chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

chellquist BMW 2002 turbo - dynonrapport sid25

Inlägg av chellquist »

Jag har jönsat runt rätt länge på sts och i sävar nu så jag tyckte det var dags att slänga upp lite bilder på mitt projekt... Ska försöka hålla tråden uppdaterad. ...Fråga om det är nått som ser mysktiskt ut
:roll:
Bilen är alltså en 02a som jag har haft i några år och har funderat över vilka "uppgraderingar" som jag vill göra. Bilen köptes ifrån Norrbotten och är inte speciellt rostig. Tanken på att sätta vinkelslipen i bilen känns inte rätt så den får gå som sleeper med lite för mycket motor under huven. Jag har tänkt rega den med turbo så det gäller å hålla sej under 160hk :wink:
Bilen ska användas till blandad körning, stan, bana och provapå strip.

Jag har min kusin "abris" som garagepolare och idespruta och vi håller på med varsin 02a i ganska lika tappning. Just nu bygger vi motorerna i hans garage i sävar. Han har sin projekt tråd här och många bilder är gemensamma. Jag har inte pysslat så mycket med sån här trimning så god hjälp är bra att ha.

Jag har som ide att försöka vara ute med nya motorn och framvagnen och sen ge mej på bakvagn, lack, 5vxl så sånt som också behövs men kan vänta nått extra år.

Recept på aktuell gat-motor:
Standardbotten 2l med orginalpakning. Ersatt med skärringspackning 2011
Kolvar orginal 2002 "lilla piano"
Topp 1,8i med ur bilade förbräningsrum ca 60cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt&extra edis (MS1) ersatt med MS3x full seq 2011
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump

Fin motorn har aldrig hittat ner i bilen! Bilen körs fortfarande orginalmotorn enl ovan
Recept på fin motorn:
Standardbotten med 2mm deckat + kopparringar
Kolvar Mahle 90,5
Putsad topp 1,8i med rundade förbräningsrum 65cc
dr.schrick 304 med std ventiler och schrick enkelfjädrar
Megasquirt3 på V3 kort
M5 separata spjällhus
MSD 525cc spridare
Wallbro pump gs392
Precision SC50 turbo 54mm in 57mm ut. (Upp till 450hk enl tillv)
IC 600x300x75
TiAl 38wastegate
PPF 50mm dump



Recept drivning/chassi:
Växellåda Getrag 245 5vx - ej klart
E21 lamelldiff 3,91 + 323 drivaxlar - ej klart
Bilstein sprint / sachs 02 fjäderkit
Tii fjäderben + 323 skivor + 528 e12 bromsar
Boxad bärarmar bak
Bak golf2 bromsok på e30 skivor - ej klart
Nylonbussningar utom difffästet

Lite bilder

Gamla motorn
Bild

Bussningar
Bild

Flödning hos dr jensa
Bild
Motorbyggning
Bild
Bild
Tredje varianten turbo till projektet. Först skaffade jag mej en t3a sen en td04-16t nu blir det sc50 som skruvas dit. Det går ju alltid å byta .... :lol:

Så nästa tisdag blir det till å vikta in stakarna
Senast redigerad av chellquist den sön nov 04, 2012 10:45 pm, redigerad totalt 28 gång.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Trevliga projekt har ni ialla fall.

Jens och Gustav med på en bild, två hövdingar :)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT) :shock:
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

kul bygge! :)

fråga:
http://www.diket.se/chhe/usch.jpg

satt det en weber där innan? har du kvar luftfiltret? sälja? skicka PM isf
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Rogge skrev:kul bygge! :)

fråga:
http://www.diket.se/chhe/usch.jpg

satt det en weber där innan? har du kvar luftfiltret? sälja? skicka PM isf
Jo det satt en weber 28-36 där innan men lutfilteret är ett nerklippt s**b v4 filter som inte passar bra alls. Inte heller filterplattan passar så bra tyvärr. Jag kan ta några bilder om du är intresserad men jag tyckte den drog en hel del tjuvluft.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Va väl på tiden du hänkade upp en projekttråd Chrill! Men de ser bra ut! Får väl offra nån tisdagkväll o kika förbi, blir ju lätt att de går en timme eller två i en massa snack...

