MegaLogViewer och förklaringar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Patrik H »

Finns det några förklaringar (helst på svenska) vad alla olika val till graferna betyder. det vanliga lambda ladd temp duty cycle osv fattar man ju, men tex gammae engine osv, hur tyder man dom ? ja har ju mappat en del nu men bara andvänt det nödvändigaste.

Finns det några bra förklaringar Mvh Patrik
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Kaos »

La in lite mer förklaringar. kolla min sidan.
klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Patrik H »

Tack :wink:
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Axxel_021 »

Förjävla bra, nu kanske man orkar sätta sig och läsa lite loggar utan att klia sig i huvudet :lol:

Mvh
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Patrik H »

hej detta står på KLAS/KAOS sida rsport är det någon som kan hjälpa till med vad tpsacc står för och hur man tolkar det ? det har väl med acctilskottet att göra men hur tyder man värdet ?
ja tycker det är kanon bra att klas lägger ner lite tid och fixar en hjälp på svenska så om någon har kommentarer så är det ju bara bra .

http://www.rsport.se/guide/Megalogviewe ... er_ms1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Time = En kontroll tid som räknar upp till 65,535 och startar sedan om
SecL = Räknar från 0-255 och börjar om.
RPM/100 = MS1 har i upplösningen 100 RPM steg. 0 till 25500 RPM
MAP = Mainfold Absolut Presser, Absolut tryck i "kPa" 20 till 255 kPa original sensor.
TP = Throttle Positon, Gasspjällsposition 0 till 100 %
O2 = Syre sensorn, mäter syremängden i avgaserna, 0 till 5 volt. Vid smalband behövs ingen översättningstabell men när man kör bredband kan man använda denna funktion.
MAT = Mainfold/Mass Air Temperatur, lufttemperaturen vid givaren.
CLT = Colent Temperatur, vatten temperatur vid givaren.
Engine = Detta värde berättar i vilket tillstånd motorn befinner sig i :
1= running
2= cranking
5= running and start-up enrichment
9= running and warm-up enrichment
13= running and start-up enrichment and warm-up enrichment
17= running and TPS acceleration enrichment
25= running and warm-up enrichment TPS acceleration enrichment
33= running and TPS deceleration enrichment
Gego = O2 regleringen i % 100=ingen reglering. Gränsvärden bestäms av användaren.
Gair = Luft temperatur kompensering ökar bränslet vid hög temperatur osv
Gwarm = Warm Up, kallstartstabellen vid uppstart.
Gbaro = Kompensering för lufttryck vid start tas ett referens tryck in som sedan gäller tills nästa gång man startarom boxen om man monterar en extra MAP sensor kommer man ha kontinuerlig korrigering.
Gammae = Alla beräknade kompenseringar, luft, vatten, lufttryck osv. Sammanslagna.
TPSacc = (osäker)
Gve = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 1
PW = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 1.
Gve2 = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 2
PW2 = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 2.
DutyCycle1 = Öppnings tiden i %, kanal 1.
DutyCycle2 = Öppnings tiden i %, kanal 2.
idelDC = Tomgångs motorn arbets cykel, 0 till 100 %
BCDuty3 = Boost DC eller Vatten insprutning DC 0 till 100 %
Spark Angel = Förtändning.
EGT = Avgas Temperatur, Avgastemperatur 0 till 5 volt.
Fuel Press = 0 till 5 volt
Knock = Självantändning, 0 till 5 volt
RPM = Trots att systemet inte läser mer än 100 steg så tar det medelvärden.
barometer = Absolut tryck i "Kpa"
batt v = Volten som boxen matas med bör vara mellan 12 till 13,8-14,4 Volt.
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Kaos »

TPSacc är spjällägets accelerations tillskott men om det är i % eller MS eller volt, vet jag inte ska kolla upp detta i en gammal logg i kväll då det blev sent i går.

Sen finns porta, b, c, d osv vad gör dom ????

