Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
Varför ska man alltid ha idén: "Hur svårt kan de va?"
Nu är det påbörjat iaf. Har inskaffat en Lancer evo1 -93 kaross. Fått hem paketet med cheva ls1:an från staterna. Och plasman har fått gå lös i karossen.
Lägger upp lite bilder och försöker uppdatera eftersom.
Här står utgångsprojektet.
En låda har anlänt efter 16 dygn på havet.
MEN, ratten är ju på fel sida! Då tar vi fram plasmaskäraren.
Utrensat på asfaltmattor.
Motorrummet är utstädat.
En bur inhandlades från Finess.
Mera burbygge.
Börjar ta form.
Många bitar blir det.
Nu är det påbörjat iaf. Har inskaffat en Lancer evo1 -93 kaross. Fått hem paketet med cheva ls1:an från staterna. Och plasman har fått gå lös i karossen.
Lägger upp lite bilder och försöker uppdatera eftersom.
Här står utgångsprojektet.
En låda har anlänt efter 16 dygn på havet.
MEN, ratten är ju på fel sida! Då tar vi fram plasmaskäraren.
Utrensat på asfaltmattor.
Motorrummet är utstädat.
En bur inhandlades från Finess.
Mera burbygge.
Börjar ta form.
Många bitar blir det.
Senast redigerad av skoterjocke den ons jul 30, 2014 9:40 pm, redigerad totalt 9 gång.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
En sak har jag upptäckt, plåten i en evo är ungefär lika tjock som i en colaburk. Usch vad tråkig den är att svetsa i.
Lite fler bilder.
Plasman går varm.
Mer hål, mindre evo.
Köpte mig en donator lancer för att ta torpedväggen ifrån, men konstaterade att det var inte längre nörvändigt.
Första provmonteringen då motorn faktiskt fick plats. Och det var inte ens nära från början
En ny framvagnsbalk har bockats till. Tur att det finns hydauliska rörbockar.
Förstärkningsbalkar fick tillverkas i 2mm plåt.
Börjat med att bygga upp grundformen på kardantunneln.
Brandväggen på plats.
Växellådan börjar täckas in.
Provmonterat stol för att se var man kommer att sitta. Blir trångt i baksätet.
Lite fler bilder.
Plasman går varm.
Mer hål, mindre evo.
Köpte mig en donator lancer för att ta torpedväggen ifrån, men konstaterade att det var inte längre nörvändigt.
Första provmonteringen då motorn faktiskt fick plats. Och det var inte ens nära från början
En ny framvagnsbalk har bockats till. Tur att det finns hydauliska rörbockar.
Förstärkningsbalkar fick tillverkas i 2mm plåt.
Börjat med att bygga upp grundformen på kardantunneln.
Brandväggen på plats.
Växellådan börjar täckas in.
Provmonterat stol för att se var man kommer att sitta. Blir trångt i baksätet.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Lite fler fler rör.
Mer plåt.
Här borde man kunna rymma en v8.
Kardantunnel klar.
Bakdifffen blir en Ford 8.8 IRS, dock så är den lite större än original = plasmaskärare.
Påbörjad infästning till diffen.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Urspårat projekt! Är tanken busbil för gatan eller ska du smiska japanerna på stjärten med amerikanskt muskedunder under huven på driftinbanorna?
Jag måste dock fråga.. varför en Evo kaross då du ändå kapar ur den så mycket? Hade de inte varit lika enkelt med en vanlig Lancer kaross?
Jag måste dock fråga.. varför en Evo kaross då du ändå kapar ur den så mycket? Hade de inte varit lika enkelt med en vanlig Lancer kaross?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Skitkul Jocke!! kul med fler som LS konverterar, gillade skarpt Miatan som er kompis hade..
Vad blir tanken med bilen? Drifting antar jag!? Ska ni till Gatebil? vi tänkte dit iaf..
Hörs o ses! hälsa
Vad blir tanken med bilen? Drifting antar jag!? Ska ni till Gatebil? vi tänkte dit iaf..
Hörs o ses! hälsa
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D
Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?
Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Gött att se jocke
Mera sånt här det gillas
Mvh
Robban
Mera sånt här det gillas
Mvh
Robban
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.
Den kommer att köras dels som drifting, men även vanlig bankörning. Dock räknar jag inte med att evon har den bästa väghållningen. Kommer nog inte i närheten av väghållningen jag har i min camaro cup bil
Skulle den mot förmodan bli klar i sommar så är givitvis gatebil med i planerna.
Den kommer att köras dels som drifting, men även vanlig bankörning. Dock räknar jag inte med att evon har den bästa väghållningen. Kommer nog inte i närheten av väghållningen jag har i min camaro cup bil
Skulle den mot förmodan bli klar i sommar så är givitvis gatebil med i planerna.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Hittade den på ebay, en skrot i cleveland som var kanon att göra med. De ligger någonstan mellan 2000-6000 $, sen gick min frakt på 700$. Köpte då dollarn låg på 6.53, och det slutade hemma för ganska precis 9:-/dollarn.GPD skrev:Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D
Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Fasen vilket kul projekt!
Är det du som hade en super seven med saabmotor i gbg för några år sedan?
Är det du som hade en super seven med saabmotor i gbg för några år sedan?
Erik Granlund
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Det stämmer bra, sålde den för 2 år sedan.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Det behöver du ju egentligen inte en Evo-kaross för egentligen, SFRO tittar på vikt och effekt, inte tidigare effekt. Vanlig reggning hade kollat på tidigare siffror.skoterjocke skrev:Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.
Men det spelar ju ingen roll nu! Det kommer bli en grym bil lika fullt Börjar vara ganska många som köper hem crate LS1or och bygger in! Miatan som nämnts, Polis Volvon på Elmia, jag vet av en drift E30 också å sen denna! Kul!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
evo karosserna brukar ju vara ganska mkt mer besparade från rost en från en vanlig lancer...
Och en tom evo1-3 kaross är ju småpengar.
Och en tom evo1-3 kaross är ju småpengar.
10.01@233kmh. Gatevo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Hårdrock som vanligt
Glöm inte fixa till avluftningen i diffklumpen
Men skynda dig att bygga klart nu, snart dags att köra ju!
Glöm inte fixa till avluftningen i diffklumpen
Men skynda dig att bygga klart nu, snart dags att köra ju!
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Då var det dax för en updatering. Har hållt på med tjejens skyline, så jag har inte hunnit göra så mkt med evon. Men jag har fått en del grejer från Usa som jag har väntat på.
Hjulhubbar från Ford Thunderbird, ska använda dessa och svarva ned tappen så jag använder evons hjullager.
Har pressat ut en massa gamla äckliga bussningar, nu ska bärarmar mm på blästring.
Simsalabim, Tommy på Silab har pulverlackat i mattsvart. Lite trevligare att jobba med nu.
Hjulhubbarna har fått ny bultdelning, 5x120. Dvs bmw, lite lättare att hitta fälgar.
Pedalstället med bromsvåg, och E-gas mojängen till gaspedalen
Justerbart 80mm, istället för att ha ställbar stol.
2 st Sparco evo2 stolar. Man hamnar ganska långt bak.Man kommer att titta ut genom den bakre sidorutan.
En baffling till oljetråget inhandlades från Improved racing i Usa.
Bromsvätska behållare. 3 behållare i 1. Ser jäkligt seriös ut mad AN-nipplar mm.
Här är bafflingen monterad. Den ska sedan skruvas fast i originalfästena.
Lite annat smått och gott kom hem från Summit. Bla en lamelldiff från Ford motorsport. En säkringshållare , lite nipplar mm. Samt en bosch 044 från england.
Hjulhubbar från Ford Thunderbird, ska använda dessa och svarva ned tappen så jag använder evons hjullager.
Har pressat ut en massa gamla äckliga bussningar, nu ska bärarmar mm på blästring.
Simsalabim, Tommy på Silab har pulverlackat i mattsvart. Lite trevligare att jobba med nu.
Hjulhubbarna har fått ny bultdelning, 5x120. Dvs bmw, lite lättare att hitta fälgar.
Pedalstället med bromsvåg, och E-gas mojängen till gaspedalen
Justerbart 80mm, istället för att ha ställbar stol.
2 st Sparco evo2 stolar. Man hamnar ganska långt bak.Man kommer att titta ut genom den bakre sidorutan.
En baffling till oljetråget inhandlades från Improved racing i Usa.
Bromsvätska behållare. 3 behållare i 1. Ser jäkligt seriös ut mad AN-nipplar mm.
Här är bafflingen monterad. Den ska sedan skruvas fast i originalfästena.
Lite annat smått och gott kom hem från Summit. Bla en lamelldiff från Ford motorsport. En säkringshållare , lite nipplar mm. Samt en bosch 044 från england.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;