Adios! 8)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

bmw02touring skrev:Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT) :shock:
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
Tackar
160hk hehe vi får se. Hoppas nog på lite till. Det står ingenting i papperna om vridgräns så jag tror att dom inte kolla det. Bromspapper vill dom dock se. Jag har snackat med 2st som regat sina 02or med turbo och vridet har inte varit nått problem för dom. Däremot får man räkna med å ha med sej p-02-00-50 (länken nedan) pappret å visa dom deras egna regler 8)

p-02-00-50 har jag hittat på andersc's braåha sida

Jag tog lite för mycket ur mina toppar så med 65cc och 1,3mm packning blir det 7,5:1. Abris tror jag landar på mera lämpligt 7,7:1.
Senast redigerad av chellquist den tis apr 21, 2009 8:30 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

chellquist skrev:Jo det satt en weber 28-36 där innan men lutfilteret är ett nerklippt s**b v4 filter som inte passar bra alls. Inte heller filterplattan passar så bra tyvärr. Jag kan ta några bilder om du är intresserad men jag tyckte den drog en hel del tjuvluft.
ok, nä det behövs inte i sånna fall.. tack ändå :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

chellquist skrev:
bmw02touring skrev:Ser bra ut chelllqvist,
Du kommer nog att kunna hålla dig under 160hkr (NOT) :shock:
Har ni (du och din kusin) räknat ut vart ni kommer hamna i kompförhållande?
Vet du om det finns någon gräns för vridet på 02orna, vad gäller regbes alltså.
Jag har inte hittat någon info om detta endast 110kw som effekt gräns.
//Niclas
Tackar
160hk hehe vi får se. Hoppas nog på lite till. Det står ingenting i papperna om vridgräns så jag tror att dom inte kolla det. Bromspapper vill dom dock se. Jag har snackat med 2st som regat sina 02or med turbo och vridet har inte varit nått problem för dom. Däremot får man räkna med å ha med sej p-02-00-50 (länken nedan) pappret å visa dom deras egna regler 8)

p-02-00-50 har jag hittat på andersc's braåha sida

Jag tog lite för mycket ur mina toppar så med 65cc och 1,3mm packning blir det 7,5:1. Abris tror jag landar på mera lämpligt 7,7:1.


Har lite tur där om man läser det pappret så behöver jag inte göra några ändringar för att regga med 150hkr, detta då min heter 2000 touring
och inte 2002 touring.
Har pratat med tekniska och de säger att det är grönt att regga utan ändringar. :P
Så det kör jag på.
Kommer iofs att boxa bärarmar och har redan uppgraderat bromsar. men ändå!
//Niclas
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Åhoj turbovänner
Det här projektet går väldigt långsamt framåt pga för mycket jobb på annat håll. Det fortsätter trots allt....

Nu har jag tvingat fram en PLAN-B :lol:

Jag skaffat en 2l motor till som reservdelsmotor. Tanken är att stoppa ner den i bilen som sugmotor över sommaren. Då kan man glida och testa lite hjulupphängning, bromsar, fäljar, däck å sånt samt besiktiga å få 2 nya friska år 8)

Jag saknar dock ett 02 oljetråg, överfallet för oljepumpsfästet samt plåten som håller oljepumpen. Nån som har över och kan tänka sej sälja :?: :?: så hojta till
/C
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

jaha....tror du på plan B (beige) själv eller..... :banka:
Undra om jag kommer att jobba nått rådjuriskt med mina RACE grejjer under tiden du småskruvar med din fjuttmotor... 8)

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

abris skrev:jaha....tror du på plan B (beige) själv eller..... :banka:
Undra om jag kommer att jobba nått rådjuriskt med mina RACE grejjer under tiden du småskruvar med din fjuttmotor... 8)

//a
IKKE :twisted: det kan du glömma jag kommer å montera en webkamera så jag kan hålla koll på racer projektet :wink:
Händer det nått fränt kommer jag att dyka upp som Kimi Raikkonen :eclipsee_steering:

Dags för blästring å pulverlack snart :?:
/C
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Harley »

Blir nog mkt bra det där !
Att ha en plan B är aldrig fel.

Lycka till med meket, och tack för titten ! :D
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Så där ja då har man fixat oljereturen :lol: :lol: :doh:
Senast redigerad av chellquist den tor maj 14, 2009 10:17 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Så då är man ute på gatorna å snyter om kvällarna :lol:
Kör med sug besiktningsmotorn men har ändå riktigt roligt. Har bromsuppgraderat och chassieuppgraderat å sånt måste ju provas ut lite lungt :lol: eller not. Ska försöka klämma dit lamelldiffen innan säsongen är slut.
Var å mappade (weber 28 och orginaltändning :lol: ) i sävar som alla andra tuffa rejsbilar. Närå skämt åsido tackar för hjälpen abris nu går det ju lungt å städat och blev ju rent av stark på lågvarv hehe

Nåväl besiktning nästa vecka 8). Info som jag tydligen missat är att veteranbilar inte behöver besikta inställelsemånaden utan man får 24mån uppskov tillsnästa gång :idea: För att inte behöva skrämma ut räsrarna mitt i vintern :wink:

En sista sak är det nån som har en tät volvo 240 kylare över för min 02kylare läker :x
Skriv svar