B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Tjo!

Har en Volvo 240 -83 med B21A original (pluggat pulsair) tillsammans med en weber 36/36.
Det jag vill få ut är en stabil bil som är ekonomisk samtidigt lite piggare än original då tack vare valet av förgasaren. Alltså ingen supereffekt just nu. Håller fortfarande på att lära mig meka samt förstå mig på hur allt fungerar överlag så just nu är inge värre trimning prioriterat.

Huvudproblemet:
Problemet är att den drar inte rent från botten på varje växel. T.ex, ligger jag på 4an i 45-50kmh och gasar på fullt på första porten, så hörs det att den går orent och den är inte särskilt pigg heller, men den accar iaf. Skulle jag trycka ner andra porten också i detta läge, så går den bara mer orent. Men den rycker inget och smäller inget! (Förutom om man gasar för mkt när den ska kallstartas, då kan den smälla fram i förgasaren. Så man får ha tålamod där.)
När man sen kommer över ca 2200 varv så går den rent och fint och spurtar på riktigt fint! (Jämfört med gamla pierburgen iaf). Låter riktigt gött gör det också.
Alltså från 2200 varv går den klockrent.

Sidoproblem:
Sen kan jag inte få ner tomgången under 1100 varv ca. Den pendlar mellan 900-1100 varv. MEN tror detta är gaslänkaget som behövs smörjas eller liknande. För ställer jag ner tomgångsskruven så orkar inte returfjädern dra tillbaka ända bak, men man kan manuellt trycka tillbaka gasarmen på förgasaren sista biten och då lägger den sig på 900 stabilt. (Det rör sig om kanske 1-2mm) Ska testa smörja upp detta så kanske det löser sig. För övrigt så pendlar inte tomgången särskilt mkt. Ligger rätt stabilt på 1000, och skuttar upp i 1100 nån sekund sen tillbaka igen. (Bortsett från att man själv trycker tillbaka sista biten) Då är även tomgångsskruven nästan max utskruvad också.

Gassvaret på frivarv är snabbt och aggresivt och den går tillbaka på 1000-1100 varv igen direkt, ligger inte kvar och dröjer innan den sjunker.

Det jag gjort hittils är:
* Varit i kontakt med Misab flertal ggr. Dom kan inte hjälpa mig så mkt mer längre.
* Varit i kontakt med KG flertal ggr. Lika där.
* Varit i kontakt med Ronwill två ggr. Dom kunde inte säga så mycket mer heller.
(Förstår att det kan vara svårt rakt av på telefon)

* Felsökt tjuvluft runt insug->topp samt förgasar->insug. Är sån marginell reaktion så jag tror de måste vara ångorna från startgasen som sugs in i det öppna filtret? För det är knappt så man märker något, men nog är det liiiiiiiiiite ändå.
* Bytt alla packningar, blåst igenom förgasaren samt gjort rent packningsytan mellan foten och insuget och även mellan förgasaren och flottörhuslocket.
* Hela bestyckningen är nya delar, inget begagnat, även munstycken blåsta.
* Hela tändsystemet är bytt och inställt. Ca 12-13º med vakuum bortkopplat. Brytare på 0,4. Allt ställt hos verkstad.
* Komptest är gjort. Nu kommer jag inte ihåg exakta värden, men tro om de va runt 10 på alla cylindrar? Med en skillnad på ca 0,1-0,2 mellan dom. Skrik inte rätt ut om detta skulle vara fel. Vet iaf att mekonomen sa att det såg helt ok ut.

Det är vad jag kommer på nu. Kanske gjort nå mer men isf lägger jag till det efterhand. Nu till bestyckningarna jag provat:

Primär - Sekundär

Dessa är samma på alla bestyckningarna:
Halsringar: 26 - 27
Spridare: 4.5
Acc.Mun: 70
Emulsionsrör: F23
Nålventil: 175
Pumpventil: 0

Misabs:
Huvudmun: 145 - 155
Lågfart: 55
Luftmun: 195 - 195
Flottörnivå 5-7

KG
Huvudmun: 135 - 155
Lågfart: 50
Luftmun: 210 - 190
Flottörnivå: 5-7

Nuvarande (Som vi kommit fram till via alla telefonsamtal hit och dit, som funkat bäst)
Huvudmun: 145 - 155
Lågfart: 65
Luftmun: 210 - 190
Flottörnivå: 7


Har mixtrat lite med flottörnivå. Började på 5. Ändrade till 6, och det blev bättre faktiskt. Marginellt, men bättre. Ändrade till 7, ingen skillnad alls. Behålla 7 eller tillbaka på 6?


Blev en lång post men hoppas någon/ni orkar läsa och har något förslag.



