Vad ska diskuteras här på den avancerade delen av forumet?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Vad ska diskuteras här på den avancerade delen av forumet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

På Turbotrimning Avancerat diskuteras svårare, djupare och mer tävlingsinriktade saker/teorier som tex race-toppar, race-kamaxlar, stora turboaggregat, bromsningar, kyl- och oljesystem, mm.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en turbo-motor det handlar om utan det är mer viktigt att diskussionen håller lite högre nivå med mer genomtänkta tankar och ideer som beskrivs med mer än en rad.

Sen så hoppas vi att folk som inte har någon större egen erfarenhet eller kunskap inte blandar sig i diskussioner som de egentligen inte vet så mycket om.


Alla är vi nybörjare någongång och det är inget fel med det, men denna avdelning av forumet är mer för de som trimmar och tävlar på allvar.

Sådant som inte riktigt kvalar in flyttas till en annan mer lämplig del på forumet. Hoppas att ingen misstycker?


Jag hoppas att vi tillsammans kan utveckla denna avdelning till den bästa av sitt slag här i Sverige och att gamla motortrimmar-rävar som förut inte synts på internet-forum som detta ska känna inspiration att komma ut på webben och diskutera motortrimning.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Bra initiativ!

Det har ju blivit en del trådar som hamnat fel det sista...

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Ett rackarns bra förslag För det ligger nog någon ting i det du säger om det blir lte mer seriösa diskutioner så kommer det nog hit lite fler seriösa motor trimmare på köpet För om det förs en seriös diskution så tjänar ju alla på det
även dom som e nybörgare Ett förslag e kanske å skriva som under text till rubriken att som krav för att svara el öppna en diskution att man tex har minst ett el två avanserade motorbyggen bakom sig så folk förstår vad det handlar om. Bara en tanke som kanske går att formulera till på något bra sätt
mvh AFFE
en förgrymad 08 bo
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

AFFE skrev:Ett rackarns bra förslag För det ligger nog någon ting i det du säger om det blir lte mer seriösa diskutioner så kommer det nog hit lite fler seriösa motor trimmare på köpet För om det förs en seriös diskution så tjänar ju alla på det
även dom som e nybörgare Ett förslag e kanske å skriva som under text till rubriken att som krav för att svara el öppna en diskution att man tex har minst ett el två avanserade motorbyggen bakom sig så folk förstår vad det handlar om. Bara en tanke som kanske går att formulera till på något bra sätt
mvh AFFE
en förgrymad 08 bo
Det som är avancerat bygge för dig det kan vara div 1 bygge för nån annan.
Förstår att ni ledsnar på alla "skit" frågor från folk som är nybörjare men hoppas att ni inte glömmer bort oss oxå ;)
142 Turbo
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Texten till under rubrik var ju som sakt var bara ett förslag Men självklart får ju inte dom som e ny börjare inte glömmas bort Kan ju själv ställa mig till den skara som e ny börjare i alla fall när det gäller turbo å för den delen så har jag inte själv plockat ihop något så jätte avanserat bygge men lte koll på grejerna har jag i alla fall men allting e ju relativt Jag tror nog dom flesta förstår tanken bakom förslaget
mvh AFFE
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Låter som en toppen idé, men som nämts tidigare så är ju frågan hur man vill definiera Avancerad och Allmän trimmning. Men du är inne på rätt spår Jens.

- Dyker ju upp en hel del trådar som igentligen skulle kunnat legat någon annanstans.

All-in på denna idén.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tips! plocka gärna fram gamla intressanta trådar här på avancerade delen.


fins mycket gamla trådar som kanske nån har nya teorier eller erfarenheter om som kan va kul att diskutera vidare på.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Jag har förslag på en ny post som borde skapas. Ett hitintills förbisett ämne, aerodynamik. Mycket viktigt, och väldigt olika beroende på bilen är byggd för kurvtagning, dragracing m.m. Stora vinster att hämta här!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

zeke varg skrev:Jag har förslag på en ny post som borde skapas. Ett hitintills förbisett ämne, aerodynamik. Mycket viktigt, och väldigt olika beroende på bilen är byggd för kurvtagning, dragracing m.m. Stora vinster att hämta här!
mycket bra ide som passar bra här på avanserade delen, du får gärna starta en ny tråd och skriva nåra rader i ämnet så vi kommer igång med en diskution.

jag har ibland funderat på att bygga en plexiglas låda för att flödestesta model bilar i min flödes bänk :) (har köpt en vega för endamålet av mats motor :) )

jag har också fixat rök patroner som jag bruka använda i ventilatins jobb normalt som man säkert kan suga/trycka i flödesbänken för att kolla luftsläpp mm.

vilken vind hastighet bör man ha för att uppnå vättiga resultat och hur ska bilen stå i lådan tro? kan man hitta bilder och info nånstans hur det går till i din värd?

har toyota nån sån egen anlägning?

jag har läst på lite om front aria beräkningar och CV värden som jag kan lägga in sen??
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Det som jag har kommit i kontakt med är mera teoretiskt. De har rejäla vindtunnlar men för att förstå var problemen ligger i ett fordons aerodynamik så kommer man långt genom resonemang och lite förståelse kring ämnet. Just kring aerodynamik så kan man nog nå ganska bra resultat om man kan göra en skal modell som du beskrev. Det bästa tror jag om du bygger av ett genomskinligt stort rör där tillräcklig längd och vidd finns för att luften kan röra sig utan turbulens innan den träffar din modell. Botten bör vara plan och modellen stående på en våg, gärna två fördelade på fram och bakhjul för att mäta positiv eller negativ lyftkraft. Sedan borde vi introdusera en rök, alternativt fint pulver för att se hur luften rör sig kring fordonet samt med pulver kanske var det byggs upp fickor med undertryck etc. Små trådar kan fästas på karossen för att se lufttryck. Det sämsta med en liten modell är förmodligen att luften inte rör sig naturligt genom motorum, hjulhus och underrede som på den riktiga bilen. Men man kan nog få mycket information från en minitunnel. Bra ide!!!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Kanon idé :thumbright:

Skulle vara kul att kolla en taksænkt, bred Pv i Jens tunnel :hihi:

Allvarligt så ser jag med spænning fram emot denna tråd :D

:arrow: /NXJ I NORGE
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar