Nya insuget till B20:n!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Nya insuget till B20:n!

Inlägg av JonasW »

Nya insuget till B20:n är klart så jag tänkte höra vad ni tycker om det. Det är ett insug från en B20E med avkapat spjäll och ditsvetsat spjällfäste för ett BMW M30-spjäll (65 mm) med givare. Sitter även en ny plenumsida eftersom Jens varit upp med den tidigare och grottat ur den. :).

Bild

Spridarfästen sitter också där för mina nya 340cc Bosch spridare och en fuelrail till dom. Finns även 2st nya push-in kopplingar.

Bild

Det jag & Mattias pratade om var att spridarfästena kanske var i längsta laget. Om man kollar på bilden nedan så är spridaren en bit in (det är fel spridare också, det där är 370cc från en 200sx, de nya kommer att passa bättre).

Bild

Men det borde ju gå att kapa ned dom och korta av fästet för fuelrailen så kommer de närmre toppen. Länk till alla bilderna: http://savarturbo.se/stuff/images/sugen_142/insug/

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

insuget ser bra ut, du får kapa spridar rören lite så att spridaren just tittar in i canalen.

jag håller på att fräsa säterna på toppen just nu, toppen blir ricktigt bra, jag tror den blev lite bättre än vad tanken var från början, men priset blir det samma (vad det nu var?) detta blir nog en kul motor som ändå har högt bruksvärde.

Lite topp data:
46x38 ventiler, specialsäten uttestade i flödesbänk, insugningskanal ca 36.5mm på trångaste stället för max vrid och körbarhet. Kanalen har hög gashastighet med högt flöde (högre än många fullrace toppar som portats av div rally/ rallycross portare som jag testat i min bänk). Högt vrid mellan 2800-6000rpm på en 2300 cc B20.

Vi får kolla på Gtech'n vad det blir för effekt när VEMS'et är färdigjusterat ! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fräna 3" trattar att sätta på röret från spjället om du behöver (ca 250kr) vi skulle också räkna på hur långt det ska vara från spjäll- filter
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Låter för jäkla bra det där! :) Måste få ihop grejerna nu när bilen rullar igen. Kan köra nu, måste bara få tag på en längre slang för bromsservot och en slang för vakum till fördelaren (fanns inget uttag för det på weberinsuget...)

Får komma förbi nån kväll så kan vi kika på trattar & det.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Volvo142 skrev:Låter för jäkla bra det där! :) Måste få ihop grejerna nu när bilen rullar igen. Kan köra nu, måste bara få tag på en längre slang för bromsservot och en slang för vakum till fördelaren (fanns inget uttag för det på weberinsuget...)

Får komma förbi nån kväll så kan vi kika på trattar & det.
OK!
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

För ännu mer glädje så kan jag medela att triggerhjulet är klart!!
du vet dom har korta veckor i holmsund hehe... :D
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

mAySon skrev:För ännu mer glädje så kan jag medela att triggerhjulet är klart!!
du vet dom har korta veckor i holmsund hehe... :D
Herregud vad bra :D. Får komma över då så försöker vi knåpa ihop nå fäste för hall-givaren osv.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

det såg ju trevligt ut,hur gick det sen?motor spec?
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

vince skrev:det såg ju trevligt ut,hur gick det sen?motor spec?
Vi fick ihop grejerna och bilen fungerar utmärkt, startar bra även på vintern. Riktigt bra tomgång fick jag med nya tändningen. För & nackdelar än så länge:

+ riktigt bra tomgång
+ betydligt bättre bränsleförbrukning
+ mer effekt & topphastighet
+ tystare, fick ett fint insugsljud istället för weberbröl

- egentligen bara ett enda än så länge, har dålig tomgång när den stått i minusgrader. Detta pga att jag inte har nån tomgångsmotor som förser den med extra luft. Men det ska väl fixas i framtiden.

Motorn än så länge är bara originalmotorn, en B20A med extraktor & 2.5" system. Ska när jag får tid nu i vår skruva ihop den nya och sätta i den. Den kommer att bestå av detta:

B20 borrad till 92mm
M-stakar med nya 92mm kolvar
R-kam
Topp portad av Jens tillsammans med 46/38.5 ventiler och bugpack race fjädrar

Bilen står still just nu, men jag ska skriva en ny tråd i vår med bilder på nya motorn & förhoppningsvis en uppstart osv :).
Skriv svar