Mvh
Mogge
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

tar denne jeg; bynner liiite her å der; vil sterkt anbefale elektronisk tenning ( fra fx b23) å liite mer høyeffektskoil...( å singel elektrode tennstift; typ ngk 5ere om vintern; 6ere om sommern...å oppjustert volt på generatorn til ca 14,7 eller noe slikt ( gir lavere forbruk)
sen til forgassern dcd36...
flottørventil borres opp til 250...å justeres til ca 7...
halsring 1 settes til 26; da det er ca en orginal motor
hovedmunstykket 155 , prøv med luft 195; synes du den går magert, sett inn 180 i luft
trinn 2 ; lite valfritt; kjørte selv med 32(!!!) mm der..ville brukt 28 eller noe slikt; dom kan dreies opp ; eller du produserer av nåt alu( du trenger inte kjøpe nye)
bensin hoveddyse på 28mm halsring; 160-180, prøv med den mindre førsr... øker en halsringen, så må en redusere luften på e-røret... så 180 -190 luftdyse
bedre den går liite fett til en har funne hva som passer...
tenningspunktet er kansje liite lavt åsså; når du har funnet tenningspunktet ca 12-13 gr, så kan du sjekke har du har ved 4500.. det bør være ca 32-34gr med vakumet på( spiker det, er det for høyt; sænke noe så det INTE spiker...( har du koblet vakumet på forgassern??, må fjærne skruen der)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Tack för ditt svar!
Ska se om jag förstod allt rätt nu.

Elektronisk tändning.
Har haft tankarna kring ignitor123? Kostar en slant iofs, men verkar populärt och bra. Annars, hur "svårt" eller mycket jobb är det att ta en tändning från t.ex b23? Är det fördelare och tändmodul som jag behöver ta? Tillsammans med kablaget.

Tändstiften jag kör med nu är NGK6er. Är det stor skillnad att byta mot 5er på vintern?

Generatorn.
Förstod inte riktigt det med att "justera" upp generatorn till 14,7? Kan man justera nånstans? Annars så har jag en original bosch generator med 14,7v laddrelä med nya kol.

Ang. flottörventilen så pratade jag med misab och kg om just det. Har läst lite på forumet förut och sett att du/andra rekommenderat 250 där, men ENLIGT DOM va det bara idiotiskt? Hade ingen betydelse på en icke rallybil? Har du lust att förklara lite mer varför? :)

Primär Halsring = 26 (Som det är nu alltså)
Primär Huvudmun. = 155 menar du? Ska jag gå upp från 145 till 155?
Primär Luft = 195 då alltså?

Och sekundär kan man prova sig fram lite alltså? Från det jag har upp till det du skrivit och se vad som funkar bäst?

Tändningen.
lavt = lågt? :p

Kan kolla vad jag har på 4500 imorn. Men inga spikningar just nu som det är.


Vakuumet på förgasaren har jag läst lite olika om. Vissa har sagt att det är för vakuumet till fördelaren, och vissa nåt annat. Själv har jag kopplat vakuumet från fördelaren till insuget då jag hört att den ska ha fullt vakum?

Vakuumet på förgasarn har jag kopplat egr ventilen till.



Mvh
Mogge
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

dcd 36an har svært lett for å gå liite magert; derfor 250... å sen inge kolvar , da dom blir det holl i...
primær 155 jepp; prova..
primær luft 195; går den stadig magert; reduser til 180..
sekundær trinn: der jorde ja slik; sætte max halsring ( 32mm i stål, var bare en distanse egentli) bytte om på luft å bensindysene( dom passer om værandre)
så da ble det 210-230 på bensin, å 135 i luft...anledningen så; kjøre på primær, da har en bra dreimoment, å kjørbarhet; så åpner en sekundær å vil ha max av motorn, åsså langt op på varvtalet så derfor 250 i flottørventil, pga 210-230 i sekundær bensin...( er halsring for liten i sekundær, går motorn i en choke mod, å en får inte mer turtall.. )så da får en en liten forgasser å en stoor forgassser med axpumpe i samme.. husk stoor halsring, ska ha MINDRE luft på e-rør, ellers funke det inte.. men dett bør du prøve lite ut ( fx redusere liite på luftdysene, så den inte går for magert....i stede for å øke bensindysene...
i dag KAN det være smart å kjøpe bredbandslamda ( ebay) så slepper en å kjøre å kjøre....( slikt fantes inte når ja styrte med dcd..)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Okej!
Då har jag lite att prova nu.

Om du har tid sen så får du gärna svara på det övriga jag skrev sist, det ang. el. tändning, tändstiften, generator & vakuumet.
Så jag får det klart också.

Tack igen!



