Monark M36 Custom -55

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Tänkte att jag kan ju slänga upp en tråd om senaste moppebygget här :)

För ca 2 månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.

Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.
Bild

Jag hade ett Puch E50 (1 vxl automat) kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket var redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.

Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!
Bild

Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:
Bild

Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat ;) :doh:
Bild

Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen :lol:
Bild

Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.
Bild

Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.
Bild

Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.
Bild

Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug
Bild

Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!
Bild

Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug
Bild

Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.
Bild
Bild

Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
http://www.youtube.com/watch?v=wk-G93CTVKo" onclick="window.open(this.href);return false;

Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
http://www.youtube.com/watch?v=OylIgEVWYfw" onclick="window.open(this.href);return false;

Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.
Bild
Bild

Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre :)
Bild

Och såhär ser den alltså ut idag..
Bild

Jag tänker behålla patinat men det nya röret, motorfästet och fotpinnarna ska lackas i samma färg som resten av ramen, färgen har jag redan köpt. Sen är det lite test o tune för den vill inte riktig vara med på högre varv men jag tror att det bara är en tändinställning.
Och sen hade det inte suttit fel med lite vettigare bromsar men jag vet inte riktig hur jag ska lösa det.. Jag vill ha kvar original fälgarna men det kanske går att stoppa dit större nav och kortare ekrar från nåt annat.

Här är senaste provkörningsfilmen, när han kommer ur kurvan så hörs det hur den börjar misstända eller vad det nu är som pågår. Stiftet var en aning för ljus också, kanske skulle bestyckat upp den en storlek eller 2 först och se vad som händer.
http://www.youtube.com/watch?v=vGjUucy9Jl0" onclick="window.open(this.href);return false;
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av mickeidiket »

Frän :D
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Tack :)

Jag blev lite nyfiken idag hur färgen jag köpte stämde så jag kladdade på lite på dom saker som har tillkommit.. Slipade lite sen med halvgrov papper för att matta ner den, för den blev ju spegelblank och det är ju inte resten av ramen. Moppen har en lite skum färg, inomhus ser man skillnaden på färgen rätt bra, den nya färgen är mycket ljusare. Men utomhus var det inte alls lika farlig. Hur som helst är det inte mitt fel om det inte stämmer, jag är färgblind så jag lät en dam hitta rätt färg åt mig eftersom dom ska vara så duktiga på det där..

Så blev det med det iaf... Funderar om man skulle lackat tändningskåpan i samma färg också eller om det är överkurs?
Bild
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av nicke.t »

kul knarr,men hadde de inte gått att sätta röret i nivå under tanken å bak? syns den lite mindre. :thumbright:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Förstår inte riktig hur du menar.. Att röret skulle börja längst ner på tanken? Det måste som sitta ovanför skarven jag gjorde annars gör det nog inte så mycket nytta. Dessutom hade jag inte haft nåt å sätta sadeln i då ;) Jag tycker det sitter skitbra där det sitter iaf :) Det blev en helt annan moppe med röret där, det är klart, men jag är då nöjd med hur moppen ser ut själv iaf och det var väl det viktigaste :thumbright:
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av nicke.t »

missa de där med att du skarvat ramen.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Som sagt man skulle kanske ha hållt tyst om förlängningen, hade nog inte varit många som hade märkt nåt iaf ;)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Blev en pipa och lite tuning igår kväll.. Tänkte att man kan ju försöka få den å gå lite bättre inför racet i Lycksele. Pipan verkade göra lite skillnad, men mindre än vad jag trodde, till en början så gick den sämre men efter en ombestyckning så gick den något bättre än tidigare.. Det var bråttom så vi byggde om en RM80 pipa.. Ny header och diffuser o så var det klart.. Fort o kvickt....
Gick som sagt bra efter lite omdrevning och bestyckning men efter några provvändor så skar ett lager nånstans, bakhjulet låser sig i vissa lägen. Jag har inte kollat om det är i bakhjulet eller utgående axeln men det lät och känndes inte bra iaf och klockan började bli mycket så det var bara kasta in handduken för kvällen.

Nu varvade den 13k iaf när den var nerdrevat reält men nån fart blev det inte, däremot fick man luta sig över styret för att den inte skulle släppa från marken. Med lite större drev så varvade den strax över 12 och toppfarten var 75 km/t. Känns som att det var alldeles för lite för en 75 kubikare men jag tror att headern helt enkelt är för smal och stryper.
Jaja, det löser sig nog :) Var ju inte såå jobbig att bocka en ny diffuser så man kanske skulle gjort en hel pipa istället för att bygga om en befintlig.

Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Var förbi garaget en snabbis på väg hem från Lycksele och felsökte lite.. Jag tror inte det är nåt lager utan det är nog mest troligt kopplingen som har farit. Den fastnar i vissa lägen verkar det som, och lagom komp i motorn gör att bakhjulet vill låsa sig när kolven är på väg upp.
Men jag får skruva upp och inspektera, är det nu kopplingen så vore det rätt skönt faktiskt för den hade jag ändå tänkt byta ut mot en stadigare. Ska försöka få ordning på moppen till nästa tävling för man blev riktig taggat idag :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Plockade lös kopplingen idag och det var bara skrot kvar av den :roll: Det var alltså det som var problemet och inte nåt lager för utan koppling så snurrade allt fint igen.
Pinnarna som slungvikterna sitter på var böjda så vikterna tog i skålen, och det var inte mycket kvar av lammelen heller. Hela kopplingen såg ut som ny när jag satte dit den och funkade bra tills jag började varva 12k... Uppenbarligen behöver man nåt värre...

Nån som har tips på vars man får tag i nåt vettigt? Gärna med ultrastyva fjädrar och förstärkningsplatta är nog ett måste också.
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Lars J »

Hej ta en titt i denna tråd, jag skrev några rader om hur jag löste problemet på min.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 71#p493971" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Fast nu var ju kopplingen redan förstörd så jag tänkte om det finns nån att köpa med iaf värre lameller? Kanske går att rikta tillbaks till pinnarna och sätta en ring men det gör inte beläggen bättre. Du skrev ju i den där tråden att man behöver bra med effekt ;) Vilket jag inte tyckte jag hade riktig, men jag tror inte det är effekt utan varven som böjer pinnarna i första hand.

Jag hittade en färdigmoddat koppling med ring, kevlar belägg och styva fjädrar, som många i Holland kör med. Men då hade givetvis butiken semesterstängd. Men jag tror nog att det blir att beställa en sån iaf, så kan man lägga tid på att försöka få till en vettig pipa istället :)
Finns tydligen också en KTM koppling som går att modda dit, det kan ju också vara värt att forska i.
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Lars J »

Det brukar gå laga. Prata med Esbjörn han opererade sin koppling i måndags
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Har experimenterat med lite olika lösningar eftersom jag inte har grejer till å få till en ordentlig förstärkningsplatta, men inget verkar hålla :( Men det löser sig nog.. Nästa problem dök upp på en gång också, drevet släppte från kopplingsskålen. Nu sitter den där igen och den här gången svetsat ist för bara pressat. Kanske ett bra tecken att kopplingen inte vill hålla?

Hur som helst så tänkte jag att nu när vi ändå håller på så kan man ju fila lite i den också, hade svårt å låta bli från början men jag tänkte jag måste ju se hur den går iaf. Avgasporten breddades rätt mycket och höjdes lite också. Sen blev det ett extra hål i kolven. Spolportarna duger jag inte till när det är så små grejer så dom lät jag vara. Blowdown hamnade på 36 så vi får se hur den beter sig.

Och så blev det då en pipa på den :)
Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Lyckades få till en hyfsat platta iaf, den verkar då fungera :) Nu måste jag bara få lamellerna att hålla också.
Bild

Helsvetsade pipan idag och grejerna levererar :thumbright: Släppte vid 85 km/t (gps) för att man blev livrädd pga halvdålig väg, inte för att den slutade dra :thumbright: Men då var jag på 11800 varv så det blir nog att dreva upp den lite till och se vars man hamnar. Soppan höll på ta slut och jag ides inte hämta mer så det blev bara 2 provsvängar. Men helt klart börjar det likna nåt nu :)
Skriv svar