Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 13, 2018 9:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: weber 36/36 vs su hif6or ?
InläggPostat: ons jun 20, 2012 6:05 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Inlägg: 76
Ort: Småland
ha nu sätt ihop min renoverade b20 motor, lite vässad med kg17 kam och en etopp, originalgrenrör, 2.5tums avgassystem, så nu undra jag över val av vilka förgasare jag ska välja, dubbla su hif6or med aluminsug eller en weber 36/36:a?

36/36:an är ju mer bränsleekonomisk än dubbla su ha jag hört men nu ska de inte va en bli jag kör varje dag så de spelar inte jätte stor roll, fast rätt inställada su på ska dom inte heller dra allt för mycket. men frågan jag mest undra är vilket val jag få mest effekt och sen är jag även ute efter att få "morrljud" och de vet jag att jag fått innan på en motor med dubbla su med trattar.
vilket av dubbla su och 36/36 hämta jag mest effekt till de som är gjort på min motor?

PS. jag ha nyrenoverade dubbla su hif6or. och även 36/36 men tänkte ha den i 140 jag kör dagligen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 20, 2012 5:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Inlägg: 570
I en folkrace 145 a jag hade för länge sen hade jag B20 med 93 mm kolvar,en 46-38,5 topp jag gjort själv,en s kam,den va borrad och renoverade stakar köpte jag från kg trimning minns jag,nya styrningar satt det i toppen och frästa säten så den va tätt o fin,kompen va lagd runt 11.8
Hur som helst så var jag o bromsade den för o optimera motorn och den lämnade 155 hk i motorn med 36 36 webern.va stora halsringar i den vet jag,minns inte hur stora dock.
Den gick väl skapligt men va lite svår o starta med,det va lätt att den föll igenom o korka om man hade lite för lågt startvarv,senare bytte jag till dubbla su med alu insug och jag tyckte den gick bättre på alla varv,men jag va aldrig o bromsade den med su förgasarna.jag kortade också utslaget på fördelaren så att jag fick upp tändningen på tomgången några grader,det funka bra för o få den o dra bättre direkt på lågvarv,bytte även nålar och testade trattar och putsade till insuget invändigt för o jämna till ytan.hade varit intressant om man bromsat den med su också men det blev som sagt inte gjort.
Su skulle jag satsa på iaf

_________________
Roger (Magic T) Thomasson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 20, 2012 6:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Inlägg: 76
Ort: Småland
Okej tack för mycket intressant inlägg.
Ja sa du säger skulle de varit roligt att bromsat när du bytt till dubbla su.

jag är mest inne på dubbla su! Minns du va du hade för nålar? ha funderat lite över korta utslaget på fördelaren men vet inte helt hur jag ska göra det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 20, 2012 9:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Inlägg: 570
Först tog jag nålar från 2 st enkelförgasare o testa men kan inte säga jag märkte nån skillnad,jag inbillade mej att då skulle motorn få mer bensin o också gå bättre men det blev troligen tvärtom att motorn fick alldeles för mycket bensin med 2 enkelnålar,sen köpte jag 2 nya nålar från firman förgasarteknik som tog fram några som dom trodde på,men dom sa även att det är svårt då det finns massa olika nålar så man skulle helst testa i en bromsbänk,det va i början på 90 talet jag höll på med det så jag minns inte beteckningarna på nålarna,jag lånade även en bok om su förgasare på bibliotektet för o lära mej mer om dom och det finns mycket kan jag säga,en hel bok bara om o finjustera dom,minns inte vad boken heter.Men hör med förgasarteknik igen,dom kanske har sorterat ut nålarna nu lite bättre,det va ju ett tag sen jag talade med dom.
Inte lätt att förklara hur man kortar slaget på en fördelare men i centrum på rotoraxeln har jag för mej det sitter en låsring du ska pilla bort o sen kan du dra isär fördelaren,så du får den i 2 delar.sen är det som ett urhak på 2 ställen i den nedre delen där det sitter fjädrar och vikter,jag svetsade dit lite mer matrial och slipade ur så jag minskade glappet helt enkelt,rotorn glappar ju en del om du vickar den fram o tebaks,det glappet ska ner.finns säkert nån här på forumet som kan förklara lite bättre som gjort det nyligen,som sagt jag körde b20 i början på 90 talet

_________________
Roger (Magic T) Thomasson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 20, 2012 11:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
kansje j lundin kan dette med fordelaren....han finns her på forumet

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 21, 2012 5:45 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Inlägg: 76
Ort: Småland
okej tack, jag få försöka få tag i dom och höra med dom. jag kan tänka mig att de finns en del, få försöka skaffa mig några böcker om su förgasare. jaha okej men då är jag med på ett ungefär, ja få kanske lägga upp en tråd om fördelaren.
tack för all information och hjälp.

okej caterpillar få söka reda på han här på forumet och höra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010