Mvh
Mogge
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

enklest er eltenningen fra b23... med lite upgradert coil..... vakumet SKAL være påkoblet forgassern( husk å pille ut skruen)
om vintern er luften liite rå/ fuktig/kald... derfor varme tennstift... om sommern er det lite tørrer( kansje) å da bruker en bilen til liite med langkjøring( ferie??) da kan det være bra med liite hårdere( kaldere) stift... generatorn har en regulator( kolbrygga) dom finnes i flere varianter... som org er det 14,0 volt påstemplet= 13,6 volt på batteriet :doh: :doh: :evil: bra du har en regulator som gir 14,7 volt= ca 14,5 på batteriet... er du usikker på om det tilrekkelig, måler en syrevækten på væsken i batteriet..det bør være 1,275-1,280, som er fullladet batteri... 1,23-1,25 er halvladet batteri :shock:
altså... tenningspunkt.. sjekk ut hva tenningspunkt ved 4500 rpm...bør være 32-34 gr
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Tack igen.

Då ska jag prova mig för lite så återkommer jag med resultat :)


Edit:
Kopplade om vakuumet riktigt och det blev en bättre respons och renare gång. Gick lite renare redan då.
Sen bytte jag det primära huvudmunstycke till 155 och luften 195.
Sekundära har jag inte grejer till just nu, varken andra munstycken eller borrar att borra upp dom.
Likaså nålventilen.

Men med detta gjort till att börja med gick bilen bättre på tomgång(marginellt), och renare under acc. Det hörs fortf att den går orent under acc (samma varv som förut) men den accar bättre än förut ändå, så inte lika orent. Ska byta till 180 i luft och se om de blir bättre då.


Mvh
Mogge
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

se der ja: kansje det åsså finnes en dåli tennkabel åsså her...( dåli kontakt, eller åverslag ; les går til jord/chassi..) hva tennkablar har du 20 Mohm pr meter?? nye orginale?
ja kjør med 0 Kohm på mine tennkablar, sen inge tennhætter, bare ett klips ( dåpsko) på tennstiftet å 1,0mm gap...pga coilen er en crane ps91... bruker altså gapet i tennstiftet som motstand ( ikke allle coiler gillar dette..fx audi vw... dom tar kvelden)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

I somras köpte jag en original volvo tändkabelsats till bilen, men fick inte med kabeln mellan spole och fördelare. Har ännu inte bytt den glömsk som jag är. Funderar även på en högeffektsspole?


Edit:
Märkte nu efter lite justering på tomgångsskruven och smörjde upp gaslänkaget att tomgången ligger hyffsat stabilt på 900 nu oavsett om man gasar till osv. Ett plus. MEN de jag istället märkte va att om jag t.ex ligger och puttrar på 4ans växel i 50, uppförsbacke, till slut orkar den inte så de går tungt och jag växlar ner till 3an, så dör den nästan om jag inte växlar fort. Märks även om jag står på tomgång och småduttar på gasen att tomgången blir lägre och lägre och ibland kan dö. Är det för att den får för mkt soppa på lågfartsdelen? Typiskt att det ska bli nya problem nu när det började gå bättre framåt! Men det känns som att det ändå är på rätt väg.

Såg även att muttrarna till förgasarfoten gick att dra efter, så ev må jag skruva lös och kolla så den verkligen är tät mot insuget? Skaffa nya brickor och muttrar så den håller sig där. Ser nästan ut som förgasaren börjat sitta lite "skevt". Ska testa en ny runda med startgas.
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

nur går det i forgasser avd..? magert med mer info
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Hej.

Har bytt förgasarfotspackning och även muttrarna så där är det tätt och muttrarna gängar inte upp sig mer. Bytt gasarmen på förgasaren då den gamla glappade lite. Hålet är ju lite avlångt, men hålet på min arm va nästan runt av slitage, vilket gjorde att den kunde vid hård nedtrampning av gasen, komma ur läge och fick förhöjd tomgång. Ibland motsatt effekt. (Låg tomgång)

Har inte gjort så mycket ang. munstyckerna. Har varit borta över helgen samt dragit på mig en kraftig förkylning som just håller på att försvinna så då blir det mera skruvande.
Såg dock nu, efter en långresa att det blir en viss vit/gul/brun gegga i "luftfilterburken" från vevhusventilation, vilket kan vara helt normalt ibland. Men, på förgasarens sida (på första porten) ser man samma sörja precis som om det har läckt någonstans. Det syns inte på flottörhuslocket, utan från den kanten/packningen och neråt på förgasaren där första porten går ner. Misstänker att det inte är tätt där på kanten mellan locket och foten på första porten så att säga? Flottörhuspackningen kan ibland vara blöt också.

Bytte alla packningar i somras. Men tänkte då aldrig på att kolla så att ytan va jämn och fin. Kanske något sånt som spökar.

