Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Hej jag va med om ett lustigt weber fenomen i går då vi bromsade en 2150RC motor som säkert nåra av er har nån bra förklaring av.
jag börjar med grund konceptet på motorn lite grovt jag har inte alla data. sen tar vi problemet vi fick.
volvo OVH 2150cc
borr/slag 94x77
stake 152
kompa ökänd men ca 11.5:1
kam 37mm tryckare (ganska snäll)
topp okänd 531 (mest troligt 46x38 med ej så mycket portade kanaler?)
grenrör timo 4:2:1 med 44-51-2.5" (grenrör tot längd ca 930mm) bromsades med komplett avgasystem 3" från bil sen ett 6" ut ur dyno rummet.
insug misab 110mm långt och trattar ca 70mm
förgasare Weber 50 DCO
grund bestyckning (som den va)
45mm halsring
F7 E rör
190 huvud
175 luft
45acc
bottenventil okänd
lågfart 65F8
effekt 202 din hk /6500 max vrid 240nm och fint vrid från låga varv.
motorn är en mycket väl fungerande motor som går mycket snyggt och är en motor man kan vinna tävligar med och som är mycket lättkörd med och man kan ge full gas i dynon från 3500varv.
problemet är att den fetar på över 6500 varv så mycket att lamdan går ned mot 0.75 och den tappar effekt. mellan 5500-6500rpm så går den på 0.90. under 5500 ca 0.83.
vi började att prova lite större 180 luft och då gick lamdan upp till 0.78 och det vart ca 5hk mer vid 7300rpm sen provade vi ännu större luftare men då gick lamdan så snål vid 5.5-6.6 så jag avbröt (närmare 0.96). då monterades större 195 huvud för att få bort det snåla området men då blev den lika fet på höga som tidigare
vi provade ännu vildare kombinationer av luft och bränsle utan nått bra resultat och även mindre acc munstycken (35) och det svarade den på men även på det snåla området
sen provade vi F2 rör med en massa kombinationer med samma problem och F16 och F9 utan att få till bränsle kurvan.
nån som har några tipps? vi har några olika teorier men jag väntar med dem så får vi höra vad ni säger först.
mvh jens
jag börjar med grund konceptet på motorn lite grovt jag har inte alla data. sen tar vi problemet vi fick.
volvo OVH 2150cc
borr/slag 94x77
stake 152
kompa ökänd men ca 11.5:1
kam 37mm tryckare (ganska snäll)
topp okänd 531 (mest troligt 46x38 med ej så mycket portade kanaler?)
grenrör timo 4:2:1 med 44-51-2.5" (grenrör tot längd ca 930mm) bromsades med komplett avgasystem 3" från bil sen ett 6" ut ur dyno rummet.
insug misab 110mm långt och trattar ca 70mm
förgasare Weber 50 DCO
grund bestyckning (som den va)
45mm halsring
F7 E rör
190 huvud
175 luft
45acc
bottenventil okänd
lågfart 65F8
effekt 202 din hk /6500 max vrid 240nm och fint vrid från låga varv.
motorn är en mycket väl fungerande motor som går mycket snyggt och är en motor man kan vinna tävligar med och som är mycket lättkörd med och man kan ge full gas i dynon från 3500varv.
problemet är att den fetar på över 6500 varv så mycket att lamdan går ned mot 0.75 och den tappar effekt. mellan 5500-6500rpm så går den på 0.90. under 5500 ca 0.83.
vi började att prova lite större 180 luft och då gick lamdan upp till 0.78 och det vart ca 5hk mer vid 7300rpm sen provade vi ännu större luftare men då gick lamdan så snål vid 5.5-6.6 så jag avbröt (närmare 0.96). då monterades större 195 huvud för att få bort det snåla området men då blev den lika fet på höga som tidigare
vi provade ännu vildare kombinationer av luft och bränsle utan nått bra resultat och även mindre acc munstycken (35) och det svarade den på men även på det snåla området
sen provade vi F2 rör med en massa kombinationer med samma problem och F16 och F9 utan att få till bränsle kurvan.
nån som har några tipps? vi har några olika teorier men jag väntar med dem så får vi höra vad ni säger först.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Som den amatör jag är, så skulle jag börja tänka på tändningen.
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Ni har inte eventuellt munstuycken som är borrade eller annars felaktiga?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
tändningen sköts av en volvo brytar lös fördelare oc en MSD blaster spole. ca 35 grader kördes under bestyckning för att minska trycken lite sen 38 grader då lamdan såg hyfsad ut. mycket fin gång på motorn oc inga misständningar vad man kunde höra fast än den går fett (= bra gnista)
nej inga borrade munstycken.
nej inga borrade munstycken.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
insug avgas längder som drar genom eller inte. ger den effekt fast lambda visar konstigt är det ju ett mätfel av lambdan.