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Patrik H »

i stora delar av min logg har ja ett engine värde på 9 som då ska stå för bla warm up enrichment fast motorn är 100% varm dvs över den temperatur somm ja inte längre har någon warm up . vad kommer det sig?
Kaos
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:04 pm
Ort: Götene
Kontakt:

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Kaos »

Om du kollar på Gwarm borde du ha 100 som värde tycker jag när du har kommit upp i temp och över 72 Celsius nånting.. du kanske har en väldigt kall motor.

uppdaterat med mer korrekta beskrivningar

Time = Sekund räknar från 0-65,535 och börjar om, sedan MS slogs på.
SecL = Sekund räknar från 0-255 och börjar om, sedan MS slogs på.
RPM/100 = MS1 har i upplösningen 100 RPM steg. 0 till 25500 RPM
MAP = Absolut tryck i "kPa" 20 till 255 kPa original sensor. Motsvarar -0,8 till +1,5 bar.
TP = Gasspjällsposition 0 till 100 %
O2 = Syre sensorn, mäter syremängden i avgaserna, 0 till 5 volt. Vid smalband behövs ingen översättningstabell men när man kör bredband kan man använda denna funktion.
MAT = Lufttemperaturen vid givaren.
CLT = Vatten temperatur vid givaren.
Engine = Detta värde berättar i vilket tillstånd motorn befinner sig i :
1= running
2= cranking
5= running and start-up enrichment
9= running and warm-up enrichment
13= running and start-up enrichment and warm-up enrichment
17= running and TPS acceleration enrichment
25= running and warm-up enrichment TPS acceleration enrichment
33= running and TPS deceleration enrichment
Gego = O2 regleringen i % 100=ingen reglering. Gränsvärden bestäms av användaren.
Gair = Luft temperatur kompensering ökar bränslet vid hög temperatur osv
Gwarm = Warm Up, kallstartstabellen vid uppstart.
Gbaro = Kompensering för lufttryck, vid start tas ett referens tryck in som sedan gäller tills nästa gång man startarom boxen om man monterar en extra MAP sensor kommer man ha kontinuerlig korrigering.
Gammae = Alla kompenseringar sammanslagna,
luft, vatten, lufttryck osv. I % 100=ingen kompensering.
TPSacc = Spjäl läges accelerations tillskott.
Gve = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 1
PW = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 1.
Gve2 = Nuvarande VE värdet i mappen för varv/tryck, VE mapp 2
PW2 = Pulse Whide, pulsbred på spridare i millisekunder, kanal 2.
DutyCycle1 = Öppnings tiden i %, kanal 1.
DutyCycle2 = Öppnings tiden i %, kanal 2.
idelDC = Tomgångs motorn arbets cykel, 0 till 100 %
BCDuty3 = Boost DC eller Vatten insprutning DC 0 till 100 %
Spark Angel = Förtändning.
EGT = Avgas Temperatur, Avgastemperatur 0 till 5 volt.
Fuel Press = 0 till 5 volt
Knock = Självantändning, 0 till 5 volt
RPM = Trots att systemet inte läser mer än 100 steg så tar det medelvärden.
barometer = Barometriskt tryck uppmät av MS
batt v = Volten som boxen matas med bör vara mellan 12 till 13,8-14,4 Volt.
porta = Port A Data Register
portb = Port B Data Register
portc = Port C Data Register

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Patrik H »

jo när ja tittar på gwarm så står det 100% ändå så har engine en 9 som då ska betyda
"running and warm-up enrichment"
:?
Torpa_Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 02, 2011 5:31 pm

Re: MegaLogViewer och förklaringar

Inlägg av Torpa_Racing »

Tja! Lånar denna tråd för en fråga ang. megalogviewer 3.05

Jag har en Bosch smalbandslambda och de värden från lambdan som jag får i megalogviewer antar jag är spänningar då de skiftar mellan ~0,35 och ~0,85? Finns det någon funktion så man kan översätta dessa spänningar till lambdavärden eller måste man använda sig av en tabell? Är det någon som har en bra tabell för Bosch smalbandslambda? Jag har en liknande tabell men den håller inte riktigt måttet.

Tacksam för svar
Mvh Andreas
Skriv svar