Även själva plattan som håller fast filtret va inte fastsatt ordentligt då jag inte haft möjlighet att gänga om skruvarna till det, så den har suttit halvtaskigt i 2 skruvar bara.
Detta är lite intressant lr konstigt.

Jag åkte 66mil i helgen, 33mil enkel resa.
Första resan, hade bilen dragit ca 1,5L/m.
Nästan en hel tank iaf.

När jag då träffa farsan så hjälpte han mig gänga om hålen så vi kunde sätta fast filterplattan ordentligt.
Tankade även fulltank och slängde i 2-3dl 2-taktsolja för lite extra smörjning.

Resan hem, har jag inte räknat ut än vad bilen dragit, för har fortf ca en kvarts tank kvar. Till skillnad mot första resan.

Snittade samma hastighet(120km/h, strax under 3000 varv).
Andra porten enbart under vissa omkörningar.

Vad kan ha gjort sån skillnad? :o känns lite långsökt just det med filterplattan. Lite tjuvluft in där kanske men så markant?


Så ligger det iallafall till just nu, så bara jag blir kvitt värken från förkylningen så ska jag ge mig på bestyckningen samt kollat upp det misstänkta läckaget med flottörhuspackningen.



Mvh
Mogge
Morgan Åman
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Har nu varit ut och provat med 180 i luft på första porten. Ingen skillnad, kändes lite smått slöare dock. Men samma orena ljud mellan 1500-2000 varv.
Märkte även de att även med 65 i lågfart, så måste jag ha blandningskruven ute 2½ varv för att den ska gå rent och fint på tomgång. Kan väl inte vara normalt att behöva gå upp så mycket i lågfart och sen även behöva blandningskruven ute så långt?
Tog en till vända med startgas överallt även runt om detaljerna på förgasarn men ingenting.

Det jag har kvar att kolla nu är tändningen så den verkligen står rätt.
Står tändning rätt så blir det väl att ta in förgasaren och gå igenom den helt och hållet igen, nollställa efter misabs tabell och börja om från början..

Edit:
Tändningen: Ca 15º på ca 750-800varv, vakuum bortkopplat.
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

2,5 varv på blandingskruen høre heelt greitt ut , mer enn 3,5 er inte bra..
15 gr tenning høres åsså bra ut; spiker motorn?? inte? stille på til 17 gr; dog ska det inte spike!!
om den har "uren" lyd i slikt område; ta ut tennstift å kolla om alle tenner, eller har for stor åpning.., vil være svart å kansje våt av drivstoff..
mål åsså OHM på tennkabler; for å være sikker på att alt er ok.
forbruket på landeveien er liite høyt; hva hoveddyse på bensin har du..?
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Jaså 2,5 är ok? Pratade med Misab och dom tyckte inte det va ok..
Motorn spikar inte på 15º, men jag pratade lite med han jag lämnar bilen hos, och han hade ställt den lite högre för att den skulle gå bättre, men ville inte ställa den högre än så. Jag citerar honom "Jag ställde den där den gick bäst helt enkelt." När han ställde tändningen va förgasaren bestyckad enligt misabs tabell. Kan tändningen behövas ändras något om man bestyckar om?

Ska kolla tändstiften. Bör jag åka en vända på ca 1800 varv konstant för att sedan kolla, eller kan jag kolla ändå?
Hur mäter man upp ohm på kablarna? Multimeter har jag, vet bara inte säkert hur man mäter just ohm.

Förbrukningen tycker jag va oerhört hög för att ha legat på jämngas under 3000 varv? Läst vissa som fått DCDn att gå på ca 0,8L/m. Men det kanske är i max 90km/h eller nåt?

Nuvarande bestyckning är:
Hals: 26/27
Lågfart: 65
Primär Huvud/Luft: 155/180
Sekundär Huvud/Luft: 165/155 (Laborerar lite med andra porten med dom munstyckerna jag har. Ska försöka få tag på nån som kan svarva upp en halsring jag har liggandes också)

Edit:
Har åkt runt på skrotarna och letat efter brytarlös tändning, men är slut överallt. Överväger Ignitor I från ronwill. Kostar 1299:-. Verkar vara den billigaste brytarlösa konverteringen om jag inte får tag på någon donatorbil.

Edit igen:
Hittade denna:
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=5644" onclick="window.open(this.href);return false;

Är den något att ha? Fördelen är att den finns lokalt där jag bor och va lite billigare än dom andra. Ringde och fråga och den skulle tydligen funka precis lika bra enligt dom.
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

eltenning vil hjælpe uansett; å det kan være bra å ha en oppgradert coil åsså; dom gamle coilene etter noe år gir bare 12-20k volt; høyeffekts coiler det doble minst..
en gang i tiden kjørte ja på nåt som het sparkrite tx2002.. å rød borch coil...men det er en hel stund siden....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar