oljekylning av kolvar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
ja värsta fall.. kolven smälter juh vid en viss temp
skriver juh att under 600 grader är det...
skriver juh att under 600 grader är det...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: oljekylning av kolvar
Okej, oljekylning verkar ju bra! Varför håller vi inte på mer med det?
Vet nån hur mycket olja orginalspridarna på en Volvo rödblockare tar, det borde ju ganska enkelt gå att sätta
ett par till i blocket men frågan är om orginal oljepump räcker till då
Vet nån hur mycket olja orginalspridarna på en Volvo rödblockare tar, det borde ju ganska enkelt gå att sätta
ett par till i blocket men frågan är om orginal oljepump räcker till då
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljekylning av kolvar
jag kan inte svara i volvos fall. opels oppnar over 2bar och ar ca 2mm i diam. de har i samma maskin som munstyckena kom nastan fordubblat kapaciteten pa pumpen.
de ar lika i konstruktion som bmw m5, en liten hylsa man borrar ned i ramlagerbocken.
de ar lika i konstruktion som bmw m5, en liten hylsa man borrar ned i ramlagerbocken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
nackdelen med mycket olje sprut måste ju va att det blir mycket mer olja i cirkulation vid cylinderväggarna (jobbigare för ringarna att hålla bort oljan på cylindrarna och en höjd risk att få in olja i förbräningsrummet) och runt vevaxeln så man tappar effekt och kanske så att nivån blir låg i torrsumpen??
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?
mvh jens
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
oljekylning av kolvar
Viktigare med riktad smörjning/kylning vid torrsump/vakuumpump också.
Svårare med smörjning/kylning av kolv och kolvbult vid sådana applikationer.
Alternativt är ju att göra smörjkanal i vevstaken mot kolvbult.
Mvh Ante
Svårare med smörjning/kylning av kolv och kolvbult vid sådana applikationer.
Alternativt är ju att göra smörjkanal i vevstaken mot kolvbult.
Mvh Ante
Re: oljekylning av kolvar
Kylning av kolven ger oxo mindre expansion av kolven.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
kallare kolv håller bättre -----> kolv kan vara lättare ------> mindre belastning på cylindrar, vevstake, lager, vevaxel. osv.Jens Gustavsson skrev:
har ni märkt att kolvarnas hålbarhet har varit ett problem?
mvh jens
/Andre'
power
Re: oljekylning av kolvar
Beroende på oljemängden så blir det tyngre för kolven att gå neråt också så rätt mängd är bäst men hitta det?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
om det skulle orsaka mer förluster än att kyla kolven så skulle inte F1 och andra racing motorer använda det.
Den mängd olje dimma i omkrets under kolven blir knappast många gram per liter luft så trögheten för kolven att komma ner borde inte öka mycket.
/Andre'
Den mängd olje dimma i omkrets under kolven blir knappast många gram per liter luft så trögheten för kolven att komma ner borde inte öka mycket.
/Andre'
power
Re: oljekylning av kolvar
Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: oljekylning av kolvar
Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?
finns det några bilder på dom?
Re: oljekylning av kolvar
bmw m20 men samma lika
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
JohanK skrev:Det är väl en stråle som skjuts under kolvtaket?
Inga av de munstycken jag sett ser ut att kunna producera oljedimma iaf.
finns inte mycket av stråle kvar när kolven träffar sprutet med 25m/s och 1ggr/sek.
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: oljekylning av kolvar
jag hade i en b23 turbo borrat hål genom överfallen utan munstycken fungerade bra.magnus h skrev:Läste lite längre upp på sidan om opel och bmv´s oljespridare som borras in i överfallen,
finns det några bilder på dom?
power