Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017!
Johans Taunus P3 (+lite garageprojekt) - Streetweek 2017!
Köpte en Taunus P3 till sonen Johan förra vintern. I "hyfsat" skick utan motor.
Så vad skaffar man för motor till en sådanhär? Finns ju massa olika fordar som skall funka men sedan får man höra att verken växellådor eller bakaxlar håller. Hmm.
Först visar det sig som vanligt finns mer rost än man först trodde...
Lätt att få tag på och borde funkar för en SFRO besikning är ju Volvogrejjor. Snabb signal till lokala SFRO mannen bekräftade detta. Med Volvo grejjor borde en "ombyggt fordon" gå som en dans.
Så då inköptes en 245 med trasig diff.
Och från den tog vi motor, växellåda, kompletta fjäderben, styrväxel och bakvagn med bärarmar och allt.
Större hjul vill man nog ha och så behövdes det fixas lite för få dit fjädring och annat a la' Volvo.
Så bort med orginal bakvagn, tank och lite plåt.
Gillar orginal ratt och instrumentering, skall försöka ha kvar det.
Orginal fjäderben innan Volvo grejjorna åkte dit.
Flyttade bärarms fästene på axeln då Taunusen är lite smalare, hittade smalara fjädrar på skroten och snidat till ett panhard stag ev det gamla.
Motorn hamnade en bit in i kupen
så en ny kardantunnels har yxats till.
Bilen på hjul igen med Volvo fram
och bak
En del annat gjort (framvagsbalk mm) men har inga foton på det.
Målet då?
I sin första skepnad blir det en körbar bil att glida runt med.
Anders och Johan
Så vad skaffar man för motor till en sådanhär? Finns ju massa olika fordar som skall funka men sedan får man höra att verken växellådor eller bakaxlar håller. Hmm.
Först visar det sig som vanligt finns mer rost än man först trodde...
Lätt att få tag på och borde funkar för en SFRO besikning är ju Volvogrejjor. Snabb signal till lokala SFRO mannen bekräftade detta. Med Volvo grejjor borde en "ombyggt fordon" gå som en dans.
Så då inköptes en 245 med trasig diff.
Och från den tog vi motor, växellåda, kompletta fjäderben, styrväxel och bakvagn med bärarmar och allt.
Större hjul vill man nog ha och så behövdes det fixas lite för få dit fjädring och annat a la' Volvo.
Så bort med orginal bakvagn, tank och lite plåt.
Gillar orginal ratt och instrumentering, skall försöka ha kvar det.
Orginal fjäderben innan Volvo grejjorna åkte dit.
Flyttade bärarms fästene på axeln då Taunusen är lite smalare, hittade smalara fjädrar på skroten och snidat till ett panhard stag ev det gamla.
Motorn hamnade en bit in i kupen
så en ny kardantunnels har yxats till.
Bilen på hjul igen med Volvo fram
och bak
En del annat gjort (framvagsbalk mm) men har inga foton på det.
Målet då?
I sin första skepnad blir det en körbar bil att glida runt med.
Anders och Johan
Senast redigerad av awes den mån mar 06, 2017 10:40 am, redigerad totalt 2 gång.
Anders
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Johans Taunus P3
Det där ser riktigt kul ut...det blir en bra "sladda runt korvmojjen kärra"
Nå'n prov repa på Kjula också...måste det väl bli
Nå'n prov repa på Kjula också...måste det väl bli
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Johans Taunus P3
Här gillas.... hoppas det e slut på alla dessa orangea volvo 244 -75 med BMW snurror och turbo lagom stor för rymdfärjan discovery
eftersom ingen har egna idéer utan bara kopierar alla andras byggen...
Det här andas lite originalitet och udda bilskapandes.
med volvo grejjer så kan det bli plats för både bromsar och komfort...
kommer följa detta bygge noga.
eftersom ingen har egna idéer utan bara kopierar alla andras byggen...
Det här andas lite originalitet och udda bilskapandes.
med volvo grejjer så kan det bli plats för både bromsar och komfort...
kommer följa detta bygge noga.
Volvo såklart.. morgon middag kväll...
Re: Johans Taunus P3
Jörgen,
Jo Kjula finns i planen så klart.
Med tiden skall Johan väl köra ikapp med pappan sin, men det blir inte första sommaren.
Till att börja med är det nog den här vyn han kommer ha av min bil:-)
Jo Kjula finns i planen så klart.
Med tiden skall Johan väl köra ikapp med pappan sin, men det blir inte första sommaren.
Till att börja med är det nog den här vyn han kommer ha av min bil:-)
Anders
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 2:48 pm
Re: Johans Taunus P3
hur bra stämmer det med bakvagn från volvo på en sån där? har nämligen ett liknande projekt på g
Re: Johans Taunus P3
Ang bakvagnen.
Tja.... Lite hackande och svetsande så kommer den dit:-)
Skall ta lite mer detaljerade bilder så det syns bättre.
Vi har ju även "mini tubbat" den för att rymma bredare däck. Så därför hackade vi bort och ersatt bakre rambalkarna.
Och även smalnat in fästena på axeln för att få in bärarmarna lite (orginal bärarmar äv väldigt breda). I princip en "bussningsbredd" (5-7cm) på varje sida.
Axeln är på gränsen till bred i sig, men orginal fälgar går faktiskt in. Breddningen av fälgarna måste dock bli enbart innåt (vill att karossen förblir orginal utan skärmbreddare).
Vi har 850 6" breda fälgar som redan från början är breddade innåt om man jämför med 240 fälgarna och lägger i ytterligare ca 1" (tar remsan från fälgarna som skall sitta fram då vi vill ha lite smalare framdäck.)
Här är en bild från sidan.
Om man tagit ett 4-link kit som tex Snowball säljer till Volvoaxlarna och investerat i ett par fina coilovers så hade nog operationen varit mycket lättare än att använda orginal bär- och länkarmar som vi gjorde.
Men vi vill inte ha tjafs med SFRO (som inte är helt förtjusta i 4-länk av "dragracing typ") och valde därför att använda så mycket orginal Volvo som möjligt.
Också en budgetfråga
Anders
Tja.... Lite hackande och svetsande så kommer den dit:-)
Skall ta lite mer detaljerade bilder så det syns bättre.
Vi har ju även "mini tubbat" den för att rymma bredare däck. Så därför hackade vi bort och ersatt bakre rambalkarna.
Och även smalnat in fästena på axeln för att få in bärarmarna lite (orginal bärarmar äv väldigt breda). I princip en "bussningsbredd" (5-7cm) på varje sida.
Axeln är på gränsen till bred i sig, men orginal fälgar går faktiskt in. Breddningen av fälgarna måste dock bli enbart innåt (vill att karossen förblir orginal utan skärmbreddare).
Vi har 850 6" breda fälgar som redan från början är breddade innåt om man jämför med 240 fälgarna och lägger i ytterligare ca 1" (tar remsan från fälgarna som skall sitta fram då vi vill ha lite smalare framdäck.)
Här är en bild från sidan.
Om man tagit ett 4-link kit som tex Snowball säljer till Volvoaxlarna och investerat i ett par fina coilovers så hade nog operationen varit mycket lättare än att använda orginal bär- och länkarmar som vi gjorde.
Men vi vill inte ha tjafs med SFRO (som inte är helt förtjusta i 4-länk av "dragracing typ") och valde därför att använda så mycket orginal Volvo som möjligt.
Också en budgetfråga
Anders
Anders
Re: Johans Taunus P3
Ser riktigt fint ut! Lite liknande mitt projekt med en Vauxhall som får Volvo grejer.. Dock ser erat betydligt finare ut fast jag gör mitt bästa hehe
//Alex
//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
BMW e34 m60b40 turbo
Re: Johans Taunus P3
härligt att se att det finns fler som svetsar på dåliga ford taunusar även om min egen verkar vara betydligt mer rost på
du har möjligtvis inte nån orginal bromstrumma bak kvar?
du har möjligtvis inte nån orginal bromstrumma bak kvar?
Erik G
Re: Johans Taunus P3
Erik.
Jag har komplett framvagn (med skivbromsar) och bakvagn (trummor)
Bilen är en 63:a om det har betydelse.
Anders
Jag har komplett framvagn (med skivbromsar) och bakvagn (trummor)
Bilen är en 63:a om det har betydelse.
Anders
Anders
Re: Johans Taunus P3
En bild på volvo benet på plats fram.
"Coiloverrör kit" från rallyshop.se och fjädrarna låg i en hörna i garaget. Dom satt på Novan som hjälpfjädrar när jag köpte den.
Anders
"Coiloverrör kit" från rallyshop.se och fjädrarna låg i en hörna i garaget. Dom satt på Novan som hjälpfjädrar när jag köpte den.
Anders
Anders
Johans Taunus P3
Nytt försök. Nu finns plats att sänka bilen om det behövs framåt.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Anders
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
- Ort: Sthm
Re: Johans Taunus P3
En kärnreaktor för hemmabruk??
Johans Taunus P3
Hehe, skulle inte vara helt felFast Templar skrev:En kärnreaktor för hemmabruk??
Nä en flödesbänk, så om du vill testa en topp eller så får du höra av dig
Anders
Anders