HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. STAKAR??

Inlägg av knotan »

MLS har en tendens att med tiden börja läcka komp mellan lagrena.

finns inga bra alternativ så är MLS bättre än std, men krävs att både block och topp är 100% plana, (det är såklart alltid en fördel, men ett krav på MLS) , men skärkant etc är säkrare alternativ,
tex om man råkat köra motorn varm en gång så kan den dra sej lite och då kommer MLS börja läcka, medans en skärkant troligen fortfarande skulle hållt tätt ett bra tag till...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

Oroar jag mig i onödan när jag tror att svänghjulet kommer släppa? En billig och enkel fix är kanske att stifta det i veven?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av calle Bengtsson »

slipa in svänghjulet med karborundum mot vevaxeln gör sedan klinisk rent var sparsam med locktiten så du inte får locktite på förbandet , sen tror jag det finns värre skruv stifta tror jag inte på har för mig att det finns Arp skruv
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av Ante Karlsson »

Stiftning funkar fint. Förhindrar skjuvning mellan vevaxeln och svänghjulet som inte klämkraften mellan ytorna orkar
Förhindra. Även bättre bult är att föredra. Men med stiftning så kommer man väldigt långt med
Orginalbult.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

Då är det bara om någon råkar ha en stake eller så liggandes och kan vara så snäll att mäta på den. Behöver veta hur lång en orginalstake till b234f är då jag ska köra standard kolvar och högkompat. Mina misstankar är att alla? stakar i b230 motorerna är 152mm men vill veta säkert innan jag köper.

Sen var köper man stakar gillar inte parner så mycket. Någon annan speedshop som rekomenderas?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av knotan »

alla är samma som du säger, lg-speed brukar jag köpa från
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av ogge »

lg speed köper jag också ifrån jämt. eller usa.

stifta svänghjulet behöver u inte göra i första taget.
jag slipade in svänghjulet mot vevaxeln med ventilslippasta och vanliga 12,9 bultar med locktight bara,
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v) Bygget börjar sida2. längd STAKAR??

Inlägg av dundersmurfen »

Då har man varit en vända i garaget igen... Lådan redo för värstingsvetsen

Bild



Värsta svetsen som lagt sin sista dåliga fog

Bild



Lådan svetsad eller något liknande svets iaf

Bild



Nu ska den i!

Bild



Passar så fint!

Bild



Borde hålla med lite mer svets här. Det är 10mm platta och 30*30*3 profil och en stor bricka.

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av thedriftking »

känns som att det där fästet inte kommer hålla så värst bra :p
Erik Johansson.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av knotan »

lite snålt med svets bara annars ser det bra ut :P
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av Blommen »

Om du inte har tillgång till svarv så kan du ju lägga flera av dem där feta brickorna på varandra och svetsa fästet i, det kommer nog bli klent med bara en bricka :shock:
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av Amazonic »

jag skulle nog boxa in det lite med en trekant på varje sida om bulten i ~4mm
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Magnum
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons sep 05, 2007 6:27 pm

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av Magnum »

En kompis kjører 200sx med 16v rødblokk. gjort det i 2 sesonger nå

Bild


http://www.youtube.com/watch?v=Kgv7CgziINw" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=ekHn2xav ... vHK3JVFy5i" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av dundersmurfen »

Ta bort den där röda fina bilen, man får ju skämmas när det visas upp sån puts. Det här är ett bonkebygge utan budget. Och utan puts. :wink:

Usch så svårt det ska vara att få tid ibland. Har hållt på hela veckan att få till tråget. Nåja kanske inte fullt hela veckan, har krånglat lite med isbilen och sånt också. Får försöka smyga in en bild eller två på isbilen sen oxå...

Varför skulle volvo skojja till det extra och använda dubbla plåtar i tråget. Fullt med gammal olja mellan och tunt i plåten, svårt att svetsa och brinner och ryker som bara den.

Måste bli frammåt sump på nissan om man behåller framaxeln, och när man ändå gör det så gör det rejält va? 9liter borde räcka :hihi:

Kommer lite skvalplåtar och annat småfix sen när jag måttar till det sista och bygger om pickupparen.

Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 200sx (rödblock 16v)

Inlägg av dundersmurfen »

Var ska jag göra av turbon och vilken ska jag välja? hx40 med 55in eller bw med 66in? Uppmonterad nermonterad eller bakmonterad. Kanske bara köra sugmotor...

Dilemmat:

Bild

Sen så har jag inte råd med dyra arp till toppen men det borde väl funka lika bra så va? lätt att efterdra iaf :hihi:



Das oljetråg:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar