Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av larsat »

Om det vore sant skulle man behöva en mapp för varje växel, så nej.
Det beror väll på förutsatt att man har insprutning, man borde väll kunna få andra belastningar på gatan än vad man får i bromsbänk eller?
Så en motor man drar hela registret på 3:an 4:an i bromsbänk fungerar alltid bra på gatan förutsatt att man korrigerar för uteluftstemperatur?
Är det förinlagda värden för lufttemp eller måste man lägga in det i mappen också? T.ex. på VEMS som du håller på med mest Mattias?

Finns det några planer på att köra bilen som RWD på strippen och testa tid?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av mattias »

Man kan få annan belastning än på gatan i bromsbänk, helt klart. Om man t.ex låser fast motorn på ett lågt varvtal med högt laddtryck och plågar motorn där, då kommer man få svårt att återskapa det på gatan då det mest troligt skulle accelerera eller spinna och aldrig gå så tungt. Gör man svep i rimliga hastigheter (rpm/sek) så stämmer det i stort sett alltid när man väl kör bilen.

De flesta styrsystem den här sidan millenieskiftet har en tabell eller annat för att kompensera temperaturen på insugsluften (även VEMS), den baseras (alltid?) på naturlagarna men går att modifiera om så krävs. Den här kompenseringen kan man behöva kasta ett öga på då det kan bli varmt i bromsrummet. Ibland är kompenseringen lastberoende, och kan användas för att bota "heat soak" av givaren på låg last och tomgång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Jaha är du redo för en rematch innan jag far till helgen?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjena hur stor koppling har du i ventilkåpan till vevhusvent mvh erik
Orrez
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Ort: Malmköping

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av Orrez »

Vad händer i vinter med bilen?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Det byggs, eller ska byggas bättre kamsync sen förra bromsningen. Och testas justera lite kammarna lite för tidigare register, men är svårt, 2liter är alltid 2liter och 75mm turbo är alltid 75mm :)

Såhär såg det ut i höstas med 2.2bar.
Bild
Senast redigerad av robban den sön feb 12, 2012 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av gasekke »

Cool effektkurva! Ursäkta en novisfråga men varför ger den så "lite" effekt på låga varv jämfört med min 2 liters spis? jag har ju mer effekt o vrid på hela registret upp till 4000rpm än Gustavs vid 5750?
hans maskin är ju ljusår starkare o rappare än min totalt givetvis men vad gör att den (i grova termer ) inte ger mer redan på lägre varv :roll: .

OT jag kikar förbi dig före USA resan Robban och gör klart.
Erik
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Enkelt, det finns inte laddtryck där med hans kammar.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Vi försökte oss på en bromsning av saaben men murphy verkar ha bosatt sig hos Gustav på senare tid. Vi han bara varmköra och inte ens ett svep så gick troligtvis krysskilen av på veven och krokiga ventiler som följd.... igen.. :(
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av Jens Gustavsson »

tråkigt att det strular gustav.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Big Al: Skulle gissa att det är hans nya aluremskiva som ger efter hela tiden. För tydligen får han dra på centrumbulten vilket man inte ska behöva göra, eller ha behövt förut när han kört original.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av bmw02touring »

Faan så trist, det är bara bryta ihop och ta nya tag!
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Orrez
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Ort: Malmköping

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av Orrez »

Kämpar ni vidare med bilen? Det här bygget är alldeles för tufft för att inte uppdateras mycket och ofta.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Saab 99 Quattro -69

Inlägg av robban »

Nya supertech ventiler lämnade jag till han förra veckan så någonting händer det iaf, eller ? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar