oljekylning av kolvar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Kadett4wd »

ja värsta fall.. kolven smälter juh vid en viss temp

skriver juh att under 600 grader är det...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
magnus h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Ort: Skellefteå

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av magnus h »

Okej, oljekylning verkar ju bra! Varför håller vi inte på mer med det?
Vet nån hur mycket olja orginalspridarna på en Volvo rödblockare tar, det borde ju ganska enkelt gå att sätta
ett par till i blocket men frågan är om orginal oljepump räcker till då
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Kadett4wd »

jag kan inte svara i volvos fall. opels oppnar over 2bar och ar ca 2mm i diam. de har i samma maskin som munstyckena kom nastan fordubblat kapaciteten pa pumpen.
de ar lika i konstruktion som bmw m5, en liten hylsa man borrar ned i ramlagerbocken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nackdelen med mycket olje sprut måste ju va att det blir mycket mer olja i cirkulation vid cylinderväggarna (jobbigare för ringarna att hålla bort oljan på cylindrarna och en höjd risk att få in olja i förbräningsrummet) och runt vevaxeln så man tappar effekt och kanske så att nivån blir låg i torrsumpen??

har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

oljekylning av kolvar

Inlägg av Ante Karlsson »

Viktigare med riktad smörjning/kylning vid torrsump/vakuumpump också.

Svårare med smörjning/kylning av kolv och kolvbult vid sådana applikationer.

Alternativt är ju att göra smörjkanal i vevstaken mot kolvbult.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av ottoturbo »

Kylning av kolven ger oxo mindre expansion av kolven.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

jag ser inga nackdelar med ordentlig kolvkylning.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?

mvh jens
kallare kolv håller bättre -----> kolv kan vara lättare ------> mindre belastning på cylindrar, vevstake, lager, vevaxel. osv.

/Andre'
power
thosan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Ort: Lyckeby

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av thosan »

Beroende på oljemängden så blir det tyngre för kolven att gå neråt också så rätt mängd är bäst men hitta det?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

om det skulle orsaka mer förluster än att kyla kolven så skulle inte F1 och andra racing motorer använda det.

Den mängd olje dimma i omkrets under kolven blir knappast många gram per liter luft så trögheten för kolven att komma ner borde inte öka mycket.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av JohanK »

Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
magnus h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön sep 25, 2011 7:40 pm
Ort: Skellefteå

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av magnus h »

Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av stecka »

Bild bmw m20 men samma lika
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

JohanK skrev:Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.

finns inte mycket av stråle kvar när kolven träffar sprutet med 25m/s och 1ggr/sek.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: oljekylning av kolvar

Inlägg av norrback »

magnus h skrev:Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?
jag hade i en b23 turbo borrat hål genom överfallen utan munstycken fungerade bra.
power
Skriv svar