BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film
Hej,
Startar lite tråd ang. motorbygget i busbilen jag och en kompis driver.
Efter att ha blivigt inspirerad av Sikkos bygge införskaffades en BMW M60B40 helaluminium V8 (4L). 10 i kompa.
Motorn kommer från en BMW 740 -93 och är helt oröd invändigt. När den plockades ur donatorbilen hade den gått 22000mil.
Sedan dess har den fått nya hemmasvetsade grenrör med en GT45a från turbobanditen http://turbobanditen.se/shop/?artnr=001&cat_id=31
Megasquirt 3X
875CC spridare
E85
m.m.
Har gatmappat den up till 0,8bar och det börjar flytta på sig ganska bra tycker jag.
Ligger på 0,6 i grundladd styr sedan upp till 0,8 vid 5000rpm.
Ca 17 graders tändning vid vridmax i nuläget. Slänger in en logg bild.
(EGT tempen ligger lite lågt i loggen och stämmer inte riktigt med verkligheten)
Har ni några gissningar om effekten 450-500whp?
Film: http://youtu.be/GAdHc9tqqJY
Ska redan i morgon (lördag) köra den i rullar och finjustera lite samt höja laddet en aning bara.
Återkommer med korekt svar då!
Startar lite tråd ang. motorbygget i busbilen jag och en kompis driver.
Efter att ha blivigt inspirerad av Sikkos bygge införskaffades en BMW M60B40 helaluminium V8 (4L). 10 i kompa.
Motorn kommer från en BMW 740 -93 och är helt oröd invändigt. När den plockades ur donatorbilen hade den gått 22000mil.
Sedan dess har den fått nya hemmasvetsade grenrör med en GT45a från turbobanditen http://turbobanditen.se/shop/?artnr=001&cat_id=31
Megasquirt 3X
875CC spridare
E85
m.m.
Har gatmappat den up till 0,8bar och det börjar flytta på sig ganska bra tycker jag.
Ligger på 0,6 i grundladd styr sedan upp till 0,8 vid 5000rpm.
Ca 17 graders tändning vid vridmax i nuläget. Slänger in en logg bild.
(EGT tempen ligger lite lågt i loggen och stämmer inte riktigt med verkligheten)
Har ni några gissningar om effekten 450-500whp?
Film: http://youtu.be/GAdHc9tqqJY
Ska redan i morgon (lördag) köra den i rullar och finjustera lite samt höja laddet en aning bara.
Återkommer med korekt svar då!
Senast redigerad av Grusbusen den sön mar 04, 2012 9:54 am, redigerad totalt 4 gång.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Strax över 500whp och nästan 800wnm....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Filip fuskar och laddar 1,1 efter vad jag kan bedömma på ett MMS jag nyss fick
Och med tanke på hur det såg ut på pappret tror jag inte det är mycket kvar på 875cc spridarna
Och med tanke på hur det såg ut på pappret tror jag inte det är mycket kvar på 875cc spridarna
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Nåt stämmer inte,, 8st 875cc spridare på E85 räcker på 90% duty till ca 880hk på E85.
Hur mycket soppapumpar finns det?
Hur mycket soppapumpar finns det?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Kanske läge att vänta på mer uppgifter och fakta innan du börjar spekulera?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Ville bara teasa lite, och det funkade uppenbarligen
Riktiga fakta kommer nog snart.
Riktiga fakta kommer nog snart.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Jag var med i hejarklacken under mappningen idag och är halvt om halvt lomhörd efter de fantastiskt underbara reporna han gjorde på rullarna
Filip får själv skriva vad han lyckades med, men jag kan inte säga annat än att jag också vill ha en sådan bil
Filip får själv skriva vad han lyckades med, men jag kan inte säga annat än att jag också vill ha en sådan bil
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Nu kommer svaret, eller iaf. nåt som liknar det!
Var en kul dag med trevligt folk
Samanfattningsvis gick det väldigt smärtfritt, det vi fick mecka mest med under dagen var lite lödning av släpvagnsbelysning
innan avfärd 05.30 i morse.
När bilen var uppspänd i bänken började vi med att köra ett test svep på den mapp vi har kört fram på gatan.
Maxladdtrycket under det svepet var 0,9bar. Måste säga att jag blev lite överraskad när datorn visade 570whp!
Sten, din gissning var närmst. Men visst är det du som har Sikkos gamla pjäs?
Ja ja, lite annan respons på laddtryck än vad man är van vid tänkte jag.
Efter lite laborerande med tändningen fram och tillbaks kom vi fram till att vi lämar den som den är och fortsätter med lite fintuning på bränsle/laddtryck. Grundladdtrycket ligger nu på 0,6bar sedan styr vi upp det via sprutet allt eftersom varvet ökar och och risken för jobbiga cylindertryck minskar. Inga höga tryck i varken kylsystem eller vevhusventilation. Slutresultatet blev:
Är riktigt nöjd med dessa siffror, dock ska jag nog öka på grundladdet ca 0,1bar framöver.
Trots effekten känns faktisk bilen rätt så lättkörd då effektkurvan är ganska snäll (både mot mig och maskineriet) med lite utav sugmotorkaraktär, ingen brutal effektpuckel som drar loss hjulen hejvilt.
Man skall inte underskatta väl ihopskruvade originalmotorer!
Var en kul dag med trevligt folk
Samanfattningsvis gick det väldigt smärtfritt, det vi fick mecka mest med under dagen var lite lödning av släpvagnsbelysning
innan avfärd 05.30 i morse.
När bilen var uppspänd i bänken började vi med att köra ett test svep på den mapp vi har kört fram på gatan.
Maxladdtrycket under det svepet var 0,9bar. Måste säga att jag blev lite överraskad när datorn visade 570whp!
Sten, din gissning var närmst. Men visst är det du som har Sikkos gamla pjäs?
Ja ja, lite annan respons på laddtryck än vad man är van vid tänkte jag.
Efter lite laborerande med tändningen fram och tillbaks kom vi fram till att vi lämar den som den är och fortsätter med lite fintuning på bränsle/laddtryck. Grundladdtrycket ligger nu på 0,6bar sedan styr vi upp det via sprutet allt eftersom varvet ökar och och risken för jobbiga cylindertryck minskar. Inga höga tryck i varken kylsystem eller vevhusventilation. Slutresultatet blev:
Är riktigt nöjd med dessa siffror, dock ska jag nog öka på grundladdet ca 0,1bar framöver.
Trots effekten känns faktisk bilen rätt så lättkörd då effektkurvan är ganska snäll (både mot mig och maskineriet) med lite utav sugmotorkaraktär, ingen brutal effektpuckel som drar loss hjulen hejvilt.
Man skall inte underskatta väl ihopskruvade originalmotorer!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
Superfränt!
Ja det var jag som bytte till mig Sikkos V8 men har väldigt svårt att bestämma mig så den är bortbytt igen.
Ja det var jag som bytte till mig Sikkos V8 men har väldigt svårt att bestämma mig så den är bortbytt igen.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!
738 'uppskattade' motorhästar?
nu har jag inte din nuvarande dutycycle.
men om det är i närheten av dina 77.6% du hade tidigare så matar du i ca 750hk
738+- mina 25hk som jag brukar räkna fram hur effekten ur spridarna ligger.
Upp mot ~760
Och ned mot ~710
min gissning hade varit tidigare just 750hk. men var osäker på om soppatrycket hängde med, nu gjorde det det.. Grattis!
Mvh
nu har jag inte din nuvarande dutycycle.
men om det är i närheten av dina 77.6% du hade tidigare så matar du i ca 750hk
738+- mina 25hk som jag brukar räkna fram hur effekten ur spridarna ligger.
Upp mot ~760
Och ned mot ~710
min gissning hade varit tidigare just 750hk. men var osäker på om soppatrycket hängde med, nu gjorde det det.. Grattis!
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar
Ja, precis interia rullande landsväg. Hästkrafter, kor eller kaniner.
Nu med 1,1bar ligger jag iaf. på 90% DC. 17,8PW. Dock går den något fett de sista 1000 varven så värdet är inte så användbart.
Nu med 1,1bar ligger jag iaf. på 90% DC. 17,8PW. Dock går den något fett de sista 1000 varven så värdet är inte så användbart.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar
Nej men riktigt fränt hur fett den än går,,, hoppas maskin håller ihop för dig =)
Fränt med mos på bara 1.1bar,, =)
Fränt med mos på bara 1.1bar,, =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar
Å så trevligt!! Du kanske tillomed filmade lite utifrån så man kan få höra sången?
Lär ju gå som satan med det registret!!
Lär ju gå som satan med det registret!!
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar
Ja det är intressant att se vad en org. motor med bra flöde har kapacitet till.
På bränslesidan sitter det 2 x 044 kopior med AN6 slang och varsina pappersfilter, de leds ihop med ett Y sedan en enkel AN6 fram till Aeromotive regulator och omlödd org. fuelrail. Flödade systemet och det finns fortfarande marginal kvar. (minns tyvärr inte exakta siffror just nu men kan återkomma med de om det är någon som är intresserad) Så man kommer långt på AN6!
Kort film från bromsningen: http://youtu.be/cBz54I6dwaA
På bränslesidan sitter det 2 x 044 kopior med AN6 slang och varsina pappersfilter, de leds ihop med ett Y sedan en enkel AN6 fram till Aeromotive regulator och omlödd org. fuelrail. Flödade systemet och det finns fortfarande marginal kvar. (minns tyvärr inte exakta siffror just nu men kan återkomma med de om det är någon som är intresserad) Så man kommer långt på AN6!
Kort film från bromsningen: http://youtu.be/cBz54I6dwaA
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport