BMW e36 M3 2,2 20v turbo färdig reggad
BMW e36 M3 2,2 20v turbo färdig reggad
Tänkte att det var dax att få tummen ur och starta en tråd här på sävar så man kan kan få lite råd och tips under byggets gång
Det hela började med ett BMW 2002 bygge som skickades iväg ej färdig då suget på att köra och tiden och orken inte fanns att färdig ställa det..
..en e36 325 turbo införskaffades och grejade en del med. Var i norge på gatebil och körde satans kul men då ja kom över en fin m3 e36 så skickades även denna bort i slutet av sommaren 2011..
M3 :an bes och kördes med några månader tanken var att kompressor mata den men efter några diskussioner och övertalan med mina garage kompisar så blev det motor byte till en Audi femma som jag varit förtjust i länge.
Tanken är att regga den som ombyggt fordon så bromsar och bakvagn kommer oxå det att göras om.
Lite snabbt vad som kommer hända_
Motor - Audi AAN 2,2t etanolkonverteras med annat sprut annars orginal till en början
vxllåda - om svetsad zf låda,707 tyckplatta,4 puckat, 7a svänghjul,
bakvagn - m5 e39 diff,justerbara camberstag,powerflex bussningar, coilovers
bromsar - k-sport 6 kolvs ok fram orginal med greenstuff bak, abs borttagen ( huvudcylinder?)
inredning - 2 st bimarco sitta stillstolar, sparco ratt borttaget baksäte
bygget startade förra året runt september så lite har man hunnit med här kommer lite bilder:
inställd i garaget
bussningar
k-sport bromsar
justera camberstag
omsvetsad zf låda med volvo d24 sprängkåpa
modifierat volvo d24 olje tråg
en st motor
motor ihängd
underredet skrapat hittade lite små rost som ja inte gillade som skall bort innan målning
asvalts mattor borta och kablar ordning gjorda
prov monterade kyl och ic får plats fint
Hoppas ni gillart ska försöka uppdatera så gott de går
Nu är det motor fäste och kyl,ic fäste som skall göras!!
Det hela började med ett BMW 2002 bygge som skickades iväg ej färdig då suget på att köra och tiden och orken inte fanns att färdig ställa det..
..en e36 325 turbo införskaffades och grejade en del med. Var i norge på gatebil och körde satans kul men då ja kom över en fin m3 e36 så skickades även denna bort i slutet av sommaren 2011..
M3 :an bes och kördes med några månader tanken var att kompressor mata den men efter några diskussioner och övertalan med mina garage kompisar så blev det motor byte till en Audi femma som jag varit förtjust i länge.
Tanken är att regga den som ombyggt fordon så bromsar och bakvagn kommer oxå det att göras om.
Lite snabbt vad som kommer hända_
Motor - Audi AAN 2,2t etanolkonverteras med annat sprut annars orginal till en början
vxllåda - om svetsad zf låda,707 tyckplatta,4 puckat, 7a svänghjul,
bakvagn - m5 e39 diff,justerbara camberstag,powerflex bussningar, coilovers
bromsar - k-sport 6 kolvs ok fram orginal med greenstuff bak, abs borttagen ( huvudcylinder?)
inredning - 2 st bimarco sitta stillstolar, sparco ratt borttaget baksäte
bygget startade förra året runt september så lite har man hunnit med här kommer lite bilder:
inställd i garaget
bussningar
k-sport bromsar
justera camberstag
omsvetsad zf låda med volvo d24 sprängkåpa
modifierat volvo d24 olje tråg
en st motor
motor ihängd
underredet skrapat hittade lite små rost som ja inte gillade som skall bort innan målning
asvalts mattor borta och kablar ordning gjorda
prov monterade kyl och ic får plats fint
Hoppas ni gillart ska försöka uppdatera så gott de går
Nu är det motor fäste och kyl,ic fäste som skall göras!!
Senast redigerad av 2metarn den sön jun 22, 2014 2:19 pm, redigerad totalt 3 gång.
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Du byter alltså en av bilvärldens fetaste rak 6:a mot en gjutjärnsfemma? :O
Lär ju säkert bli bra men, känns lite som att fylla på vatten i en sjö.
Lär ju säkert bli bra men, känns lite som att fylla på vatten i en sjö.
3B für alles, bitte.
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Ja absolute s50 är en hel skön motor men ganska vanligt detta blir lite annorlunda ocksp låter dem helt underbart när dem är upp skrämda. men s50:in sitter nu mera i garage kompisens e30 cab.
Fler bilder på den vita finns på garaget.org/2metarn
Fler bilder på den vita finns på garaget.org/2metarn
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Det är coolt med annorlunda byggen! Gillar sången bättre ur Audins 5:a än BMWs 6:a.
Inga tankar på en Volvo 5:a ? Tänkte på Aluminiumblock borde sparat en del vikt?
