltätnings byte eftersom Kvalitets fabrikatet Elwis blev till plast efter 3-400mil?!?!?
så då smidde jag fram ett verktyg av en rörstump, en gammal borr & en m8 insex 70mmlång.
motållet var 2st m10 mutter och en bit plattjärn som träddes över och låstes med m8 på toppens pinnbult!
ventiltätningarna tänkte jag köpa på volvo men när han berättar att dom kostar 29sek st kasta ja kölappen på han och sprang till auto ojanperä som sålde mig Elring tätningar för 8.43st
sen blev det nya leder å k-stag
sen åkte motorn upp med balkar å låda monterad
ett tak fick färg. gjorde det i omgångar, svårt lacka hela bilen i ett svep när man lurkar runt i ett lortigt garage
sen fick jag mig nya kjolar i plåt bockade! tack Daniel
inpassning mot dörrar å skärm för att svetsas för att sedan delas från dörrspringan å ner för att få lös skärmen
å så slipa förståss........
skärmen moddades för en snyggare övergång mot kjolen
sen fick denna sida ett lager grund, lugn bara. fanns visst 2 sidor
sen kom larre förbi lagomt till fruset skyfall så han fick ratta värsting traktorn så det går komma fram på uppfarten
ser småfrusen ut?
nåväl kommer fler bilder i färg här nåndag då arslet vaknat efter kökstolsmaraton på 2 timmar!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
kör på med lite kommentarer nu så vi it drunknar på denna sida
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
Coolare med bockade plåtkjolar än nå plastbitar Gillas.
Ett tips på din "ventilfjäderbåge", ett tips är ju att göra dom du gjort, Fast du bygger distanser uppåt från rörbiten och använder en tving, Så kan man skruva ihop fjädrarna
Trevligt när det byggs från grunden från början, Krävs lite motivation!
Kommer följas.
Ett tips på din "ventilfjäderbåge", ett tips är ju att göra dom du gjort, Fast du bygger distanser uppåt från rörbiten och använder en tving, Så kan man skruva ihop fjädrarna
Trevligt när det byggs från grunden från början, Krävs lite motivation!
Kommer följas.
Chevelle SS -65
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
jo nog hade det kanske gått göra nå med en tving men jag hade ju toppen kvar på blocket : )
motivation vet jag inte ens om jag hade, efter kraschen han jag som inte känna efter utan började
skruva sönder den voltade bilen dagen efter, 2 veckor senare kom den nya bilen in i garaget som det
börjades med direkt. hade jag skutit på byggandet hade det nog inte blitt av då man förmodligen hellre
suttit i soffan å tjurat
lika bra ta tag i det direkt innan det sjunkit in att man totalskrotat pärlan!
motivation vet jag inte ens om jag hade, efter kraschen han jag som inte känna efter utan började
skruva sönder den voltade bilen dagen efter, 2 veckor senare kom den nya bilen in i garaget som det
börjades med direkt. hade jag skutit på byggandet hade det nog inte blitt av då man förmodligen hellre
suttit i soffan å tjurat
lika bra ta tag i det direkt innan det sjunkit in att man totalskrotat pärlan!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16v turbo V.2 (version 1 voltad)
Jaha toppen var på plats, Då var det en annan sak Jo är ju lätt att tjura ihop när bilen man lagt x antal garagetimmar på totalförstörs.
Chevelle SS -65