Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Jag skulle inte bry mig ett skit över om alla mått stämmer eller ej, men du kanske vill ha en exakt kopia?
Jag skulle tycka huvudsaken är att den blir snygg o brutal, vilket den är!!
Din brorsas hundkoja är frän också!
Ser kanon ut! Bra jobbat!!
Jag skulle tycka huvudsaken är att den blir snygg o brutal, vilket den är!!
Din brorsas hundkoja är frän också!
Ser kanon ut! Bra jobbat!!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Kul att du är igång
Ser med spänning fram emot nästa uppdatering
/NXJ
Ser med spänning fram emot nästa uppdatering
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Skön kontrast till Mini. Följer båda bilarna med stort intresse
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Tjenare!! Otroligt kul att den kommit ner från pallbockarna!! Ser riktigt bra ut!!!
Hur kommer du att göra med rutorna på bilen? Det går ju alltid att vaccumforma men en sådan ruta gillar väl inte torkarblad särskillt bra "repig jättesnabbt".. Du kanske redan har fixat original ruta från Bentley
När jag själv funderade på att göra en hardtop till mride C42:an, så tog jag kontakt med aircraftextras i USA om att de skulle göra en canopy liknande "glaskupa" åt mig. De skulle inte ha mer än 8-900usd + frakt. Skitbra tänkte jag och började göra pappspant att skicka över. Men när det blev snack om frakten mm så skulle kupan kosta närmare 22.000skr innan den var hemma + att det var stor risk att den skulle spricka när man kapade och borrade i den.... Blev tyvärr inget den gången även om det hade varit riktigt ballt.
MERA BILDER!!!!
Hur kommer du att göra med rutorna på bilen? Det går ju alltid att vaccumforma men en sådan ruta gillar väl inte torkarblad särskillt bra "repig jättesnabbt".. Du kanske redan har fixat original ruta från Bentley
När jag själv funderade på att göra en hardtop till mride C42:an, så tog jag kontakt med aircraftextras i USA om att de skulle göra en canopy liknande "glaskupa" åt mig. De skulle inte ha mer än 8-900usd + frakt. Skitbra tänkte jag och började göra pappspant att skicka över. Men när det blev snack om frakten mm så skulle kupan kosta närmare 22.000skr innan den var hemma + att det var stor risk att den skulle spricka när man kapade och borrade i den.... Blev tyvärr inget den gången även om det hade varit riktigt ballt.
MERA BILDER!!!!
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Angående rutor hittande jag följande härromdagen:
http://plastskarmar.se/misc.php?CatId=46" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om det är av intresse men hittade inget inlägg i om det löste sig eller inte
http://plastskarmar.se/misc.php?CatId=46" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om det är av intresse men hittade inget inlägg i om det löste sig eller inte
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Rutan finns det två alternativ att göra, ena är dyrt men lite enklare och den andra är billigare men krångligare.
Alternativ ett är att vakuumforma en polycarbonat skiva till rutan, tyvärr går det åt plast för ca 4 tusen och den kommer behövas bytas ca en gång per år.
Andra alternativet är att göra en ruta i glas och sen sätta stöldskydds film på insidan istället för lamineringen, problemet med det är att det krävs 750 grader för att forma glas så det behövs en ganska stadig ugn.
Rutan är höstens projekt det jag håller på med nu är fixa till massa småsaker som behövs ändras på chassit för att stämma med karossen, som kylarplaceringar och tagit bort pushrod och rocker för fjädringen i fram för det skulle stuckit upp ur karossen annars.
Sen är det bara pedaler och rattstång kvar så ska det gå att köra lite granna.
Alternativ ett är att vakuumforma en polycarbonat skiva till rutan, tyvärr går det åt plast för ca 4 tusen och den kommer behövas bytas ca en gång per år.
Andra alternativet är att göra en ruta i glas och sen sätta stöldskydds film på insidan istället för lamineringen, problemet med det är att det krävs 750 grader för att forma glas så det behövs en ganska stadig ugn.
