Renovering ESAB Miggy 125

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Objektet är en ESAB Miggy125 som jag köpte nån gång förra seklet... typ -94 eller nåt.
Anledningen till renoveringen är att den betedde sig lite märkligt när jag provkörde den.
(Gjorde aldrig det när jag köpte den och sen har den legat i ett hörn.)
Tänkte att jag kunde ju ha den på jobbet och ev. svetsa aluminium med!

Det visade sig att "någon" varit där och "fixat" den förut!
Diodbryggan är för 3-fas och ska därför innehålla 6 dioder...
...vilket den gjorde, eller snarare 10...
EN av dioderna funkade som diod och en annan också, fast i båda riktningarna.
Alltså INTE som en diod utan som en helt vanlig kabel/ledare.

Detta förklarade lite varför det såg ut såhär (Svart/stål):
Bild

Diodbrygga:
Bild

Bild

Rensat:
Bild

Kyl/monterings-plåtar stående, inte så väldigt plana:
Bild

Liggande. Mojängen med 2 flatstift är en termisk brytare.
Bild

Köpte nya dioder på ELFA:
Art.nr:70-025-02 Benämn:BYP60A2, 200V,60A Pris:28,20
Art.nr:70-025-03 Benämn:BYP60K2, 200V,60A Pris:28,20
A2=anod i tråd
K2=katod i tråd

För att avlasta dioderna lite så satte jag i dubbla (paralellkopplade).

Ipressade dioder:
Bild
Bild
Bild

Monterat i svetsen igen:
Bild

Klart:
Bild

Den observante ser att termoskyddet inte är inkopplat, då funkar det inte alls, det VET jag:
Bild

Andra sidan/matarverk (orginal):
Bild

Klart bättre efter "renovering" av diodbryggan (Svart/stål):
Bild

CO2-tråd? Tror att det är svårt att göra tråd av CO2 men vaffan vet jag? ;-)
Bild

Jula's aluminiumtråd:
Bild

Testplåt från skrotlådan:
Bild

Tyvärr så orkar den inte riktigt med att köra i nåt grövre Aluminium...
Men nu funkar den iaf!!!



Edit 111107: uppdaterat krachade bilder.
Senast redigerad av fugazi den mån nov 07, 2011 10:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vad kör du för gas etc. när du kör aluminium?

Hur grovt (tunt) material fixar den?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Så ska det gå till :thumbright:

Har själv renoverat ett par bilgeneratorer (Med trasiga Dioder) på diverse mer eller mindre tveksamma sätt, men den senaste har väl gått sisådär 5000 mil sen jag hade isär den, så det funkar ju.

Intressant med lite udda mektips, och det viktigaste av allt är ju att det (nästan) är gratis :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Gustav:
Har bara provat med Mison (Ar) då det är vad jag har tll TIGen på jobbet...
Den skrotplåten (Alu) på bilden är en 2mm, och den får man ganska bra genombränning på men inte om det blir tjockare.
(Har ju med aluminiumets eminenta värmelednigs/avlednings-förmåga att göra... en liten tvärsnittsarea (2mm plåt) leder inte värmen lika bra som en större (10mm fläns t.ex) och blir därför "tillräckligt" varmt för att bli någesånär bra, eller?)

Daniel:
"Nästan gratis"... jaa, den har ju nu kostat knappt 2000 spänn...
Ungefär som en helkväll på krogen... om man inte är i Stockholm dårå...
:hihi:
Hade ju blitt billigare om jag skippat att ha dubbla dioder, men, better safe than sorry!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

OK, fint. Det skulle vara smidigt att kunna köra lite småsaker i aluminium med min svets (också en Miggy 125 alltså). 2 mm räcker nog till det jag tänkt mig.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hakan M
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 05, 2011 3:36 pm

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av Hakan M »

Magnus H
TACK! För en mycket bra instruktion.

Jag håller på med samma renovering och har köpt dioder enligt din instruktion. Hur pressade du i dioderna? Gjorde du något åt orginalhålen eller var de av passande storlek?


/Håkan
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Passar bra i hålen!
Jag körde med skruvstycket och en hylsa.
front_one
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Ort: hultsfred

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av front_one »

Jag har samma problem med min miggy och behöver byta dioder och jag tänkte göra precis som du gjort. Men jag vet inte skillnaden på A2-K2 eller anod i tråd och kanod i tråd. Ska man köpa 6 av varje ? Eller spelar det ingen roll? Om 6 av varje hur vet jag vilken som ska sitta var ? Mvh Fredde (Dålig på el)
B20 turbo= Manligt
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Köp 6 av varje.
Anod i tråd (A2) ska sitta i minus/jord-plåten.
Katod i tråd (K2) ska sitta i plus/matningen/slangpaketet plåten...
... om jag minns rätt!
Annars skiftar du bara plåtarna om det blir fel.
front_one
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Ort: hultsfred

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av front_one »

Och om det blir fel blir inte svetsen sopor ? Och dum som jag är har jag ingen aning om vilken plåt som är vilken men det kanske går att följa på någotvis.. Stort tack iaf. mvh
B20 turbo= Manligt
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Följer du jordklämmans kabel så hittar du "rätt" plåt att sätta A2:orna i!
Bara du sätter A2 i ena plåten och K2 i den andra så blir det inget skrot även om du vänder fel sen... förmodligen....

Tänk => katod=kall (alltså minus)
Har du anod i tråd (A2) så har du katod i huset på dioden, som du pressar i plåten, som då blir minus.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av caterpillar »

til stålsvetsning; prøv med mison 18 eller med secure 18 gas; å migatronic tråd; SG2H... eller med en autorepairwire som heter BASSI..( den siste er svært vanskeli å få tak i, men ja har svetsad en 8-10 store ruller med den...
noen trådtyper er reneste ¤%##@@%...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Tråden (Co2) på min bild funkar halvbra med Mison Ar...
Har en tub Co2 som jag ska prova med när jag får tid.... "jag ska bara"...
front_one
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Ort: hultsfred

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av front_one »

Nu har jag bytt ut dioderna efter din beskrivning och det blev ingen explosion.. Det blev en helt annan fart i trådmatningen. Dock går den baklänges vad kan jag gjort förfel.? gasen kommer när jag trycker så de funkar ju..
B20 turbo= Manligt
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Inlägg av fugazi »

Va? Går trådmatningen baklänges?
Måste kolla schemat i morrn... förstår inte riktigt...
Gick den rätt förut då?
Skriv svar