/Andre'
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
det är inget mätfel vad jag kan se den. den går mycket bättre direkt den går lite snålare på höga varv men då blir det mot lamda 1.00 mellan 5500-6500
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Längd på accmunstycke i runnern?
Man kan variera vars berikningen träder in lite med längden på den.
Om jag minns rätt.. kortare desto högre upp fetar det på.
Alltså, accmunstycket ger juh en addering likt en powerjet på höga gashastigheter.
Så om man kortar munstycket så sträcker man ut området huvudmunstycket jobbar på innan acc träder in.
Man kan variera vars berikningen träder in lite med längden på den.
Om jag minns rätt.. kortare desto högre upp fetar det på.
Alltså, accmunstycket ger juh en addering likt en powerjet på höga gashastigheter.
Så om man kortar munstycket så sträcker man ut området huvudmunstycket jobbar på innan acc träder in.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
jag har bara sett en längd på dem eller skimmsar man upp/ned dem?
det sitter nå vikt klumpar+ kulor i kanalen till acc pumpen man kan kanske göra de lätare så börjar hi-speed berikningen tidigare i varv så det kommer en beräkning redan vid 5500 ? där den går snålt då kanse luftmunstycket får mer utrymme för ändring av kurvan?
eller kan man döda hi-speed berikningen på nått sätt utan att ta bort acc pump funktionen?
man kanske kan borra om hålen på acc pump munstycket så de sprutar mer ned mot nedre spjäll öppningen då måste ju hi-speed berikningen minska avsevärt?
det sitter nå vikt klumpar+ kulor i kanalen till acc pumpen man kan kanske göra de lätare så börjar hi-speed berikningen tidigare i varv så det kommer en beräkning redan vid 5500 ? där den går snålt då kanse luftmunstycket får mer utrymme för ändring av kurvan?
eller kan man döda hi-speed berikningen på nått sätt utan att ta bort acc pump funktionen?
man kanske kan borra om hålen på acc pump munstycket så de sprutar mer ned mot nedre spjäll öppningen då måste ju hi-speed berikningen minska avsevärt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Nu var det juh evigheter sen jag höll på med webrar,, på 80 talet.
då fanns det att köpa hos en lokal butik,, som inte finns mer
då fanns det att köpa hos en lokal butik,, som inte finns mer
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Rolle på ronwill? han va grym på weber iallafall men han har sålt nu tror jag och gått i pension.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Patrik Dylin
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 6:41 pm
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
"Reijos" son Micke är ganska duktig. De bromsar och bestyckar webrar. Nyröners Bil & Mek AB i Åmotsbruk. Telefon nr. 0297-60090. Någon du kanske kan bolla idér med!
Volvo 244 16v Turbo (Reg.besiktad och godkännd)
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Ja undrar om inte den lille lokale firman sålde grejer åt just Ronwill, jag tänkte på just ronwill då jag skrev förra inlägget.. men var osäker.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Hade liknande fenomen på min motor då vi körde den första gången med grenröret som kom med båten, rätt fint hål vid 6.000 rpm, men där gick den tok snålt istället och resten såg bra ut.
Problemet fanns inte kvar då vi bytte rör.
Mvh
Problemet fanns inte kvar då vi bytte rör.
Mvh
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Jag har aldrig lyckats få till bränslekurvan överallt med Weber.
Jag har för mig att man får det här fenomenet med långa insugningsrör.
Ju längre bort förgasaren sitter från toppen desto mer fetar den på höga varv.
Det finns olika känsliga spridare man kan prova, kortare insug och längre trattar kanske hjälper?
46 i halsring är svårbestyckat, prova 42mm istället och se vad som händer.
Det är inte alls säkert att toppeffekten går ner för mycket av strypningen sitter i spjället och spridaren.
Erland
Jag har för mig att man får det här fenomenet med långa insugningsrör.
Ju längre bort förgasaren sitter från toppen desto mer fetar den på höga varv.
Det finns olika känsliga spridare man kan prova, kortare insug och längre trattar kanske hjälper?
46 i halsring är svårbestyckat, prova 42mm istället och se vad som händer.
Det är inte alls säkert att toppeffekten går ner för mycket av strypningen sitter i spjället och spridaren.
Erland
Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Jens Gustavsson skrev:Rolle på ronwill? han va grym på weber iallafall men han har sålt nu tror jag och gått i pension.
http://ronwill.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Han håller på fortfarande.