Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

Fullgasväxlingar så funkar allt på bana!
Kanske inte så snabbt, men motorn dippar inte vid gasuppsläpp och pådrag igen iallafall ;)

Skämt åsido..

Som jag upplever det och fått indikationer på att flera gör.
Med för stora förgasare så blir maskin lätt att blöddra vid hastiga avsläpp och pådrag.
Och kan vara MYCKET svårt att justera bort.

Det är inte accpumpen som ställer till det, utan luftmassan som studsar mot det stängda spjället vid avsläpp.
Och sedan när man ger gas igen så kan man råka ut för fenomenet att blanda bränsle 2ggr på 'samma luft'.

Man tycker att fenomenet borde finnas även på mindre förgasare, det gör det.
Men i mindre volym, och problemet blir mindre.

Och på grusbanor där man pumpar på gasen och letar fäste med hjulen så är det förödande för varvtiderna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Magic thomsson »

Ja många rallycrossbanor är ju knixiga och mycket grus o då är inte maxeffekten på ett bromspapper eller den som kan varva motorn mest det som gör snabba varvtider,kolla varvtiderna från svealandscupen i västerås i går.2a 3a 4a och 5 te bästa tiderna har 2150 bilar.snabbast va micke fahlström i 2400 på 2,33,31 sen johan uhr på 2,34,56 sen sebastian eriksson på 2,35,33 sen björn alvarsson på 2,35,35.
sebastian eriksson som för övrig va snabbast i en backtävling totalt med sin 2150,va det borlänge upphillcup den hette om jag inte minns fel.även snabbare än håkan holmkvist som körde supernationell klass 1.
Som 3 faldige mästaren i supernationell Lars jonsson sa,jag bryr mej inte om toppeffekten,den drar så gott från låga varv
Han körde 2,9 liters 16 ventilers motor från köhler och vann sm 3 år på rad.
Men han kunde köra bil han,han körde volvo 142 a i folkrace innan och vann hur mycket som helst.
Senast redigerad av Magic thomsson den fre jun 08, 2012 7:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

När däcken bara klarar av att överföra en viss effekt så är toppeffekten inte så viktig.
Men det är en helt annan sak. Det betyder inte att motorn med mer effekt går sämre
utan bara att den passar sämre på den banan.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

jajjamän.. men många banor är väldigt lika varandra här i Sverige.
Så uppgradering av däck kan vara lönsamt för att vinna.

Åker vi på Asfalt så blir läget annorlunda, där vi har bra driv i underlaget.
Då behöver man inte pumpa på gasen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Magic thomsson »

Banan i västerås måste vara väldigt grusig o svår,idag söndag hade 2 st 2150 bilar snabbaste tiderna.och sebastian erikssons snabbaste tid idag var helgens snabbaste.kul att se att man inte behöver evo motorer och fjäderben för en halv förmögenhet för o va snabb :)
Undrar om 2150 bilarna kan köra ännu fortare om dom hade samma däck som 2400 bilarna.dom har ju smalare och mindre däck i 2150 klassen.
Jag kollade tiderna från sm i höljes förra helgen då det var varmt o torrt.då åkte 2400 bilarna 8 sekunder snabbare än 2150 bilarna så visst är banan avgörande,men höljesbanan är ju grymt snabb,rena flygfältet :)
Roger (Magic T) Thomasson
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av m00jons »

Ja många rallycrossbanor är ju knixiga och mycket grus o då är inte maxeffekten på ett bromspapper eller den som kan varva motorn mest det som gör snabba varvtider,kolla varvtiderna från svealandscupen i västerås i går.2a 3a 4a och 5 te bästa tiderna har 2150 bilar.snabbast va micke fahlström i 2400 på 2,33,31 sen johan uhr på 2,34,56 sen sebastian eriksson på 2,35,33 sen björn alvarsson på 2,35,35.
Tycker du kan lägga till att hela tävlingen igår gick i regnväder, vilket gör motorstarka bilar hopplösa.
Även dagens tävling var det blött och eländigt. Men visst 2150 bilarna går mycket bra. Däcken är inte mycket sämre grepp i, men de skulle inte hålla så länge på en motorstark 2400, tror jag.

Själv hade jag fullt upp att ta mig runt i regnet. Jag fick bryta sammanlagt 3 kval och en final under helgen. Trist väder.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag var inte o kollade på plats,jag kollade tiderna på hemsidan.men jag antog att banan va svårkörd då 2150 bilarna va snabba.är det torrt o bra fäste så ska ju givetvis dom motorstarkare 2400 bilarna vara snabbare.ju sämre fäste desto lättare o köra med en svag motor som inte spinner bort effekt,inge kul o köra då det är sånt väder.
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Fullgasväxlingar så funkar allt på bana!
Kanske inte så snabbt, men motorn dippar inte vid gasuppsläpp och pådrag igen iallafall ;)

Skämt åsido..

Som jag upplever det och fått indikationer på att flera gör.
Med för stora förgasare så blir maskin lätt att blöddra vid hastiga avsläpp och pådrag.
Och kan vara MYCKET svårt att justera bort.

Det är inte accpumpen som ställer till det, utan luftmassan som studsar mot det stängda spjället vid avsläpp.
Och sedan när man ger gas igen så kan man råka ut för fenomenet att blanda bränsle 2ggr på 'samma luft'.

Man tycker att fenomenet borde finnas även på mindre förgasare, det gör det.
Men i mindre volym, och problemet blir mindre.

Och på grusbanor där man pumpar på gasen och letar fäste med hjulen så är det förödande för varvtiderna.

Har du justerat insugningslängden när du gått upp i förgasare?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

Man får givetvis en annan 'tune' med grövre rör.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Det skiljer mer än vad man kan tro. Jag har tvingats att förlänga kanalen över 50 mm med grövre insug och spjäll.
Utan förlängningen blev motorn klart sämre än innan.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Minns du Jarmo när jag nämde detta på Lassilas när ni provade med större spjällhus. Nu när ni har upp motor och topp för service så kunde ni testa förlänga när ni bänkar pånytt.

/Andre'
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jarmo Y »

Det har redan gjort för längesen, att prova olika trattar, ingen stor skillnad, motor har bänkats mycket nu på våren.
Nu jag har filat insuget och flänsen lite större för 50mm spjäll, få se hur det blir nu.
Efter 2 deltävlingar ligger på 3 plats nu.
4 separata spjällhus krånglar, jävla made in finland byggt,(SME) funkar inte alls, kunde vara 1 med andra spjäll.
En Accralite kolv är sönder pga en spjäll fastnade till öppet läge på första tävling, den andra tävlingen 2 spjällar fastnade :shock: just före starten så han backade ut och det blev inte mer fel på motorn.
Håller just att bygga om spjället..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

En insprutad motor med spridarna på ventilsidan av spjällen har inte de problemen jag pratar om.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Jarmo Y skrev:Det har redan gjort för längesen, att prova olika trattar, ingen stor skillnad, motor har bänkats mycket nu på våren.
Nu jag har filat insuget och flänsen lite större för 50mm spjäll, få se hur det blir nu.
Efter 2 deltävlingar ligger på 3 plats nu.
4 separata spjällhus krånglar, jävla made in finland byggt,(SME) funkar inte alls, kunde vara 1 med andra spjäll.
En Accralite kolv är sönder pga en spjäll fastnade till öppet läge på första tävling, den andra tävlingen 2 spjällar fastnade :shock: just före starten så han backade ut och det blev inte mer fel på motorn.
Håller just att bygga om spjället..
ok, visste inte att ni provat betydligt längre insug, och det blev inte bättre? Kanske nu med större hål in i toppen och större spjäll?

/Andre'
power
Olofsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: ons jan 05, 2011 4:13 pm

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Olofsson »

Bänkade min 2,5L B23 med portad 531 topp 46x38 ventiler, Timo 13.10 kam, Timo typ 4 grenrör och Weber 50 (42mm halsring) med AP insug och fick precis samma symptom som Jens. Vi provade f2, f7, f9 och på bilden sitter det nå f34 e-rör som det blev bäst med. Men hur vi än bytte munstycken så ville den inte snåla ut på fullgas? För då blev det för snålt vid maxeffekt.
(På bilden körs den lite fett och med ganska snäll tändning men provade all möjlig tändinställning utan skillnad)

Provade att sänka luftmunstycken för sig och huvudmunstycken för sig men inget hjälpte.
Har ni några idéer för att lösa det?
Skriv svar