Inga tankar på en Volvo 5:a ? Tänkte på Aluminiumblock borde sparat en del vikt?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Ja dem låter underbart!
Gillar inte volvo femman lika mycket som audi femman den låter mycket argare på nåt sätt och känns som en stabilare motor och bygga på
sen är ja mer hemma på audin än volvon. ang vikten vet ja inte vad dem båda motorerna väger men de kan väl inte va jätte skillnad. ja får banta mer eller nåt
Gillar inte volvo femman lika mycket som audi femman den låter mycket argare på nåt sätt och känns som en stabilare motor och bygga på
sen är ja mer hemma på audin än volvon. ang vikten vet ja inte vad dem båda motorerna väger men de kan väl inte va jätte skillnad. ja får banta mer eller nåt
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl bakvagns funderingar/bekymmer
Ja skulle behöva lite hjälp och tips till bakvagns bygget.Håller på letar runt efter lite info innan man börjar greja med den
Jag skall köra med e39 m5 diffen och undrar då vad man bör köra med för driv axlar? måste man byta nav med mera till
vad? e34 535? finns det fler som passar?
Sen till ett annat bekymmer som kom med att jag byter till e39 diffen. Hastighetsmätaren på e36:an sitter den i diffen och på e39:an går den via abs kontakten om jag fattat de hela rätt kan man bygga om lätt så de går att ta signalen där på e36:an ?Eller nåt annat bra tips?
Jag skall köra med e39 m5 diffen och undrar då vad man bör köra med för driv axlar? måste man byta nav med mera till
vad? e34 535? finns det fler som passar?
Sen till ett annat bekymmer som kom med att jag byter till e39 diffen. Hastighetsmätaren på e36:an sitter den i diffen och på e39:an går den via abs kontakten om jag fattat de hela rätt kan man bygga om lätt så de går att ta signalen där på e36:an ?Eller nåt annat bra tips?
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Hade det funnits en gillaknapp hade jag tryck minst 2ggr....hahaE.Hansen. skrev:Du byter alltså en av bilvärldens fetaste rak 6:a mot en gjutjärnsfemma? :O
Lär ju säkert bli bra men, känns lite som att fylla på vatten i en sjö.
Men det tål att uppreas...arga Audifemmor låter fräänt
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
tackar ! Alltid kul och höra när nån gillar de man gör:-)
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Tror den här tråden kan besvara dina funderingar kring drivaxlar:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1974" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1974" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
tack för tipset får ner och mäta lite och tänka lite så får man se hur de hela slutar:)
Re: BMW e36 M3 turbo 5cyl
Dålig på uppdatera men det får bli en lite uppdate!
Byggbes bokad den 27/6 så får vi se hur de kommer gå.
Bilen är färdig för bygg bes så inväntar tiden och tänkte göra klart kabelhärvan till styrsystemet!
Lite bilder:
Fjäderbenstag bak samt ihop svetsat med bakvagnsinfästning
Främre bakvagns infästningarna förstärkta
[/URL
Bakvagn klar för montering.Fick tag i en BMW 750 diff i stället för M5 diffen passade bättre.
[url=http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c7201285614PM2a5c]
Bakvagn på plats!
Fick provmontera fälgarna som även är iväglämnade på lack nu!
Spindlarna är omsvetsade så fick montera ford styrleder och göra en distans mellan
Fram bromsarna gör sig bra bakom fälgarna:-)
Fick prova 19" dem ligger fint mot skämkanterna men tycker de blir för stort.
En bromsvåg monterad.
ombyggt oljesump
Dax och koppla lite el:-)
Relä och säkringar till VEMS:et
Det är väl ungefär där jag är nu håller på läser på och försöker mig på koppla in sprutet.El är inte min starka sida men ändå kul att greja med!
Byggbes bokad den 27/6 så får vi se hur de kommer gå.
Bilen är färdig för bygg bes så inväntar tiden och tänkte göra klart kabelhärvan till styrsystemet!
Lite bilder:
Fjäderbenstag bak samt ihop svetsat med bakvagnsinfästning
Främre bakvagns infästningarna förstärkta
[/URL
Bakvagn klar för montering.Fick tag i en BMW 750 diff i stället för M5 diffen passade bättre.
[url=http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c7201285614PM2a5c]
Bakvagn på plats!
Fick provmontera fälgarna som även är iväglämnade på lack nu!
Spindlarna är omsvetsade så fick montera ford styrleder och göra en distans mellan
Fram bromsarna gör sig bra bakom fälgarna:-)
Fick prova 19" dem ligger fint mot skämkanterna men tycker de blir för stort.
En bromsvåg monterad.
ombyggt oljesump
Dax och koppla lite el:-)
Relä och säkringar till VEMS:et
Det är väl ungefär där jag är nu håller på läser på och försöker mig på koppla in sprutet.El är inte min starka sida men ändå kul att greja med!