Rutan är höstens projekt det jag håller på med nu är fixa till massa småsaker som behövs ändras på chassit för att stämma med karossen, som kylarplaceringar och tagit bort pushrod och rocker för fjädringen i fram för det skulle stuckit upp ur karossen annars.
Sen är det bara pedaler och rattstång kvar så ska det gå att köra lite granna.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
I helgen har jag bara gjort grejer till mig själv.
Pedalstället är klart för förhoppningsvis sista gången nu, är fjärde stället jag gör men nu börjar jag känna mig nöjd med det.
Har också byggt om främre hjulupphängningen lite för det fick tyvärr inte plats med rocker och push-rod för karossen så det fick bli stötdämpare rakt i mot bärramarna i stället och även byggt om lite för att kunna svänga lite mer för provkörningarna och framför allt omkring puttande av bilen har visat att den haft lite för stor svängradie.
Nu ska jag bara beställa nya fjädrar så är framvagnen klar för att köras, jag jobbar mig bakåt sen blir det en provkörning.
Fräser pedaler
Klara pedaler
Pedalstället klart
Nya dämpar placeringen
Pedalstället är klart för förhoppningsvis sista gången nu, är fjärde stället jag gör men nu börjar jag känna mig nöjd med det.
Har också byggt om främre hjulupphängningen lite för det fick tyvärr inte plats med rocker och push-rod för karossen så det fick bli stötdämpare rakt i mot bärramarna i stället och även byggt om lite för att kunna svänga lite mer för provkörningarna och framför allt omkring puttande av bilen har visat att den haft lite för stor svängradie.
Nu ska jag bara beställa nya fjädrar så är framvagnen klar för att köras, jag jobbar mig bakåt sen blir det en provkörning.
Fräser pedaler
Klara pedaler
Pedalstället klart
Nya dämpar placeringen
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Så nu ska du alltså bygga en egen ugn?Ajden skrev:med det är att det krävs 750 grader för att forma glas så det behövs en ganska stadig ugn.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
På ett gammalt jobb hade vi pyrolysugnar med dubbla oljebrännare, blev ca 750 grader lufttemp men gick bränna på mer, räckte till för att få stål att mjukna ibland iaf när tempjusteringarna krånglade o det blev "lite varmare"
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
vi tillverkade formar för rutor på mitt förra jobb åt Grannfirman i bland..tillverka bara en stabil plåtform o en skärmall(utbredbredning) el cad på en så kan man vattenskära ut rutan först sen lite referens piggar på mallan som man lägger rutan på innan den åker in i ungnen så kostar det inte så jättemånga kronor har gjort en hel del special rutor åt bilar förr.dock så är din rätt svår att göra brukar behövas några försök väldigt lätt dom spricker i ungnen..
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
FMR, da må jeg spørre... ruter til en Countach, får dere laget det?
-Bjørn
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Otroligt hantverk! Skoj att se det gå frammåt! =)
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
FMR skrev:vi tillverkade formar för rutor på mitt förra jobb åt Grannfirman i bland..tillverka bara en stabil plåtform o en skärmall(utbredbredning) el cad på en så kan man vattenskära ut rutan först sen lite referens piggar på mallan som man lägger rutan på innan den åker in i ungnen så kostar det inte så jättemånga kronor har gjort en hel del special rutor åt bilar förr.dock så är din rätt svår att göra brukar behövas några försök väldigt lätt dom spricker i ungnen..
Det där lät spännande, vill du berätta mer? För ungefär det jag lyckats lärt mig om att forma glasrutor har varit från how its made och det är inte riktigt så mycket info.
Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
How its made är bästa programmet. Kollar man det så kan man bygga allt sen.
Kul att du bygger på bilen igen!
Kul att du bygger på bilen igen!
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
jag såg ett program på tv som heter kit car och där visade dom hur man kunde gjuta egna rutor. dom gjorde en form i glasfiber och satte nån form av folie på in sidan där "glaset" skulle vara och stoppade in det i ugnen på 175 grader och väntade 10min och sen plockade dom ut det och det vart hur bra som helst. dom använde en vanlig köks ugn. kanske lite liten för fram rutan men dom små detaljerna.