Bmw M3 E46 - Time Attack 2013
Re: Bmw M3 E46 Turbo
De va ju väldans bra!
Nu har man fått kabelhärvan och ojoj vilken röra det är
Någon som är duktig på el i skellefte omnejd och känner sig sugen för en utmaning så äre bara ringa 070-5829569. Det finns jobb 

SUCK! Kabelhärvan är fel.... IGEN! Fattas kontakter för avgastemp, insugstemp, kylartryck, oljetryck och flexfuel systemet samt boostcontrol solenoiden.
Sommaren ser mörk ut för m3an
Sommaren ser mörk ut för m3an

kabelhärva till sprutet?
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Jo men de har löst sig. Vart den högre skolans eldragningar så vi får väl se om det funkar 

Äntligen har man fått tillbaka kabeln till digitalkameran så här kommer en rätt stor update. Har dock legat på latsidan med bilen på grund av det OTROLIGT fina vädret vi haft. Men lite har man lyckats göra iaf. Enda som fattas nu är att fylla i dra el till 2 relän, fylla kylarvätska samt göra halva avgassystemet.
Varning för MÅNGA bilder:

Varning för MÅNGA bilder:

Nu är man klar med avgassystemet och nu återstår bara att montera samt dra åt några slangklämmor på insug och vacuum slangar sedan är det uppstart om 1h
Återkommer med update!

Efter många om och men samt en underbar flickvän som haft lite överseende på sistone så har bilen börjat röra på sig!
Och vad kan man säga om registret.... BÄTTRE än med kompressorn jag hade tidigare!!!!! Fy faaaaaaaaan vad perfekt val av turbo man gjort när det kommer till respons vs effektkurva.
Är ändå kvar lite problem som typ att den går in i felsäkert läge och det är org sprutet som stänger spjällen. Ska in på Bmw idag och läsa av felkoder och se vad tusan det är som gör det.
Samt är det lite fortsatt mappning kvar för att få till accel enrichment å lite sånna saker.
Men bilen rör iaf på sig och riktigt jävla bra med tanke på att det är 0.6bar ladd!
Video: Ses bäst i 720p då den är filmad från en HTC
http://www.garaget.org/video/107624
Attackstance 2011

Och vad kan man säga om registret.... BÄTTRE än med kompressorn jag hade tidigare!!!!! Fy faaaaaaaaan vad perfekt val av turbo man gjort när det kommer till respons vs effektkurva.
Är ändå kvar lite problem som typ att den går in i felsäkert läge och det är org sprutet som stänger spjällen. Ska in på Bmw idag och läsa av felkoder och se vad tusan det är som gör det.
Samt är det lite fortsatt mappning kvar för att få till accel enrichment å lite sånna saker.
Men bilen rör iaf på sig och riktigt jävla bra med tanke på att det är 0.6bar ladd!

Video: Ses bäst i 720p då den är filmad från en HTC
http://www.garaget.org/video/107624
Attackstance 2011

Update 2012
Har arbetat lite på sistone men inte gjort någon uppdatering. Men nu känner jag att det är "dags" för en bump.
Det blir nämligen en ändring av projektet och jag skall bygga en kompromisslös timeattack bil.
Och det kommer innebära att det blir väldigt HÅRD fokus på lättning, aerodynamik och väghållning.
Steg är ett lätta bilen. Och en(flera) bilder säger mer än tusen ord så här kommer det lite bilder:
Dags att bita i!

Motor och växellåda fattas?

Potentiell breddning av framskärmarna + valsning.

Dörrarna väger BLY. Här kommer det kapas kilon med CF dörrar och plastrutor

Hur tar man ur denna då..? *HMM*

Så var det visst!

Inte lätt nog

Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen!

Nu börjar det likna något.

Det skall också bli mer effekt. Dock blir det inget ProEFI utan det lutar åt Vipec. Samt blir det en mindre turbo, kanske en PTE 6466 lr 6766.
Men det här är en början iaf!

Har arbetat lite på sistone men inte gjort någon uppdatering. Men nu känner jag att det är "dags" för en bump.
Det blir nämligen en ändring av projektet och jag skall bygga en kompromisslös timeattack bil.
Och det kommer innebära att det blir väldigt HÅRD fokus på lättning, aerodynamik och väghållning.
Steg är ett lätta bilen. Och en(flera) bilder säger mer än tusen ord så här kommer det lite bilder:
Dags att bita i!

Motor och växellåda fattas?

Potentiell breddning av framskärmarna + valsning.

Dörrarna väger BLY. Här kommer det kapas kilon med CF dörrar och plastrutor

Hur tar man ur denna då..? *HMM*

Så var det visst!

Inte lätt nog

Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen!

Nu börjar det likna något.

Det skall också bli mer effekt. Dock blir det inget ProEFI utan det lutar åt Vipec. Samt blir det en mindre turbo, kanske en PTE 6466 lr 6766.
Men det här är en början iaf!

Här har vi lite härliga inspirationskällor som man dreglat över.

Drog en snabbis i garaget och fick lite gjort.
Be gone dämpmattor!

Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn

Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med

Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!

Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!

Tittut!

Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.

Potentiell luftscoop

Som gjort för att gjuta luftkanal i plast

Be gone dämpmattor!

Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn

Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med

Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!

Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!

Tittut!

Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.

Potentiell luftscoop

Som gjort för att gjuta luftkanal i plast

- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Bmw M3 E46 - Time Attack 2013
Hej
det finns en bil som du skulle snegla lite på det är jue M3 GTR dom har en väldigt fin ventilation till avgas tunneln om du kanske kunde nyttja deras ideer. dom har kört vindtunnel
tyvärr har jag inga bilder men har klämt och tittat ganska mkt på BMWs Museum, frän bil. Hur såg vevstakslagren ut har sett ganska många fula sånna, Innan aktionen med Oljepump och Nya lager
superfint bygge !!
det finns en bil som du skulle snegla lite på det är jue M3 GTR dom har en väldigt fin ventilation till avgas tunneln om du kanske kunde nyttja deras ideer. dom har kört vindtunnel
tyvärr har jag inga bilder men har klämt och tittat ganska mkt på BMWs Museum, frän bil. Hur såg vevstakslagren ut har sett ganska många fula sånna, Innan aktionen med Oljepump och Nya lager

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Jag har faktiskt sneglat en hel del på GTR'n, men det finns väldigt få "informativa" bilder på nätet om den. Hade gärna vela se hur den ser ut undertill och lite andra häftiga lösningar den har.
Man kanske får ta en roadtrip till tyskland i sommar och ta lite bilder
Har inte öppnat org motorn än. Men förhoppningsvis ser dom väl bra ut
Köpt ett till block som är färdigbyggt nämligen.
Man kanske får ta en roadtrip till tyskland i sommar och ta lite bilder

Har inte öppnat org motorn än. Men förhoppningsvis ser dom väl bra ut

Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.
Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.

Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.
Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.

Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
du har ingen som har en högtrycks tvätt som skulle kunna tvätta uderedet rent? kolla min projektråd så ser du hur fint det blir! MYCKET enklare än att skrapa/slipa!
Niklas.E