hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
kan man generellt säga hur ljudets karaktär blir med olika ljuddämpare?
har idag en lätt vässad 350 med headers och separata 2½" rör hela vägen med en oval simonsdämpare med måtten 420mm x 115/185mm per rör/sida och skulle vilja ha lite mer muller.
funderar på att ersätta nuvarande dämpare med någon av nedanstående:
"slim" rund 125mm diameter, 420mm lång
"tubex" rund 100mm diameter, 625mm lång
"handy" rund 125mm diamater, 250mm lång
"heavy" oval 140/220mm diameter, 500mm lång
OBS! blanda inte in massa mottrycksberäkningar eller effektförluster eller annat ointressant, det är endast ljudet jag är ute efter.
har idag en lätt vässad 350 med headers och separata 2½" rör hela vägen med en oval simonsdämpare med måtten 420mm x 115/185mm per rör/sida och skulle vilja ha lite mer muller.
funderar på att ersätta nuvarande dämpare med någon av nedanstående:
"slim" rund 125mm diameter, 420mm lång
"tubex" rund 100mm diameter, 625mm lång
"handy" rund 125mm diamater, 250mm lång
"heavy" oval 140/220mm diameter, 500mm lång
OBS! blanda inte in massa mottrycksberäkningar eller effektförluster eller annat ointressant, det är endast ljudet jag är ute efter.
- Full gas spar tid
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
vart har du placerat dämparna? så långt bak som böjligt tycker jag ger bäst ljud.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
dom sitter just framför bakaxeln. och jag har ingen lust att bygga om systemet så lättast vore att behålla placeringen. (längre eller kortare går dock bra)
Anledningen till att dom ska bytas är för att rosten har gjort sitt (har suttit i 10 år så man får väl anse det som klart godkänt för att vara simons) och tänkte passa på att köpa mindre / större för att få lite mer ljud =)
Anledningen till att dom ska bytas är för att rosten har gjort sitt (har suttit i 10 år så man får väl anse det som klart godkänt för att vara simons) och tänkte passa på att köpa mindre / större för att få lite mer ljud =)
- Full gas spar tid
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
Grövre rör ger mer muller, dubbla 3" hade vart bättre, men eftersom du har 2,5" så hade jag börjat med ett mellanrör mellan rören för att jämna ut pulserna!
Tror att runda mindre(å ev längre) dämpare mullrar mer, men de e inget jag kan styrka!
Tror att runda mindre(å ev längre) dämpare mullrar mer, men de e inget jag kan styrka!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
det blir nog att inhandla "slim rund 125mm diameter, 420mm lång" då den passar utan modifikationer om ingen har ett bättre förslag?
har funderat på ett mellanrör men det är mycket jobb då rören går på utsidan av ramen.
vad har egentligen mellanröret för funktion? jag tycker man hör tändpulserna tydligare utan mellanrör.
har funderat på ett mellanrör men det är mycket jobb då rören går på utsidan av ramen.
vad har egentligen mellanröret för funktion? jag tycker man hör tändpulserna tydligare utan mellanrör.
- Full gas spar tid
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
Mellanrörets uppgift är att jämna ut avgaspulserna som skapar resonans p.g.a. tändföljden.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
Blir mindre "stötigt" ljud med mellanrör, det behöver inte vara lika grovt heller, räcker med 2", gärna så långt fram som möjligt.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
mellanrör dämpar förvånansvärt mycket. Jag kör med mellanrör och två singeldämpare (dubbelt 2,5")... sånna rakt-igenom-dämpare. Fattar inte att bilen är så tyst som den är.
Min förra jänke som var likadan hade likadant avgas fast utan mellanrör och den lät mycket mer och mycket skarpare. En bekant har tjöpt en likadan med singeldämpare och utan mellanrör och den låter ungefär lika mycket som min g:a gjorde trots något klenare avgas.. ser ut som dubbelt 2"
Min förra jänke som var likadan hade likadant avgas fast utan mellanrör och den lät mycket mer och mycket skarpare. En bekant har tjöpt en likadan med singeldämpare och utan mellanrör och den låter ungefär lika mycket som min g:a gjorde trots något klenare avgas.. ser ut som dubbelt 2"
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
I min Camaro sitter det en standard 305 från en van, men med headers, H-pipa och Flowmaster-dämpare, tror det är 2,5"
Får ofta höra folk som tror att den är trimmad, högre komp och vass kam...även såna som håller på med jänkare brukar säga så, lite kul när det är en 305 på 165 hk
Tror inte man ska ha typ Simons-dämpare om man ska ha det riktigt fina ljudet
Får ofta höra folk som tror att den är trimmad, högre komp och vass kam...även såna som håller på med jänkare brukar säga så, lite kul när det är en 305 på 165 hk
Tror inte man ska ha typ Simons-dämpare om man ska ha det riktigt fina ljudet
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
Mellanrör eller H/X-pipa ska man undvika om man är ute efter v8-rytmen.
Dom är till för att hjälpa ut avgaserna då det på varje tändcykel är 2 cylindrar på varje sida
som tänder efter varandra.
Och då är det också motsvarande då 2 cyllar inte tänder.
Då ska en av dubbelpulserna från den ena sidan hjälpa ut avgaserna från den andra sidan som inte tände just då.
Så det är inget man ska svetsa på för kul skull utan det måste räknas fram för att göra bästa nyttan.
Själv har jag en lätt trimmad 377" med dubbla 2,5"
som avslutas med Zimons näst minsta genomströmningsdämpare längst bak.
Det ger ett smattrande när man drar iväg med lite lagom gas.
Och folk vänder sej om och tittar vad det kan vara som kommer 50 meter framför bilen i cruisingfart.
Besiktningen tyckte jag skulle pilla in lite stålull i slutrören innan nästa besiktning...
Dom är till för att hjälpa ut avgaserna då det på varje tändcykel är 2 cylindrar på varje sida
som tänder efter varandra.
Och då är det också motsvarande då 2 cyllar inte tänder.
Då ska en av dubbelpulserna från den ena sidan hjälpa ut avgaserna från den andra sidan som inte tände just då.
Så det är inget man ska svetsa på för kul skull utan det måste räknas fram för att göra bästa nyttan.
Själv har jag en lätt trimmad 377" med dubbla 2,5"
som avslutas med Zimons näst minsta genomströmningsdämpare längst bak.
Det ger ett smattrande när man drar iväg med lite lagom gas.
Och folk vänder sej om och tittar vad det kan vara som kommer 50 meter framför bilen i cruisingfart.
Besiktningen tyckte jag skulle pilla in lite stålull i slutrören innan nästa besiktning...
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
jag bytte till dessa simons slim dämpare som är avsevärt mindre än dom som satt tidigare men inte direkt nån skillnad på ljudet, lite "smattrigare" bara. men det får duga tills vidare sen blir det dubbla 3" rostfritt med stora ljuddämpare längst bak. då verkar man få mer av det dova mullret och inte detta ettriga smattrandet.
- Full gas spar tid
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: hur påverkas ljudet av formen på ljuddämpare?
Smattret minskar avsevärt av H-pipor, som föregående talare skrev så jämnar du ut pulserna och den låter jämnare och mullrigare!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!