Oljeflöde restriktor till HX35

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av philleee »

Jag behöver lite hjälp med att välja en lagom restriktor (som jag m.h.a google förstår behövs) till min Holset HX35W.

Någon som har kört med en liknande turbo och hittat en lagom restriktor?
Man vill ju varken få för lite eller för mycket olja in i turbon..

Tror kopplingen är AN4 orginal.
(ska sitta på en B230FK)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av philleee »

Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av TurboFransson »

nånstans mellan 2.5-5 mm är lagom in
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av Hewran »

Kör med stålomspunnen bromsslang till min hx55 (tror den är 3mm invändigt) och har högt oljetryck i maskin (7bar på varv och vid kall olja) och den har inte tryckt igenom eller levt fan så det verkar fungera.
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av philleee »

Hewran, hur pass stor retur har du?

Tack för svaren,

Jag har läst en hel de på dsmforums.
Vissa säger restriktor ca "0.65-0.80" för att dra ner på flödet in i turbon, och en retur på ca 10-12AN (inte särskillt stor då flödet in begränsats.)

Medans andra (då inklusive jag) funderar på att låta oljan flöda in, då den kyler och smörjer för turbons bästa och "rätta till" det med en stor retur så man inte kommer få problem. (Förutsatt att oljetrycket är inom acceptabla nivåer, 10-20psi under idle och max 70psi under körning/maxvarv)

I holset manualen står det att returen bör vara ca 19mm invändig, dvs ca an14 eller 16. (inte koll på måtten) så det känns fel att "rätta till" det på flödet IN istället för UT, eller hur?
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av Hewran »

Jag har an8 retur som går in över oljenivån i tråget , inte haft några problem alls.
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av JohanK »

philleee skrev:Någon som provat något som detta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4AN-TURB ... 3109wt_960" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även en del färdiga kitt på ebay, med banjo, slang o restriktor

Eventuellt att jag enbart fixar en an4 till an3 koppling till oljan och sedan en an12 till returen.


Har precis en sån och det funkar men är lite rädd att nippeln ska lossna då det är ganska tunt gods mot själva flänsen, lite spänn och värme på tryckslangen så riskerar den att ryka av, tänkte skaffa en AN4 nippel i rostfritt och gänga i istället så slipper man oroa sig för det.

Har AN10 till returen vilket aldrig genererat några problem.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av youask »

Jag kör samma som hewran , samma slang matning o an10 retur, hx55 dock ej bankörning..
10.01@233kmh. Gatevo
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av philleee »

Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: Oljeflöde restriktor till HX35

Inlägg av jonnystrand »

Okej, känns som att de e lagom med ca 2-4 mm då, kanske dumt att ha allt för stor och för mycket olja rakt på.
jag har testat att köra utan strypning på en hx55 på supran.var i all iver när jag byte turbo och glömde av att montera en strypning. och det blev blå rök och otrevligt men sen gjorde jag en stryppning då försvan all blå rök. så det kan göra ganska stor skillnad :thumbright:

jag har svetsat igen hålet på flänsen (olja in)med tigen och borrat ett litet hål (tror jag borrade 3mm) sen. har funkat perfekt för mig!
Skriv svar