242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde
Visserligen, men Corvette C5 transmission samt Magnesiumfälgar med centrumbult kan inte vara jättevanligt..(?)
Nåväl, TS får skriva om sådant är fallet. Hoppas inte, då det vore grymt om den här bilen kunde få bli färdigbyggd.
Nåväl, TS får skriva om sådant är fallet. Hoppas inte, då det vore grymt om den här bilen kunde få bli färdigbyggd.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde
Tror vi hoppar vitsexan. Eller, vad tror ni?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Trevlig maskin men det gäller att tänka till ang styrsystem så du slipper byta spjäll & ta bort VVT mm.
/M
/M
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Spjället blir inga problem. Vet du vad denna motorn har för slags VVT? Är det likt det som sitter på vitmotorer eller är något i stil med vanos?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör nov 26, 2011 10:24 pm
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
vi vill se update på v8an nu!
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Detta hade jag missat, men vart nyfiken när du skrev i min tråd
J*vla va gött det var
J*vla va gött det var
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Hur går det med bygget?
Audi s4 2.2 Turbo Avant
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Tackar för intresset.
Har en hyffsat stor uppdatering på g. Kommer om ett par dagar.
Har en hyffsat stor uppdatering på g. Kommer om ett par dagar.
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Väntar med spänning
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Nice! Jag väntar med spänning
Audi s4 2.2 Turbo Avant
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Venter i spenning!:D Fantastisk prosjekt!!
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Ballt bygge! Vad jobbar ni med i det förlovade landet i väst?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Björn, jag och brorsan pluggar heltid på Chalmers (Datateknik och Maskinteknik). Föräldrarna och bilen bor i USA.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket - 3/2 B8444s :)
Varken jag eller brorsan har haft särskilt mycket tid att jobba med bilen på sistone. Först och främst för att vi pluggar i sverige och tillbringar bara ett par månader om året i staterna med bilen men också för att de två sista sommrarna har gått nästan oavkortat till verkstadsbyggnation.
I somras kom farsan över en verkstadslokal i närheten för en ganska billig peng. Jag och brorsan renoverade hela utrymmet i utbyte mot att vi ska få ha bilen stående där.
Förra ägaren var en finsnickare utan några som helst utsug på maskinerna. Detta i kombination med ett upphöjt trägolv och problem med vattenläkage ledde till stora mängder blöta och osande sågspånshögar.
Lokalen är på ca. 110 kvm. med en liten övervåning och ett kontor. Toalett med grovslask finns inne i hörnet på markplan:
Kaffepaus.
Vi började med att röja ur golvet och blotta betongen. Att jobba i 40-gradig värme med luftfugtighet som heter duga är inte det roligaste jag vet.
Ölpaus.
Målade väggarna:
Reglade extrastöd under balkarna som höll upp övervåningen:
Reglade också en liten garderob under trappan där kompressorn bor:
Gips:
Drog ny utanpåliggande el i typisk jänkarstil med gott om uttag och grövre 220v handskar till svetsar (vanliga uttag i USA ligger på 110v):
Bytte ut alla gamla T12 lysrör och magnettrafos mot nya T8 rör och switchade nätagg. De kostar lite mer men man höjer verkningsgraden på rören och dessutom så slipper man det hemska nätbrummet. Vill minnas att vi har något i stil med 4kW ljus. Ljust så in i satan.
Hittade en begagnad tvåpelarlyft för en ganska billig peng:
Bytte en uppsättning fälgar mot en hel drös skitfina stålhyllor. Övre plan agerar numera prylförvaring:
Slipade och lackade hela golvet i tvåkomponentsfärg. Funderade på att sprida ut färgflagor men vi insåg ganska fort att om man tappar en skruv på sånt golv så hittar man den aldrig.
Drog ut centralmatad tryckluft. Passade också på att skruva en slangvinda på lyften. Sjukt smidigt med 15m slang mitt i lokalen.
Brorsan röjde ur badrummet och la in nytt gips, nytt kakel, ny toalett, nytt handfat och ny belysning.
Kom över en 250A AC/DC TIG på eBay i början av sommaren. Gammal transformatormaskin som väger as men det tänder fina bågar. Otroligt skönt med en alldeles egen TIG!
Flyttade in arbetsbänkar och förvaringsskåp.
Finns alltid småpill kvar, men verkstaden kändes ganska klar. Innan vi drog dit 242n så fick det bli chassisbord. Fanns inte riktigt finanser eller verktyg till ett stålbord så det fick bli i trä. Stommen är byggd i 2"x6"or med 0.75" (20mm) plywood på båda sidor. Benen är 4"x4"or med hemmasmidda maskinfötter. Ganska långt ifrån plant men det ligger nog i vatten inom 2-3mm. Lär duga fint.
Bilen dammades av lastades.
Upppallad i "ride height" med bordsytan i markhöjd.
Eftersom de nuvarande hjulhusen var tänkta till smalare fälgar fick vi slakta ur rambalkarna helt. Nu finns det gott om plats. Anade inte vilken motivationshöjare det blev med en fälg intryckt i hjulhuset. Fasen vilket stuk det lär bli!
z
Sedan pallade vi upp och mätte in växellåda, diff och torque tube. Torpeden måste flyttas bakåt ytterligare lite till pga. byte från vitsexa till V8. Komponenternas läge är också inmätta och placerade i CADmodellen.
Plockade av insuget och började pilla lite på V8an. Insugsportarna ser fina ut men avgasportarna är inga höjdare.
Blev lite eBayfrossa mot slutet. Köpte en startmotor, startkrans och hydraulutramp. Kransen är ganska ball. Skruvas längst ut på en Tilton 7.25" tryckplatta. I och med att vi slopar originalkransen så kan vi minska diametern på svepet avsevärt. Startmotorn är någon rejshistoria med dubbel nedväxling och "reverse rotation". Alla delarna är inne i CADen och sprängkåpan är nästan färdigritad. Ska försöka ha hela svepet klart till jul innan vi flyger tillbaks.
I somras kom farsan över en verkstadslokal i närheten för en ganska billig peng. Jag och brorsan renoverade hela utrymmet i utbyte mot att vi ska få ha bilen stående där.
Förra ägaren var en finsnickare utan några som helst utsug på maskinerna. Detta i kombination med ett upphöjt trägolv och problem med vattenläkage ledde till stora mängder blöta och osande sågspånshögar.
Lokalen är på ca. 110 kvm. med en liten övervåning och ett kontor. Toalett med grovslask finns inne i hörnet på markplan:
Kaffepaus.
Vi började med att röja ur golvet och blotta betongen. Att jobba i 40-gradig värme med luftfugtighet som heter duga är inte det roligaste jag vet.
Ölpaus.
Målade väggarna:
Reglade extrastöd under balkarna som höll upp övervåningen:
Reglade också en liten garderob under trappan där kompressorn bor:
Gips:
Drog ny utanpåliggande el i typisk jänkarstil med gott om uttag och grövre 220v handskar till svetsar (vanliga uttag i USA ligger på 110v):
Bytte ut alla gamla T12 lysrör och magnettrafos mot nya T8 rör och switchade nätagg. De kostar lite mer men man höjer verkningsgraden på rören och dessutom så slipper man det hemska nätbrummet. Vill minnas att vi har något i stil med 4kW ljus. Ljust så in i satan.
Hittade en begagnad tvåpelarlyft för en ganska billig peng:
Bytte en uppsättning fälgar mot en hel drös skitfina stålhyllor. Övre plan agerar numera prylförvaring:
Slipade och lackade hela golvet i tvåkomponentsfärg. Funderade på att sprida ut färgflagor men vi insåg ganska fort att om man tappar en skruv på sånt golv så hittar man den aldrig.
Drog ut centralmatad tryckluft. Passade också på att skruva en slangvinda på lyften. Sjukt smidigt med 15m slang mitt i lokalen.
Brorsan röjde ur badrummet och la in nytt gips, nytt kakel, ny toalett, nytt handfat och ny belysning.
Kom över en 250A AC/DC TIG på eBay i början av sommaren. Gammal transformatormaskin som väger as men det tänder fina bågar. Otroligt skönt med en alldeles egen TIG!
Flyttade in arbetsbänkar och förvaringsskåp.
Finns alltid småpill kvar, men verkstaden kändes ganska klar. Innan vi drog dit 242n så fick det bli chassisbord. Fanns inte riktigt finanser eller verktyg till ett stålbord så det fick bli i trä. Stommen är byggd i 2"x6"or med 0.75" (20mm) plywood på båda sidor. Benen är 4"x4"or med hemmasmidda maskinfötter. Ganska långt ifrån plant men det ligger nog i vatten inom 2-3mm. Lär duga fint.
Bilen dammades av lastades.
Upppallad i "ride height" med bordsytan i markhöjd.
Eftersom de nuvarande hjulhusen var tänkta till smalare fälgar fick vi slakta ur rambalkarna helt. Nu finns det gott om plats. Anade inte vilken motivationshöjare det blev med en fälg intryckt i hjulhuset. Fasen vilket stuk det lär bli!
z
Sedan pallade vi upp och mätte in växellåda, diff och torque tube. Torpeden måste flyttas bakåt ytterligare lite till pga. byte från vitsexa till V8. Komponenternas läge är också inmätta och placerade i CADmodellen.
Plockade av insuget och började pilla lite på V8an. Insugsportarna ser fina ut men avgasportarna är inga höjdare.
Blev lite eBayfrossa mot slutet. Köpte en startmotor, startkrans och hydraulutramp. Kransen är ganska ball. Skruvas längst ut på en Tilton 7.25" tryckplatta. I och med att vi slopar originalkransen så kan vi minska diametern på svepet avsevärt. Startmotorn är någon rejshistoria med dubbel nedväxling och "reverse rotation". Alla delarna är inne i CADen och sprängkåpan är nästan färdigritad. Ska försöka ha hela svepet klart till jul innan vi flyger tillbaks.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!
Vilken dröm!
Ser sjukt bra ut.
Ser sjukt bra ut.
Audi s4 2.2 Turbo Avant